M
MMR: ...och jag skulle personligen inte vilja stå inträngd mellan två huskroppar med 60 cm avstånd och gräva mig ner två meter under jorden för hand. Tror denna diskussion varit uppe tidigare så pröva sökning i forumet. Du är inte den första som bygger ut ett källarhus med en platta på mark
3 svar · 1,7k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: ""Om man tycker pizzeriachick är the way to go, så är jag något på spåren..."" Fantastisk komentar =) Käns som att det går bra för dig ändå. Har du möjlighet att lägga upp mera bilder så uppskattas det alltid. Lycka till med fortsättningen
16 svar · 5,7k läst
·
M
martinradbo: [citat] Man smälter inte bort 1 dm nysnö med värmeslingorna, man skottar bort 95 % och isen/snön som blir kvar på backen kan man smälta bort med värmen om man vill, eller låta bli. Hur som helst så ska vi förbereda för detta, en självklarhet när man ändå bygger tycker jag.
30 svar · 5,4k läst
fgo
fgo: Jag vet att en del av huset vi bor i är utbyggt på detta sätt och en granne har en grund som liknar detta. Och det skiljer nästan 35000 mellan offerterna på L-stöd och murad leca. Ganska stor skillnad tycker jag.
6 svar · 1,4k läst
haavard
haavard: Ja, men jag har ingen aning. Bygger hus samtidigt och har inte separerat kostnaderna. Hängrännor, ramp och lite färg så är det färdigt. [bild]
9 svar · 11,7k läst
·
N
Nybyggare34: Tack för alla svar. Eti, om jag förstår dig rätt så skulle det innebära att storleken på utbyggnaden inte var lika bred som övriga delar av huset. Den detaljen är en stor anledning till hela projektet :o. Det och ett extra rum är vad vi avser att uppnå. Om allt vill sig väl så kommer vi att bo i huset i 30+ år och då känns det viktigt (i alla fall för mig) med ett hus jag gillar
10 svar · 9,0k läst
·
R
Roundup: Det kunde ju ha varit så men i det här fallet sitter slangarna mot det hållet tvåkammarbrunnen och stenkistan finns, och det visste ju de som gjöt plattan eftersom de samtidigt gjöt in avloppsrören som går ditåt.
10 svar · 2,4k läst
·
M
Mats: Borde funka fint. Sand och ste sätter sig bra om det tex får ligga till sig en sässong
1 svar · 1,7k läst
T
TildaH: Ok, det är en annan aspekt, förstås. Vi ska ha träpanel på övervåningen, så en skarv eller fog är inget vi behöver tänka på. Däremot vill vi gärna bygga så yteffektivt som möjligt. Det är ganska hårda restriktioner vad gäller byggarea, och varje kvadratcentimeter räknas, så den vägg som är tunnare har en fördel.
2 svar · 1,5k läst
cederbusch
cederbusch: Tack för tipset med skum. Kommer köra på det.
4 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Tja, får man tag i en gjutare som gör det (och helt OK i kvalitet då) för endast 2000:- så är det helt klart värt att leja bort det. ;) Lyckost dig. :) Det kan öht vara svårt att få tag i några som endast vill gjuta, ofta tjänar dom så mycket mer på att jobbet med hela grunden och ta betydligt mer betalt. Vi hade så tur att hitta ett par killar som gör endast gjutningar,
9 svar · 31,4k läst
M
martinhedin: @Marves, när det gäller om man skall göra en geoteknisk undersökning igen, eller om man kan använda sig av data från de tidigare undersökningar som gjorts på närliggande tomter, kan jag inte svara på. Jag vet inte hur detta är lagstiftat eller inte i Sverige, om det finns rekommendationer från Svensk Byggtjänst, eller om Eurokod 7 definierar detta. Men det vet säkert Byggnadsnämden
7 svar · 14,1k läst
ButterflyRacing
ButterflyRacing: Nu är snart våren här och vi måste bestämma hur vi ska gå vidare. Det som fattas rent akut är någon med rätt behörighet som kan stå som ansvarig på Bygglovsansökan. Så om någon kan tippsa om en person som kan hjälpa oss med det.....skulle jag vara tacksam. Naturligtvis betalar vi för tjänsten. Valer av grundellement står mellan Alba-balk eller L-ellement i masiv betong. 300 x
23 svar · 9,0k läst
·
G
geschmeck: Om du har utstickande grundsula ska du gjuta en avjämning på den så det lutar ut från huset. Sedan ska du smeta på någon form av membran på den avjämningen samt en bit upp på grunden och en bit ned på sulan. Står i anvisningen. Jag använde kallasfalt (vet inte om det är helt korrekt men det fick bli så i mitt fall). Det finns ett annat alternativ där man lägger en bit
31 svar · 5,5k läst
Oldboy
Oldboy: Jag lånar tråden lite. Hoppas det är ok? :) Har lite fuktgenomslag (saltutfällning) i kanten av ett betonggolv, mot vägg. Tror orsaken är att väggen står på gamla grundstenar/natursten, som i sin tur står i backen utan kapillärbrytande skikt under. Man ser topparna på stenarna. Golvet är flytspacklat. Går det att applicera vattenglas, (har en 1-litersflaska som enbart säger
4 svar · 4,9k läst
F
fenderman: Hej! Jag undrar om det kanske finns någon med bra tips i detta sammanhang: Vi har börjat renovera vår källare. Huset är från -62. I källaren hade man gjort invändig isolering med träpanel. Detta har vi nu rivit ut. Golvet i Gillestugan var ett uppreglat grangolv, som vid uppbrytningen visade sig ha nedgjutna reglar i själva plattan, se bilder (även i taket finns några smalare ingjutna
0 svar · 3,2k läst
·
H
Helioz: Kan vara ett par olika problem. 1. Otillräcklig rengöring av väggen innan putsning. Den måste vara helt ren, lämpliga metoder är maskinell stålborstning, diamantslipning och högtryckstvätt. Allt löst material tas bort ner till ren och fast underlag, finns det alger måste de tas bort med algmedel. 2. Felaktig blandning av putsen med för mycket vatten. Blanda exakt som det står på
1 svar · 4,2k läst
M
Micke64: Precis ett sån lösning som Thermotech tänkte jag mig med minimal cellplastskiva i botten för att öka värmestrålningen nedåt - typ http://www.thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/forlaggningsprincipergolvvarme/flytandegolv18.4.2741dba1127dbde7e0380008168.html Iof kanske det inte spelar någon roll?
4 svar · 2,4k läst
F
fredand44: Hej! Har funderat fram och tillbaka länge inför detta projekt. Jag har disskuterat delar av det här på byggahus.se förut, så eventuellt känner ni igen bilderna. Syftet med projektet är att få till en dränering och samtidigt skapa en grund för framtida tilläggsisolering. Jag har skapat en pdf som jag tänkt använda som underlag för insamling av offerter.
0 svar · 848 läst
J
Jsoderbe: Helt rätt, "snickaren sa...." Så börjar alla historier i fuskbyggarna! jag väntar så länge jag kan med andra ord. Mvh Johan
6 svar · 5,2k läst
lorens
lorens: Kör man med vanlig betong har jag fått påtalat av en betongare att det tar ca 1 vecka per centimeter tjocklek på gjutningen. Så gjuter man 8cm så är det 8 veckors torktid! Kom ihåg att vattna betongen och plasta in den så den inte torkar ut för fort och spricker! Ang. saltvatten känns det galet, salt och armering passar inte nämnvärt bra ihop!
16 svar · 4,0k läst
H
Hasssan85: Hoppas denna tråd hamnar på någorlunda rätt ställe. Men jag skulle behöva svar på en fråga som dök upp nyligen. I min källare har jag 3st olika golvnivåer. I hall och inredd gillestuga där jag har undertrycksventilation i golv har jag något lägre nivå än i förråd & garage som har betonggolv (vilket jag utgått från är plattan, men osäker nu). I pannrum (betonggolv) som ligger
0 svar · 1,2k läst
F
Fiat 500: För att ge lite info till de som har samma funderingar som jag.... Svar på frågan: HUR BLEV DET TILL SLUT? Jag murade leccablocken direkt på plattan utan att behandla yta... Blocken sitter som bärget, var lite findersam om de skulle bita men men det har det gjort... Trots en sträng vinter med regn snö is och kyla... Jag dubbade inte nått mellan block och betongplatta. Däremot så kommer
3 svar · 4,7k läst
J
Janne_67: Nu behöver jag lite råd! Skall gjuta en klumpmur hemma som stöd för ett garage som skall stå ovanpå. Muren skall vara 6 + 6 + 6m och ca 80cm hög, tjockleken 40cm + 8cm frigolit på utsidan. Det jag undrar är: måste jag ha formstöd(järn som går igenom formen med tillhörande kofittor)? eller kanske gängad stång, kan jag använda bred bandjärn under till (flera stycken ca var 50cm)
0 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej platonmatta är ju overkill på kantbalken, som går ner 10-20 cm under markytan. Men huruvida du har någon nytta av att dränera beror ju helt på hur markförhållandena är. Är marken väldränerad i sig, så fungerar ju marken själv som dränering. När jag byggde mitt hus konstaterade min kvalitetsansvarige snabbt att det inte behövdes någon dränering. Det är bara vattnet
3 svar · 2,5k läst
D
David_Berglund: Totalt sett tog det väldigt lång tid för mig men många moment är inte så relevanta för dig. Ta ner träd, grävning med mera plus en ganska komplex armering tog mycket tid. För att inte tala om att den är ganska lång och att berget nedanför stupar. Trots det gjöt vi på en dag men då hade vi 2 man på varsin tombola, jag som gjöt och 2 hantlangare. I ditt fall skulle jag räkna med
5 svar · 9,9k läst
·
H
Hus Jonas: Hej mitt hus är i suteräng så halva källaren är under mark. Alla väggar är uppreglade med träreglar o sen isolerade och sen gips på .ingen luftspalt . Har nu rivit ner gips och reglar samt isolering. Väggarna är gjutna i betong och inte putsade eller målade. Vill ha tipps på vad som är bäst. Väggarna är torra och jag såg inte något mögel . Ytterväggarna är dränerade ca 1996
0 svar · 2,3k läst
K
kuse: Hej, Är mitt uppe i badrumsrenoveringen i källaren och ska snart till att putsa till dusch-hörnet inför plattsättning. Har knackat bort all gammal färg och lös-sittande puts. Tror det är betonghålsten, det är ett hus byggt -42. En vägg är mot yttervägg. Min plan är denna: 1. Tvätta rent med vatten och borste 2. Slamma med putsbruk C, låta torka 3. Förvattna och putsa upp ca 12mm
0 svar · 1,9k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Lite att läsa på innan du kryper in....glöm inte en BRA ficklampa och kamera...... http://www.torpargrund.com/ http://sv.wikipedia.org/wiki/Krypgrund
1 svar · 1,7k läst
N
nets: Någon som har tips på hur jag bygger källarväggar i nybygge? Källaren skall ha normalt inomhusklimat, och kommer att ligga torrt på toppen av en grus/sand tomt - inget ligger högre nära inpå. Behöver bra isolering både över under mark, eftersom åtminstonde någon meter på ena sidan kommer att vara ovan jord. Tack! nets
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.