E
etiol: Hej .. Intressanta bilder. Tur att det är många ventiler för annars hade det inte sett ut så här.. Detta med plankor som golv i en krypgrund har jag aldrig sett förut . huset måste stå på en bra grusbacke annars hade det varit mycket mögel på golvet. Hade varit kul att se hur plankorna se ut på undersidan.. oavsett skulle jag ta bort plankorna och bara ha grus där. andra delen ser
9 svar · 11,5k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm därav är det ett mindre problem.
10 svar · 12,0k läst
G
GeBe: Forumet levererar som vanligt! Mossa är nog en bra förklaring, jag kännde aldrig på muren under visningen. Den där luftsolfångaren såg ju ut att vara en smart pryl, ingen driftskostnad lockar. En luftafuktare skulle göra sama sak, men drar en hel del el. Kan det tänkas att man kan göra mer av typ krypgrund av källaren genom att öka ventilationen, och klara sig på det sättet?
4 svar · 4,9k läst
·
M
Mort7505: Tack! Det där ska jag lusläsa, flera gånger. En del av huset är en gammal timmerstomme och det är osäkert hur lång ner i marken grundmuren går.
2 svar · 5,2k läst
anders07
anders07: Det blir ju lite lurigt i ditt fall eftersom du redan har viss isolering under plattan. Frågan är väl du ur den är gjord och om fukt/vatten tränger upp i plattan. Det borde du kunna kolla genom att borra några hål (nära ytterväggar) och mäta fukthalten i plattan. Se till att lägga plast eller tejp över hålen så inte fukten smiter ut den vägen och ger felaktigt värde. Var också
3 svar · 3,3k läst
anders07
anders07: Se över dränering och lägg in ventilerat golv typ Nivell eller Granab med mekaniskt utsug av luft. Då kan ni vara säkra på att ni har ett system som fungerar. Det kostar ju tyvärr en hel del men ser man till värdeökningen av huset med ett sånt system så är det alla gånger värt det! Mvh, Anders
5 svar · 1,7k läst
M
Mats: Jag börjar med att fråga vad det är du kallar jordmassor. Är det verklig jord så blir det inte så bra. är det mer naturlig skogsmark eller så så kan det blir helt ok
2 svar · 2,9k läst
R
Röret: Lite nyfiken på detta med platta - det funkar alltså att gjuta även i efterhand. Det var egentligen det jag var mest intresserad av. Tack!
2 svar · 3,5k läst
A
AndersS: [citat] Problemet är att få marken som bärande under tegelfasaden där det kommer att sätta sig under flera års tid. Så efter ett tag hänger hela fasaden i luften även om du endast åtgärdar ett stycke åt gången. Här krävs det att ts tar hjälp av en sakkkunnig firma för att undersöka nuvarande konstruktion på plats.
9 svar · 5,6k läst
·
A
AndersS: Håller helt med att ta det lugnt och lär känna ditt hus. Leta inte problem. Har liknande källare från -60 som fungera alldeles utmärkt trots olika skikt på både väggar och golv som kanske inte anses som helt lämpade, ibland skrivs som "förödande och måste rivas bort omedelbart med bilmaskin och betonslip";). Har dock isolerat utsidan och åtgärdat gamla betongrör för
10 svar · 13,8k läst
F
Fjelie 17: Jo, det luktar och sitter i kläderna. Vårt hus hade milt uttryckt fuktiga balkar under huset. Som väl är var det begränsat till två rum. Vi har torpargrund där det hade läckt in vatten på ett antal ställen. Jag började med att sätta in en fläkt som gjorde undertryck under huset (satte igen ett antal ventiler). Då försvann lukten i huset. Sedan bytte jag balkarna med allt vad det
7 svar · 15,0k läst
a2011
a2011: [citat] Intressant läsning, men det verkar vara ett ganska stort jobb att få dit dessa lösningar också. Nästan i nivå med extern dränering... Jag antar att jag får leva med det till jag har tid/råd att göra det på riktigt.
9 svar · 4,8k läst
K
Karriärmamman: Hej! Fick en offert via mailen för ett par timmar sedan, ska träffa entreprenören för vår grund imorgon bitti kl 8,00 och har självklart en del frågor. kan ni hjälpa mig på traven. Känner mig lite lurad, vår husfirma har ju valt entreprenör och vi vill ju köpa allt av samma man om det går vill säga. Han vill nu ha detta extra för att; *tomrör för vatten och el ca 8,5 meter
0 svar · 3,1k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Kan tillägga att Granab i mitt fall skulle bli 360 kr/kvm men då är isoleringen frigolit istället för Nivells isoleringskiva från Isover i mineralull. Fläkt med tillbehör tillkommer på ca 15000 kr. Granab leverar allt till dörr. Bägge fallen gäller bygghöjd på ca 50-60 mm upp till regelns överkant. Större bygghöjd kostar mer per kvm pga längre skruv och ev tjöckare isolering.
16 svar · 28,8k läst
K
koko: Jugend - Vilka rekommendationer har du fått?
5 svar · 2,7k läst
K
Karriärmamman: puffar någon som känner till byggen där sprängnig pågår just nu i norrort? behöver ju inte just vara husbyggen, kan ju vara andra byggen också.
2 svar · 2,5k läst
Göran.W
Göran.W: Upps nä det förstår jag :-)
4 svar · 4,6k läst
·
J
janeo: Det är inte helt uteslutet men troddde att platta var bäst. Idag har jag torpargrund och vet egentligen inte vad som händer under huset, men det kommer in möss och det är något större djur som ´knör´ under huset ibland - så helst skulle jag villja vara ett med berget - men allt har ju ett pris. Känner att jag vill ha något gediget nu effter att ha levt VÄLDIGT primitivt då jag
2 svar · 2,2k läst
K
Kromo: Jag skulle lägga en drän slang där du målat blått men fortsätta den uppåt mellan gräset och grusvägen. Sedan försäka att få lite lite fall på vägen mot dräneringsslangen. Dräneringsslangen skulle jag lägga ner i ett v dike med markduk i v:et så att säga. Sedan på med typ 16-32 i diket. Kanske ett lass 0-18 i skiten. Klart
1 svar · 6,8k läst
·
K
Kromo: Ingen som är vaken så här tidigt denna dag som kan svara på dessa frågor?,?
14 svar · 3,2k läst
K
Kembe: Hej alla glada :-) sitter här sista timmen för året och väntar på att klockan ska gå och hoppas att dom små inte vaknar av alla dunder och brak :-) Till min fundering ... Har köpt mig (oss) ett hus här i dec. Och har några frågor ang våran 11y ... Tidigare ägare bytte filter i slutet av nov. Då den blinkade rött... ( dock vet jag inte hur mycket koll tidigare ägare hade då det
0 svar · 4,6k läst
·
S
Stefan_hallsberg: Jag gjorde en ny uppfart på gräsmattan 30m2, lerigt på vissa delar men la först en markduk, sedan på med 30cm tjockt bärlager 0-35 sedan vibbrerade jag detta till med en padda. Slutligen innan stenarna kom på plats la jag 2-4mm. Fick det tipset att det är mycket lättare att lägga stenarna samt att myror inte gillar så grov sand. Är fortfarande helt nöjd, inga sättningar har skett
1 svar · 2,3k läst
F
Fritzell: Ja förstås inte att rekommendera, men frågan är om det går att få ett hyffsat budget resultat. Det är inte sandlådesand största partiklarna är kanske 5mm, resten ganska grovt. När jag skrev jättefin sand mena jag att den är relativt väldigt ren. Ska se om jag kan ta lite bilder och lägga upp. Kompisen med lång gjuterfarenhet ska också komma och kolla på det. Finns det något
2 svar · 5,6k läst
R
Ripper500: Låter precis som vilken jäkla krypgrund som helst. Alla krypgrunder blir fuktiga sommartid, inget ovanligt i sig. De har ju löst fuktigheten genom avfuktare, som idag är en mycket vanlig lösning. (Kolla älvsby hus) Om ni är osäkra ska ni bara titta på hus med platta, men då har ni andra ev problem. Jag själv har berg som går emot min krypgrund. Det forsar vatten emot. Det är inte
3 svar · 11,9k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Med reservation för att jag är en superamatör: * Vad menar du med "stenmjöl"? 0-8 benämns såvitt jag vet "stenmjöl" och är exakt det man ska läga stenen i. Kallas även sättsand. * Vad gäller ditt egentliga problem så hade jag fokuserat mer på det praktiska problemet och mindre på paragraferna. Det hjälper väl inte att det är godkänt enligt alla normer om det ändå är
6 svar · 10,7k läst
·
Swamp
Swamp: http://www.hagmans.se/se/Inspiration/Golv/Garagesystem Den påstås vara fuktgenomsläpplig.
14 svar · 4,7k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Många gånger installeras ventilerade golv för att åtgärda fuktskadade golvkonstruktioner. Som bonus får man ner radonvärdet eftersom golvet blir lufttätt mot övriga rummet.Lådan som bildas mellan betongen och övergolvet ventileras och radonhaltig luft ventileras bort.Jag gissar att det är viktigare att det blir absolut tätt vid syllen och ev sprickor i plattan när du har båda
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.