Ska dränera snart och har fått in offerter där jag nu har valt ut en som jag kommer köra på. Dock har dom 50mm isolering utanpå platonmattan som standard och om jag vill ha 100mm vilket jag tänkte kan vara bra så kostar det mig 12-13.000kr extra. Har det någon egentlig effekt på inomhusklimatet? Alltså är det värt att plöja ner drygt 13k extra? vill naturligtvis hålla kostnaderna nere om det går men är även villig att betala för saker som ger en klar förbättring.

Någon med bra erfarenhet som kan svara? Inte "jag Tror att 100mm är mycket bättre".

Om det är Isodrän eller liknande dom isolerar med förstår jag inte varför dom kör med platonmatta.

Hur tjockt du vill isolera beror ju på vilket klimat du vill ha, har du mer isolering behöver du inte värme lika mycket.
12-13 tusen får man ganska mycket el/värme för annars!

Själv har jag 100mm Isodrän men ångrar att jag inte la ner det dubbla.

Det är cellplast som dom isolerar med, vilket även platon rekommenderar när jag pratat med dom tidigare. Kör platon då det är för mycket vattentryck mot ena väggen så isodrän/pordrän klarar inte av att stå emot det.

Är väl lite så jag tänker, 13.000 är mycket pengar för värme. Någon som vet om det finns statistik för hur mycket en viss mängd isolering höjer temperaturen i källaren? T ex om det är 13grader nu så blir det 15grader med 50mm och 17grader med 100mm osv. Eller kanske inte går att räkna på det?

Hur många kvm är det du ska isolera?

vet inte exakt men är 43 löpmeter som ska dräneras och isoleras. Osäker på höjden men blir väl strax över 2m, så kring 100kvm skulle jag tippa på.

Ska själv dränera nu i sommar och kommer minst att ha 100mm ev. 200mm isolering. Tror man är dumsnål om man väljer 50mm, du gör ju inte gärna om allt efter något år.

Kolla priserna på 100mm cellplast, de velat ligga runt 150:-/kvm så skulle nog förhandla fram ett bättre pris på det.

Grillen skrev:
Ska dränera snart och har fått in offerter där jag nu har valt ut en som jag kommer köra på. Dock har dom 50mm isolering utanpå platonmattan som standard och om jag vill ha 100mm vilket jag tänkte kan vara bra så kostar det mig 12-13.000kr extra. Har det någon egentlig effekt på inomhusklimatet? Alltså är det värt att plöja ner drygt 13k extra? vill naturligtvis hålla kostnaderna nere om det går men är även villig att betala för saker som ger en klar förbättring.

Någon med bra erfarenhet som kan svara? Inte "jag Tror att 100mm är mycket bättre".
Tjockleken på isoleringen avgör inte själv vilken temperatur du får inne, men det kostar ju mer att värma upp om du har lite isolering..

Om det är värt att lägga till 13kkr kan endast du svara på för vi vet ju inte hur du använder utrymmet. Är det endast förråd kanske det inte behövs mer isolering, men om det är bo-area och du vill ha varmt och skönt kanske det är värt pengarna.

Jag hade satt minst 10 och kanske tom 20cm isolering om jag skulle dränera om idag. Det är ju rätt lite pengar med tanke på vad det kostar om man ångrar sig.. Och ska man bo kvar ett bra tag och ha varmt och skönt så tjänar du säkert in pengarna.

Svårt att ge ett råd, det är ju enkelt att lägga extra isolering när man ändå har det uppgrävt, betydligt svårare i efterhand. Men mest värme förlorar du ju faktiskt på den delen av källarväggen som sitter ovan mark, så den borde du också isolera!

Om du vill ha varmare i källaren vintertid är det det viktigt att även isolera den delen av väggen som sticker upp ovan mark. Den blir ju utsatt för -20 eller mindre, så kallt blir det sällan/aldrig under marknivå.

ok, hm ja det ska väl bli någon form av boutrymme i framtiden kanske. Men för tillfället är det endast tvättstuga och typ hobbyrum där nere.
Blir nog 50mm ändå tror jag, känns som att det inte ger nog med vinst på energikostnaden.

Kommer regla upp nya innerväggar med stålskenor och luftspalt när källaren är torr och då får man väl lite värmevinst i luftspalten kanske?

Tack för era svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.