Hi
Medans bygganmälan behandlas hos höga myndigheter tänkte jag börja med första fasen i vårt projekt.

Bakgrund: För att dra ny avloppsstam behövs ta upp en lucka från källare (1/3 under huset) in till torpargrunden som är 25cm stenhård betong gjuten sent 30-tal. Luckan är dels för inspektion men också för att säkra golvbjälklaget för framtiden. Just det, och vi skall dra 110 markrör för avloppet ner i torpargrunden och sedan ut under sulan och på bef. avloppsledning (enskilt).

Frågor: Är det bara att bila ut en fyrkant? Vilka mått? Förstärkning i "toppen"? Skall man lägga den högt eller lågt? Minsta höjd över marknivå i grunden? Hur djupt under sulan skall man (nötning, frost etc) vid utloppet?

Nästa inlägg blir på badrumssidorna, förhoppningsvis... snart.

Redigerat:
Fyller på lite själv...

Fick startbeskedet (kopia) per mail idag så nu kan det grävas :-)
Har kommit fram till följande:

Börjar bak/utifrån, gräver ner till 110 markröret som det hela skall kopplas på.
Fallet får ge hur djupt under sulan jag skall in och vidare till var den lodräta stammen kommer ner.

Är det förståeligt? Låter det logiskt?

VA skiss 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyller på lite.

Hur omöjligt som helst, kanske med dynamit!

Tog en lucka genom golvet för att komma åt att installera i krypgrunden.
Grävde in under sulan för 110 markrör och kopplade på bef system.

När vi byter till vattenspolande mulltoalett isf som nu infiltration måste jag ändå ta upp för en ledning till källaren där centrifug och kammare skall stå. Funderar på "snigeldynamit" kan det gå. Bila går inte. Man undrar vad det är för betong?

[video=youtube_share;qFna883orgk]http://youtu.be/qFna883orgk?t=57s[/video]

Det är en källare och inte en bunker? (Med tanke på byggtiden)

Oldboy skrev:
Det är en källare och inte en bunker? (Med tanke på byggtiden)
Eftersom du skrivit antar jag att du vill veta.
Det du ser på klippet tog en fm och då la vi matta i ett annat duschrum / wc också, skymtar på nån bild.
Längesen jag gjorde tråden men hela bygget tar en mån, klippet visar 10% om man räknar högt.
Driver verksamhet i kåken så jag kan bara bygga = stänga jan & feb för bygge.

Jag blev lite nyfiken på "pansarbetongen". Är själv ingen expert på betong så jag kan tyvärr inte bistå med några konkreta tips & råd.

Sedan kan ju ett svar puffa igång svarsprocessen där folk som kan något om detta kan bistå.
Man vet ju heller aldrig om man i framtiden själv skulle stöta på liknande problem.

För mig var 1+1=bunker? Dvs, "pansarbetong" + byggd strax före 2:a vk = bunker?

Redigerat:
Vad är det du försöker bila med?

Min billiga bilmaskin från Jula (2795:- tror jag) slår med nästan 50 joule, och har än så länge demolerat allt som kommit i dess väg.

stoif skrev:
Vad är det du försöker bila med?

Min billiga bilmaskin från Jula (2795:- tror jag) slår med nästan 50 joule, och har än så länge demolerat allt som kommit i dess väg.
Ps. Min 5-joules borrhammare fixar inte mitt källargolv, iaf inte med min syn på rimlig avverkningshastighet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.