Hej,

Vi ska till sommaren bygga ett hus på totalentrepenad. I samband med grundarbetet görs (som ingår i entrepenaden) så skall vi göra en väg, en biluppställningsplats, samt en liten "gång" till själva entren.

Jag har kontaktat den entrepenör som kommer att utföra själva grunden till huset, då det känns rimligast att han är billigast - eftersom han ändå är där och schaktar med sina maskiner. Det känns väl ändå rimligt att så borde vara? Spontant skulle det kännas konstigt att ta dit andra grävmaskinister mitt i allt arbete...

Hur som helst, i detalj skall följande göras;
* Biluppställningsplats 8*13m
* Väg/infart 4*19m
* Gång till entren 1,5*12m

Nu är jag väldigt osäker på hur man räknar här, men enligt offereringen jag fått står det att dom schaktar bort 40cm, och fyller upp detta med 0-90 makadam, det ingår även geoduk samt "paddning" och dräneringsrör i offereringen. Bortforsling av schakt eller annat ingår INTE

Jag får detta till totalt 198kvm som alltså skall schaktas 0.4m och fyllas upp med 0-90.

Offereringen jag fått är 42700 exkl moms så vi hamnar alltså på ca 53000 inkl moms.

Känns detta rimligt? Jag har dessvärre dålig koll på vad det skall kosta, men jag frågade entrepenören hur mkt 0-90 han uppskattade skulle behövas, och svaret var 160 ton så jag antar det är själva arbetet som är det dyra eftersom 160 ton 0-90 kostar ungefär 20000:- inkl transport till min tomt.

Vol

Priset i sig är väl OK, men du bör verkligen fundera på vad du ska göra med 80m3 schaktmassa, det blir en STOR hög. Sedan bör du väl även ha någon form av ytbeläggning...

Ingen aning, finns det inte entrepenörer som är köper matjord? Kanske kan man göra en deal med dom att dom får det gratis mot att dom hämtar det?

I övrigt är det en stor tomt (6000kvm åkerplätt). Möjligen kanske man skulle kunna jämna ut det och trycka ut det över tomten...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.