jag har bilat upp mitt gammla avlopp, för att lägga ner nytt fräch, huset är från 1940, så de finns varken isolering eller armeringsjärn i den gammla betogen, de är sandbotten, med en hel del sten i, kommer bli lite mer sen, då allt de gammla golvet kommer åka ner i rännan.

men har gått och grubblat lite på hur jag ska gjuta igen de,

alt 1: ha kvar alla sand å sten, fixa till alla fall på rören, å sedan gjuta en kaka uppe på'?
men finns de inte risk för att sanden kommer att sjuka ner? armeringsjärn?

alt 2 ta och fylla upp så gott de går med tex små sten, å sedan gjuta med grovbetong eller likandn

533823_10151289278049580_2067926293_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv så skulle jag försöka fylla på med sand utan några större stenar som ligger an mot avloppsstammen.
Helst skulle jag ha fyllt på med singel istället för sand. Du kan ju alltid lägga dit de större ovan på sanden. Sen skulle jag gjutit med finbetong det som är kvar (bör nog vara minst 5cm eller nått liknande, kolla på påsen) och sen glättat det i nivå med andra golvet.
Jämna av med flytspackel om det har sjunkit undan så mycket så att du märker att det är ojämnt.

Skall du släpa in tung utrustning där eller ställa nått riktigt tungt ovan på din gjutning så bör du ha tjockare platta.
/P

parper skrev:
Själv så skulle jag försöka fylla på med sand utan några större stenar som ligger an mot avloppsstammen.
Helst skulle jag ha fyllt på med singel istället för sand. Du kan ju alltid lägga dit de större ovan på sanden. Sen skulle jag gjutit med finbetong det som är kvar (bör nog vara minst 5cm eller nått liknande, kolla på påsen) och sen glättat det i nivå med andra golvet.
Jämna av med flytspackel om det har sjunkit undan så mycket så att du märker att det är ojämnt.

Skall du släpa in tung utrustning där eller ställa nått riktigt tungt ovan på din gjutning så bör du ha tjockare platta.
/P

Vilken storlek på singel? Tvättat eller o tvättat?

jag har för mig att det är ok med vanlig otvättad 8-16 direkt mot avlopssrör men jag är inte helt säker

Köp Leca kulor och fyll runt rören för att sedan gjuta igen hålet.

Nu är det nästan färdigt:) behöver bila ca 20cm till sen är det klart:)

Är inte leca väldigt dyrt?

Kollade igenom allt jag har grävt upp, å de är en hel del sten/betong i den, får försöka att sila den lite så jag får ren sand... Å få till all fall. Sen så slänger ja ner allt annat, sen så ska jag lägga en armerings matta i.

Redigerat:
hur ska jag beräkna hur mycket betong jag behöver köpa?

då de inte är bara är en rak vallgrav men de är i alla fall 10cm djupt, 40cm bredd på dom flesta ställena och cm 5m långt.

Leca är inte så dyrt... Köpte några säckar när jag höll på med ett uterum och jag tror de låg på runt 150 kr per säck på Bauhaus. Det är ju väldigt mycket lättare att hantera än att konka på singel in i källaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.