Hej

Ikväll bilade jag lite i betongolvet i vår tvättstuga som är belägen i källaren. På ett djup av ca 5 cm kom jag till en slags tjockare plast som ligger under betongen. Klantig som man är råkade jag göra ett hål i plasten, hålet är stort som en tiokrona ungefär.

Tacksam för tips och råd ang vad jag ska göra?

Tack på förhand.

Plastmatta?
Är du säker på att det inte är ett avloppsrör i plast?

Men om du är säker på att det är en plastmatta behöver du nog inte göra något speciellt. Jag förstår dock inte vad plastmattan gör under betongplattan i källaren? Någon form av diffussionsskydd?

Borde relativt enkelt kunna utrönas genom att sätta näsan i närheten av hålet.. Min gissning är också avloppsrör...

Det borde ju kunna avgöras som de föreslår ovan. Är det hårdplast är det troligen ett avloppsrör, är det mer gummi-aktigt kan det ju vara någon gammal matta man har gjutit in av någon orsak...

Ett avloppsrör är ju av hårdplast. Luktar överhuvdtaget inget om man luktar. Känner jag på det har det konsistens som en byggplast ungefär. Ett avloppsrör skulle ju också ha en rund form detta ligger platt så att säga.

Några förslag att täta med?

Vad finns under plasten? Jord?
Hur gammalt är huset?
//Jonas

Byggnadsår 1970. Någon blandning av grus, sten och porös betong. River upp det med handkraft.

Jag vet egentligen inget om detta, men om man gjuter betong direkt på gruset behöver man ju någon plast eller liknande för att inte betongen ska rinna ner och blanda sig med gruset. Nuförtiden har man ju cellplast mellan gruset och betongen. Det är väl antagligen den duken du hittat.

Duken skulle ju även kunna ha radon-tätande funktion men det lär man väl knappas tänkt på 1970.
//Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.