2 957 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Markisolering ovanpå dränering av källare
Hej
Jag har dränerat om runt huset/källaren och även tilläggsisolerat i somras. Utanför isoleringen ligger då singel som går ända upp i marknivå. Till sommaren skall jag köra dit mer fyllning och sedan matjord.
Nu under vintern ser jag att snön närmast huset smälter som fan trots att vi haft MASSOR av snö och svinkallt hela vintern. Med andra ord kommer mycket värme nerifrån marken, upp genom singlet och smälter snön. Och det spelar väl ingen roll kanske.
Men, jag vill ju hellre att den värmen skall stanna kvar i marken runt huset. Så jag funderar om jag skall lägga en 5 eller 10 cm markisolering platt på marken från väggen och ca 1 meter ut från huset. Med lite lutning då så vatten rinner bort. Och sedan fyllning plus matjord ovanpå den. Så gör man ju när man gjuter en ny platta på mark. Då bör värmen stanna kvar i högre grad nere i marken och runt grunden.
Bra eller dålig ide?
Jag har dränerat om runt huset/källaren och även tilläggsisolerat i somras. Utanför isoleringen ligger då singel som går ända upp i marknivå. Till sommaren skall jag köra dit mer fyllning och sedan matjord.
Nu under vintern ser jag att snön närmast huset smälter som fan trots att vi haft MASSOR av snö och svinkallt hela vintern. Med andra ord kommer mycket värme nerifrån marken, upp genom singlet och smälter snön. Och det spelar väl ingen roll kanske.
Men, jag vill ju hellre att den värmen skall stanna kvar i marken runt huset. Så jag funderar om jag skall lägga en 5 eller 10 cm markisolering platt på marken från väggen och ca 1 meter ut från huset. Med lite lutning då så vatten rinner bort. Och sedan fyllning plus matjord ovanpå den. Så gör man ju när man gjuter en ny platta på mark. Då bör värmen stanna kvar i högre grad nere i marken och runt grunden.
Bra eller dålig ide?
Säkert en helt utmärkt idé.
Om du planterar något som får rötter ovanpå så kan det ju tänkas att isoleringsförmågan minskar. Man använder ju glas-/stenull som odlingssubstrat i växthus... Med frigolit kan det kanske bli lite torrt ovanpå för växtligheten.
Räcker det inte med 30cm ut från väggen? Då kan det ligga sten av något slag mot huset, och växtligheten kan frodas utanför?
Ett tjockare lager matjord utanför stoppar säkert också upp en hel del av värmeläckaget. Dels genom viss isoleringseffekt, men kanske framförallt genom att stoppa lufttransport/rörlighet i singel och isolering (isodrän?).
Om du planterar något som får rötter ovanpå så kan det ju tänkas att isoleringsförmågan minskar. Man använder ju glas-/stenull som odlingssubstrat i växthus... Med frigolit kan det kanske bli lite torrt ovanpå för växtligheten.
Räcker det inte med 30cm ut från väggen? Då kan det ligga sten av något slag mot huset, och växtligheten kan frodas utanför?
Ett tjockare lager matjord utanför stoppar säkert också upp en hel del av värmeläckaget. Dels genom viss isoleringseffekt, men kanske framförallt genom att stoppa lufttransport/rörlighet i singel och isolering (isodrän?).
Jag har gjort som du tänkt omkring mitt förra hus, upplevde ingen större skillnad inne men ute så låg mera snö kvar mot huset.
Jag gjorde det eftersom jag visste att det inte var fel på min dränering men hade problem med fukt mot källarvägg p.g.a. ytvatten och det försvann helt.
Jag gjorde det eftersom jag visste att det inte var fel på min dränering men hade problem med fukt mot källarvägg p.g.a. ytvatten och det försvann helt.
Klicka här för att svara