4 357 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ytlig dränering , lönt ? hur hade ni gjort
Bor i ett gammalt hus från 1909 (eller äldre) som från början står på torpargrund , mitt problem är att det idag saknas dränering och så fort det regnar så står det vatten i ett utgrävt utrymme i krypgrunden där inkommande vatten och avlopp kommer in (en yta av ca 5 m2) . Vi har inga problem när det är fint väder och marken har torkat upp vilket säger mig att det inte är grundvatten som tränger in. Eftersom vi ska sälja kåken snart (helst inom 1 år) så vill jag inte lägga en massa jobb på att göra en 1,5 m djup dränering samt riskera ras av väggar efter 5 års slit med renovering av kåken , vilket av alternativen hade ni som läser här gjort ? eller om någon annan har annat alternativ så är jag öppen för ideér.
1. Gräva ut ca 30 cm djupt , lägga matta/platon/ plast el dylikt mot huset som sluttar neråt , över med duk & singel och på så vis skapa en vattenavledning av ytvattnet som kan funka men ger inga garantier.
2. Inte göra nåt alls men informera spekulanter att dränering saknas och att det vid häftiga regn / längre regnperioder tränger in vatten i grunden och sänka priset med ca 50000 kr av denna anledning.
3. Ta riken för ras och göra en 1,5 djup dränering (kostnad ca 15000-25000 kr totalt )
1. Gräva ut ca 30 cm djupt , lägga matta/platon/ plast el dylikt mot huset som sluttar neråt , över med duk & singel och på så vis skapa en vattenavledning av ytvattnet som kan funka men ger inga garantier.
2. Inte göra nåt alls men informera spekulanter att dränering saknas och att det vid häftiga regn / längre regnperioder tränger in vatten i grunden och sänka priset med ca 50000 kr av denna anledning.
3. Ta riken för ras och göra en 1,5 djup dränering (kostnad ca 15000-25000 kr totalt )
Jag har ett gammalt hus med torpargrund där jag har haft exakt samma problem som du där vattnet har kommit in vid regn och snösmältning. Nu har du ju inte samma problem med snö i skåne.
I höstas så grävde jag ner dränering runt huset och efter det så har det varit kruttorrt under. Genom att jag även har en avfuktare så var det viktigt att få bort vattnet. Går din grundmur ner 1,5meter i marken? Min var ungefär 20cm ner så jag la dräneringsslangen ungefär 15cm lägre på startpunkten och grävde sedan ner den med 1-2cm lutning per meter så vid slutpunkten hamnade jag på ca 1meter. Viktigt är att man inte gräver rakt ner vid muren, utan jag grävde ner slangen ca 60cm från muren. Och att man gräver ca 3 - 4 meter åt gången så att det inte är så mycket som är öppet och kan underminera huset. Gjorde jobbet själv med några kompisar och hamnade runt 10.000 med minigrävare, singel, markrör,slang och duk. Tror det är ett plus om du ska sälja och kan säga att det är nydränerat, än att dom som köper måste göra det. Måla och tapetsera tror jag många tycker är ok men att behöva göra grövre saker är mer besvärligt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Grundmuren går ner ca 40-50 cm på resten av huset dock har jag lägsta punkten på ett ställe ca 1.5 m ner för det är där avlopp och vatten kommer in och detta är en utgrävd del som är teglad & har betonggolv invändigt (som förra ägaren gjort) som jag kallar för typ service"källare" resten av grunden har dålig krypvänlighet på sina ställen 30-50 cm från marken.
Klicka här för att svara