Locke
Locke: Generellt sett kan man säga att låg-vct betonger är bra att använda. Det är dessa som tillverkarna kallar "självuttorkande". I en låg-vct-betong binds en större del av blandningsvattnet kemiskt. Baksidan är hög cementhalt vilket ju ger ett högre pris till kunden. En annan balsida är att man kan få armera lite mer eftersom betongen får högre hållfasthet - det ställer högre krav
15 svar · 28,8k läst
J
Jenspeh: [citat] ... :) jupp, lovar...
2 svar · 4,2k läst
P
Pagno: Ser fram mot det! Lycka till med bygget!;)
10 svar · 12,3k läst
M
mino75: Det ska jag försöka göra, även om det kommer att dröja ett tag innan själva flytten blir av i praktiken, är ju tyvärr en hel del som ska lösas pappersmässigt innan man får sätta upp sitt hus..
2 svar · 5,3k läst
N
Nilfons: Tack för tipsen. Jag har kapat asfalten och lagt stenen så nära som möjligt. Har fogat med stenmjölet och hoppas att det räcker. Gör det inte det så blir det betong, jag hoppar kallasfalten som det ser ut då.
7 svar · 9,0k läst
N
nypon: Hej du måste inte ta bort allt grus, men allt singel måste bort. Du måste ha blandat material tex 0-18 som du kan packa ordentligt sedan lite stenmjöl 0-4 under markstenen. Lycka till!
1 svar · 5,1k läst
S
sukke2k: Hur tjockt bör jag isolera? Jag tycker 100 känns mkt då min l element endast är 300 höga, kanske räcker med 50? Jag kommer bara isolera 600 ut från grunden. Vad rekommenderar ni för tjocklek?
0 svar · 1,3k läst
S
sukke2k: Nu är det packat och klart, fick den gratis denna helg men nu har jag ju inget mer att packa. han även sätta ut kantelementen :) Tack för hjälpen i alla fall :)
20 svar · 4,1k läst
A
andersmc: Så i slutändan är det bara att konstatera att TS har drabbats av ett fullständigt meningslöst byråkratiskt krångel, och det enda sättet för honom att ta sig ur det är att utsätta sig för ett ÄNNU större byråkratiskt krångel.
12 svar · 1,6k läst
S
svebbe: Vid golvvärme så ska man ha minst 250mm isolering i bjälklaget. Du lägger den från blindbotten upp till golvspånet. Man kan lägga plast på marken i krypgrunden så slipper man markfukten. Men på dig så låter det som att grunden är bra och allt är torrt och fint, då ska man inte ändra så mycket.
1 svar · 1,4k läst
Z
zsimpey: jag skulle fixa kantlisten. inte så mycket att fundera på.
5 svar · 3,5k läst
mexitegel
mexitegel: OK. Då kanske man ska försöka ta sig ner till frostfritt djup?
10 svar · 7,9k läst
R
ribban79: Jag förstår! Låter som jag får fundera lite på det här projektet och börja med att lyssna runt vad det kan kosta att gjuta en platta istället. Övriga delar av byggandet gör jag själv så det verkar bli grunden som får stå för den största kostnaden. Tack för återkopplingen Mikael
6 svar · 10,3k läst
Locke
Locke: Det låter på din beskrivning som om kryprummet är utfört på rätt sätt. Att det luktar något där är inte konstigt, marken är full med en massa bakterier och annat. Lukta inuti en vägg eller någon annan byggnadsdel - byggmaterial brukar också lukta då de avger en massa ämnen. Inomhus ventilerar vi bort det där. I vissa hus har man problem med att kontaminerad luft från grunden
5 svar · 6,9k läst
F
Fred vom Jupiter: En del vibror har en gummimatta som man kan sätta under för att inte skada plattorna.
7 svar · 7,0k läst
Huntelaar
Huntelaar: Spelar nog ingen större roll. 8-16 Är mer lättarbetat så hade valt det.
1 svar · 2,8k läst
M
Micro: Jag skulle nog försöka få garageuppfarten så plan som möjligt , det kan vara skönt att kunna byta däck utanför garaget utan en massa besvär och att kunna parkera bilen med halvbra handbroms. Min bror har en ganska kraftig lutning in till garaget och det är alltid besvärligt att komma in med en låg bil över kanten till garaget (underredet tar i).
1 svar · 5,1k läst
M
Matlo: Högtalare eller annat ljud har jag funderat på men 50 cm packad matjord är nog rätt bra ljudisolering. Den som byggde huset är förre ägaren men han har inte sett brunnen bara fått utpekat ungefär var den skulle ligga och där har jag letat och letat och letat och.....
3 svar · 4,1k läst
T
Tag_H: Såga isär i småbitar kanske, men jag misstänker att det är massa armering i som ställer till problem, å andra sidan så ställer det till det om du försöker krossa det oxå :( Jag rev mitt garage av lättbetong för ett gäng år sedan, hade tur det kom en snubbe och hämtade allt till ful-fylle :)
1 svar · 1,7k läst
J
jivanoff: Nej, det fick torka in, jag inbillar mig iallafall att det blir nåt kvar som gör att mögel och annat inte gillar att växa där, samt att det drar in ordentligt i betongen och verkar på djupet. Det luktade simhall över natten ifrån gillestugan efteråt men det spred sig inte nåt större i resten av huset ( jag stängde dock dörren dit ner ) och lukten försvann helt efter 1-2 dygn även
9 svar · 7,4k läst
S
stenen: Ja det är nog det vettigaste, har inköpt en dränkbar pump få ClasO. Skall placera den nedsänkt, i en lagom stor bit plaströr med grovt grus i botten.
4 svar · 3,9k läst
harry73
harry73: 60 kvm är ju ingenting. Ta bort ogräset för hand med hjälp av maskrosjärn eller gammal skruvmejsel. Ta några kvm varje kväll så tar det ett par veckor max. Sen krattar man gruset ibland, så att ogräset inte får fäste igen.
2 svar · 1,4k läst
J
JOW: Det finns även färdiga radontätningar att köpa. Det ser ut som en gummiring med midja samt en slangklämma. Fäst på röret, betongen tätar mot gummiringen... Jag skippade det... men vet man att man har mycket radon i marken så är väl det enklast.
3 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Låter ju minsta sagt skumt. Jag tror att något i den stilen kan hända om man sätter klinkers för tidigt efter att en betongplatta är gjuten, den krymper ju i åtskilliga månader, har man då satt klinker för tidigt så kan de lossna pga. spänningar och rörelse i betongen när den krymper. Men din platta har ju såvitt jag förstår funnits där i drygt 20 år, så det är helt orimligt
1 svar · 2,8k läst
Huntelaar
Huntelaar: Beroende på vad du har för färg på husen har vi ibland fått kunder som vill ha kvartsit-sten. Den vita är snyggast, vet dock ej vad den kostar..
4 svar · 31,9k läst
Huntelaar
Huntelaar: Okej. Jag tror inte du hade behövt bärlagret faktiskt. Är det en mark som legat länge är den ofta tillräckligt hård för att bara ta bort de 7-10 cm till stenmjöl och sten. Speciellt då det är 5cm tjocka så går det ingen biltrafik.
5 svar · 9,4k läst
M
Mecalac: Hej. Maskin med förare ca: 580-620 kr + moms. Gubbe med spade ca: 360-380 kr + moms. För rotavdrag så måste maskinen separeras och det är endast föraren som får ta del av rot. 10% på materialet är helt OK.
6 svar · 2,7k läst
fgo
fgo: Gokväll! Nyligen flyttat in i vårt nya (gamla) hus. Där har tidigare ägare lagt asfaltskross på uppfarten. Nu tänkte vi bygga om entrén till huset samt lägga gårdsgrus på uppfarten. Dock så lutar tomten lite, så det är lite krångligt att använda hela uppfarten om man har en låg eller lång bil pga att det är en väldigt brant del. Vi hade tänkt att platta ut den och ändra
0 svar · 1,8k läst
bobas
bobas: [citat] missade.. Så kan det gå när man slarvläser.. :rolleyes:
8 svar · 2,4k läst
T
Tornhill 2: Återkoppling: I helgen köpte jag lite 60-100mm (tror jag) kross och strödde ut i ett lager. Därefter tryckte jag ner det i det befintliga gruset. Då blev det mycket bättre, men inte helt bra. Nästa steg blev att kasta på 2-4cm 5-8mm kross. Nu blev det riktigt fast och bra. Slutligen la jag på ett tunt lager sand och vattnade ner det. Problemet löst, en fast och fin uppfart. Enda
13 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.