Grund & Markarbeten
Enk Projektet: Lite att läsa på innan du kryper in....glöm inte en BRA ficklampa och kamera...... http://www.torpargrund.com/ http://sv.wikipedia.org/wiki/Krypgrund
nets: Någon som har tips på hur jag bygger källarväggar i nybygge? Källaren skall ha normalt inomhusklimat, och kommer att ligga torrt på toppen av en grus/sand tomt - inget ligger högre nära inpå. Behöver bra isolering både över under mark, eftersom åtminstonde någon meter på ena sidan kommer att vara ovan jord. Tack! nets
Sondell: Vi har efter många om och men fått bygglovet till vårt hus godkänt av kommunen, vi kommer att bygga en liten bit utanför Umeå och nu vill kommunen ha ett intyg från en geotekniker om markens beskaffenhet. Något tips på lämplig person/firma att anlita? Har tillgång till maskiner ifall det behövs.
Himmelsfararen: Hej, vi har nu fått in flera offerter och priserna skiljer rejält men det är OK. Vi har två-tre bra alternativ och väntar flera, vi beslutar under veckan/nästa vecka. //Hasse
tonyex: Hej BH , Det här är mitt första inlägg här! Jag måste erkänna att jag har läst massor av trådar här på den tiden jag har varit gäst och det har varit mkt lärorikt. Men nu kommer jag inte undan längre och måste ställa en fråga: Hur illa är det egentligen med krypgrunden på landet? Vi har skaffat oss ett litet hus med krypgrund på berget och säljare övertygade oss att han har
kokoto: Hej! Har köpt ett 70-tals hus med källare i Växjö och har planer på att dränera till våren. Jag undrar om det finns någon här på forum som gjort dränering i Växjö samt vilket företag man använt sig av. Finns det någon som kan rekomendera /föreslå något bra företag så är jag väldig tacksam.
Nikelas: Jag har köpt ett hus från sekelskiftet jag ska renovera. Jag har börjat med en utbyggnad som ska bli ett badrum. Förut fanns det bara en toalett och tvättmaskin här inne. Som ni kan se har jag nu grävt fram de gamla avloppen och bytt ut till nya. jag har även storstädat i grunden. Nu till mitt problem. Eftersom jag ska ha ett bjälklag med 220 mm reglar (för att kunna förstärka med
Picke: Det går att padda. Bara det är minst ca 20cm 0-x på cellplasten. Fukta gärna lite först oxå.
kainu: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/new-post-209816-oisolerad-platta-pa-mark-uppreglat-golv-tryckimpregnerad-syll-golvvarme.html
Omikr0n: Jorden är så hård att den är lätt att få jämn och fin, så jag tänkte inte lägga någon makadam eller liknande i botten. Får se hur jämt det blir annars får jag kanske tänka om. Plasten mellan isodrän och cellplast kan ju vara en idé, det har jag inte tänkt på och kan ju inte kosta många kronor att lägga till. Köldbrygga kan det nog bli vid ytterväggarna. Vet dock inte
Grillen: ok, hm ja det ska väl bli någon form av boutrymme i framtiden kanske. Men för tillfället är det endast tvättstuga och typ hobbyrum där nere. Blir nog 50mm ändå tror jag, känns som att det inte ger nog med vinst på energikostnaden. Kommer regla upp nya innerväggar med stålskenor och luftspalt när källaren är torr och då får man väl lite värmevinst i luftspalten kanske? Tack
Volatyle: Ingen aning, finns det inte entrepenörer som är köper matjord? Kanske kan man göra en deal med dom att dom får det gratis mot att dom hämtar det? I övrigt är det en stor tomt (6000kvm åkerplätt). Möjligen kanske man skulle kunna jämna ut det och trycka ut det över tomten...?
b8q: Intressant det där med SGUs kartverktyg. Jag kan konstatera att i mitt kvarter finns (såvitt jag vet, och enligt kommunens miljökontor) 5 borrhål, medan SGU bara har med 2 av dem.
martinradbo: Många bra tips, tack. Kunde luta mig på golvbrunnen då jag hade bra stöd under den. Detta var bara en liten platta jag skulle gjuta, men snart kommer proffsen och gjuter för hus och garage, skall rapportera sen hur de bar sig åt
Taxen: Finns en sida där man kan få information före grävning,om det finns dolda ledningar i marken. https://www.ledningskollen.se/
Matsen: Är ju bara smältvatten och inga större mänder heller så det borde fungera..
Drömhus2012: Jag har gjort som du tänkt omkring mitt förra hus, upplevde ingen större skillnad inne men ute så låg mera snö kvar mot huset. Jag gjorde det eftersom jag visste att det inte var fel på min dränering men hade problem med fukt mot källarvägg p.g.a. ytvatten och det försvann helt.
stoif: [citat] Ps. Min 5-joules borrhammare fixar inte mitt källargolv, iaf inte med min syn på rimlig avverkningshastighet
PSam: Hej! Ok.Hur vet man vad som använts tidigare? Kan man ta med en bit och få den kollad nånstans? MVH Peter
Jonas08: Jag vet egentligen inget om detta, men om man gjuter betong direkt på gruset behöver man ju någon plast eller liknande för att inte betongen ska rinna ner och blanda sig med gruset. Nuförtiden har man ju cellplast mellan gruset och betongen. Det är väl antagligen den duken du hittat. Duken skulle ju även kunna ha radon-tätande funktion men det lär man väl knappas tänkt på 1970.
arkenfall: Något sådant jag hade tänkt mig. Och naja ihop den nya med de gamla järnen som "sticker ut" och finns kvar efter jag kapat dom för röret. Tack för era tankar
amo: Vi har ett enplanshus med källare delvis under mark byggt 1973. Marken består av lera. För att göra en lång historia kort så borrades ett hål i vår bottenplatta för ett par år sedan för att där monteras en radonsug. Då visade det sig att det stod massor av vatten under huset. Det visade sig också att plattan står direkt på leran utan mellanliggande gruslager. Det visade sig vara
Gabbe1: Det var ett plankhus med putsfasad som jag byggde ut med ett garage i vinkel mot det befintliga. Jag skruvade stående reglar mot den befintliga putsfasaden och la syllisolering mellan för att få tätt. Under de åren jag bodde där så kunde jag aldrig se att huskropparna rörde sig nåt mot varandra, oavsett årstid.
etiol: Jag ser som anmärkningsvärt att inte kommunen reagerat på detta vid byggnationen.. Normalt står ju den bärande väggen på grunden, så förmodligen är det fribärande takstolar. Och det är dessa väggar som fördelar tyngden och att det är hjärteväggarna som bär upp det hela, skall bli intressant att se om det kommer någon bild på huset... som kan ge en förklaring till det hela...
norddal: Ja det går kanske räkna om från dagens priser på ett ungefär skall prova. Tack
Lane: Hittade här en tråd om att sätta cellplast och minerit. Så här tänker vi också göra... http://www.byggahus.se/forum/isolering/188422-isolera-utsida-av-betongvagg.html Att putsa på cellplast skulle inte jag göra efter att ha sett ett hus i mina vänners område där putsen spruckit och lossat/fallit av efter att cyklar ställt (slängts) mot väggen av barnen.
ByggareSchyll: Du måste som sagt schakta rent till/mot grundsulan. Annars missar du poängen med dräneringen. Men om du är osäker så gör 1 sida itaget och lägg igen efter dig. Se till att planera ordentligt isf så du får med fallen till spolbrunnar och liknande.
TomasP: Hej, När vi dränerade källargrunden togs naturstenplattorna som täckte sidorna av garagenedfarten bort. Nu har jag tänkt ersätta dem med stödmurar i betongsten. Nivåskillnaden är totalt 1,5 m från gatan ner till källarväggen, en sträcka på 7 m. Vilken slags grundläggning behövs i en sån sluttning? Gör man grunden i trappsteg? Hur djupt ska man gräva? Dränering? Jag hittar bara
anders07: Leca är inte så dyrt... Köpte några säckar när jag höll på med ett uterum och jag tror de låg på runt 150 kr per säck på Bauhaus. Det är ju väldigt mycket lättare att hantera än att konka på singel in i källaren...