Hej!

Nu bygger jag om en gammal tvättstuga till sovrum.
Fallet är flytspacklat och allt är rakt och fint. Men det är lågt i tak, och jag vill att golvet ska bygga så lite som möjligt.
Men golvet hamnar direkt på betonggrunden/flytspacklet och man vill ju inte ha kalla/fuktiga golv.
Hur hanterar jag situationen på bästa sätt? Ska lägga Siljan spontat furuplank 14mm i rummen.
Nästan helt säker på att jag ska lägga blå Platonmatta under planket och lägga det flytande.
Frågan är: ska jag lägga cellplast ovanpå Platon för värmeisolering? Det bygger ju i höjd.
Ska jag istället Dränera/isolera utsidan på något sätt?
Jag har gjort en enkel skiss av hur det hela ser ut. Grunden är betonghålsten runt om, fyllt med sand och sten, med ett betonglock på alltihop. Grunden sticker upp ett par decimeter ovan mark innan fasaden börjar, och sticker ned i mark knappt en meter.

Peace, Ola

HUSGRUND.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Raggsockar

För att försöka kommande ett mer givande svaren föregående skribent så skulle jag föreslå att lägga 20 mm spontad markisolering om du anser dig ha plats med det.

Är det overkill med typ Isodrän på utsidan plattan eftersom jag inte har nån innervägg under mark? Eller kan inte utvändig cellplast (kanske både ovan/under marknivå) göra hela plattan varmare? Givet att man gör enligt tillverkarens anvisningar naturligtvis!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.