1 561 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Gjuten platta utan avlopp.
Hej.
Vi har ett uthus/stall med gjuten platta, Problemet är att det inte finns något avlopp alls i byggnaden.
Lutningen är också lite tveksam har jag upptäkt när det samlats vatten där inne.
i Stallgången står bland annat en fyrhjuling som används för snöröjning så när det smälter bildas rätt mycket smältvatten. Det mesta rinner innåt. Rent konkret, vad gör man? Vart kan man leda vattnet då det inte finns nånting ens avloppsliknande i närheten? Borra ett hål och bara leda ut det?
Vi har ett uthus/stall med gjuten platta, Problemet är att det inte finns något avlopp alls i byggnaden.
Lutningen är också lite tveksam har jag upptäkt när det samlats vatten där inne.
i Stallgången står bland annat en fyrhjuling som används för snöröjning så när det smälter bildas rätt mycket smältvatten. Det mesta rinner innåt. Rent konkret, vad gör man? Vart kan man leda vattnet då det inte finns nånting ens avloppsliknande i närheten? Borra ett hål och bara leda ut det?
Flytspackla fall mot dörren kanske.....
150 meter till bostadshuset och närmsta avlopp så det bli en del gärvande.MaZtoR skrev:
hade jag ju gärna sluppit.
Hels vill man ju bara få det att rinna ut på nått sätt där det inte är i vägen utanför dörren eller liknande.
I vårt gamla stall finns det en ränna i golvet som mynnar ut genom väggen, i förhoppningsvis en stenkista. Spelar inte så stor roll för våran del då vi inte använder den (igenpluggad). Men principen att leda ut vattnet genom plattan/grundmuren och in i en stenkista verkar enkel och rättfram. Så länge det är vanligt vatten utan nämnvärd kontaminering så är det inga problem tycker jag. Sedan att dra ut det under marknivå eliminerar ev problem med möss/råttor samt även obehövligt fritt blås av kalluft utifrån (frostrisk).
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden