9 835 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Rimlig kostnad/arb.tid för grävn.& gjutn. av plintar?
Hej, jag planerar att skaffa en ny gäststuga och behöver ca 20 plintar. Har fått ett pris/tid på 4 dagar för två pers. med grävmaskin. Och det är inte ett fast pris, utan en uppskattning. Om det blir strul med grävningen tuggar taxametern vidare... Tycker det verkar mycket. Plintarna kommer ju kosta ca 50% av stugan...! Marken är förvisso pinnmo och stenig, men inga stubbar och rötter.
Finns några erfarenheter / referenser till liknande "plintjobb" på detta forum?
Finns några erfarenheter / referenser till liknande "plintjobb" på detta forum?
Vad är det för slags plintar du ska ha? Hur stor gäststuga?
Sist jag gjorde plintar borrade jag hål med en jordborr. Minns inte det exakta antalet plintar, men det var fler än tjugo i alla fall. Att borra dessa hål tog mig rätt så exakt två timmar. Fast det var mest sandjord, inte pinnmo.
Att sedan gjuta betong i hålen tog också det två timmar, fast då var vi två.
Det som tar lite tid är ju att sätta upp profiler, mäta in och väga av. Ingår även det i jobbet?
Sist jag gjorde plintar borrade jag hål med en jordborr. Minns inte det exakta antalet plintar, men det var fler än tjugo i alla fall. Att borra dessa hål tog mig rätt så exakt två timmar. Fast det var mest sandjord, inte pinnmo.
Att sedan gjuta betong i hålen tog också det två timmar, fast då var vi två.
Det som tar lite tid är ju att sätta upp profiler, mäta in och väga av. Ingår även det i jobbet?
Hyr en laser och jordborrmaskin och en betongblandare typ tvångsblandare och köp cement och kör det själv på en helg så blir det billigt och bra.
4 dagar för två man och grävmaskin??
Vad blir det per timma 1500-2000kr/tim x 64 tim = 96000-1280000kr ??
4 dagar för två man och grävmaskin??
Vad blir det per timma 1500-2000kr/tim x 64 tim = 96000-1280000kr ??
Hej och tack för snabba svar,
Först fattar jag inte vad du Haavard menar med "m/gubbe"?
Eftersom det dessutom tog "30-40 timmar" av egen tid antar jag att det i de 8 timmerna endast ingick grävning? I den pris-/tidsuppgift jag fick var ingick även gjutning, så det blir svårt för mig att jämföra...
Jag blir klart avundsjuk på Andersmc som har sådan jordmån att det går att använda jordborr...!
När min salig far byggde stugan fick han korpa upp marken för att kunna gjuta plintar, - som en liten jämförelse...
Och som sagt, gjutning enl plintritning ingick i jobbet. Och det svåra för mig som amatör är att avgöra tidsåtgång för allt.
4-5 dagar för två pers. dvs 8-10 mandagar känndes lite mycket.
Frågan är hur lång tid det skulle ta att göra det själv? Det luriga är nog det där med att väga av och få dem jämnhöga. Justerbara stolpjärn verkar ju då vara en genial ide'... Men nu byter jag visst ämne..;-)
Först fattar jag inte vad du Haavard menar med "m/gubbe"?
Eftersom det dessutom tog "30-40 timmar" av egen tid antar jag att det i de 8 timmerna endast ingick grävning? I den pris-/tidsuppgift jag fick var ingick även gjutning, så det blir svårt för mig att jämföra...
Jag blir klart avundsjuk på Andersmc som har sådan jordmån att det går att använda jordborr...!
När min salig far byggde stugan fick han korpa upp marken för att kunna gjuta plintar, - som en liten jämförelse...
Och som sagt, gjutning enl plintritning ingick i jobbet. Och det svåra för mig som amatör är att avgöra tidsåtgång för allt.
4-5 dagar för två pers. dvs 8-10 mandagar känndes lite mycket.
Frågan är hur lång tid det skulle ta att göra det själv? Det luriga är nog det där med att väga av och få dem jämnhöga. Justerbara stolpjärn verkar ju då vara en genial ide'... Men nu byter jag visst ämne..;-)
Hej cecar33
Njae... DET hade jag inte behövt fråga om det var rimligt, det hade jag fattat!
450:-/ tim x 8-10 dagar dvs 30-40' plus 6-8' för mtrl. Grävaren är mindre, gammal och säkert avskriven, men tillkommer kanske en mindre ersättning för.
Det där med jordborr har jag redan förklarat med all önskvärt tydlighet, hoppas jag?
Njae... DET hade jag inte behövt fråga om det var rimligt, det hade jag fattat!
450:-/ tim x 8-10 dagar dvs 30-40' plus 6-8' för mtrl. Grävaren är mindre, gammal och säkert avskriven, men tillkommer kanske en mindre ersättning för.
Det där med jordborr har jag redan förklarat med all önskvärt tydlighet, hoppas jag?
Man kan betala bara för grävmaskin, eller så kommer det en grävmaskin med en person inuti den...Kackelbo skrev:
För mig blev det alltså totalt 38-48 timmar, varav 8 var med grävmaskin.
Jordborr kan man glömma direkt om TS har liknande jord som vad jag har.
OK Haavard, så det innebär att min offert nästan ligger på det dubbla eftersom det var två gubbar under ca 4 dagar...
Det bekräftar min egen uppfattning att en grävare borde kunna göra jobbet på en (1) dag. Frågan är om två gubbar gjuter plintar dubbelt så fort som en ensam? Har svårt att tänka mig det...
Det bekräftar min egen uppfattning att en grävare borde kunna göra jobbet på en (1) dag. Frågan är om två gubbar gjuter plintar dubbelt så fort som en ensam? Har svårt att tänka mig det...
Klicka här för att svara