Enkel fråga, troligen lika enkelt svar...
:-)

Skall snart gjuta en garageplatta med några golvbrunnar (2 cm under färdigt golv).

Om golvbrunnen ligger längre från kanten än vad jag kan nå, hur gör man då för att inte klafsa sönder betongytan när fallet skall formas ner till brunnen?

Två alt som jag stött på:

Alt 1: man väntar till dess betongen hårdnat lite grand så pass att man kan lägga ut en cellplastskiva och krypa ut till brunnen och gröpa ur och forma fallet för hand.

Alt 2: förutsatt att man har fäst fast brunnen tillräckligt innan gjutningen att den tål tyngden ställer man en "kloss" på brunnslocket och sedan en gångbräda ut till brunnen.

Jag har själv använt alt 1, men har du flera brunnar kan du nog behöva hjälp eftersom du måste tajma det rätt i tid.

Det svåra med detta är att du knappast kan få ett helt garagegolv att luta mot brunnen, då behövs avdragsbanor.

Proffsen som gjöt min platta jobbade med en lång (ca 4m) rätskiva i aluminium och skapade fall enligt mina önskemål (lokalfall på en yta motsvarande varje bilplats) sen glättades även denna yta till samma spegelblanka finish som övriga plattan.

Bygg en liten ställning över plattan som du kan krypa ut på kanske. :)

Många bra tips, tack. Kunde luta mig på golvbrunnen då jag hade bra stöd under den.

Detta var bara en liten platta jag skulle gjuta, men snart kommer proffsen och gjuter för hus och garage, skall rapportera sen hur de bar sig åt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.