3 619 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Padda ovanpå cellplast?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Hej paddningsexperterna.
Vi har en platta på mark med kantelement. Utanför huset vill vi lägga randisolering för att stänga ute kylan, 50-100 cm ut, svagt lutande utåt. Alltså cellplastskivor.
I första skedet vill vi hälla på en massa motfylle (av lämplig fraktion) ovanpå skivorna (inför gjutningen). När gjutningen är klar kan vi relativt enkelt kratta ut gruset så att vi får en gång runt huset. På detta skall vi sen lägga plattor/sten.
Nu till frågan. Kan man padda ovanpå detta? Alltså först en cellplastskiva S100, sen 10-20 cm grus ovanpå det?
Vi har en platta på mark med kantelement. Utanför huset vill vi lägga randisolering för att stänga ute kylan, 50-100 cm ut, svagt lutande utåt. Alltså cellplastskivor.
I första skedet vill vi hälla på en massa motfylle (av lämplig fraktion) ovanpå skivorna (inför gjutningen). När gjutningen är klar kan vi relativt enkelt kratta ut gruset så att vi får en gång runt huset. På detta skall vi sen lägga plattor/sten.
Nu till frågan. Kan man padda ovanpå detta? Alltså först en cellplastskiva S100, sen 10-20 cm grus ovanpå det?
Jag har gjort så och det gick bra. Vi hade ganska ordentlig lutning på skivorna. Längst in var det 15-20cm, och längst ut ca 40-50cm fyll. Vi hade lite blandade fraktioner kvar som vi fyllde med: 0-80, 0-20, 0-8 och stenmjöl. Paddade med liten padda ett par gånger under tiden vi fyllde.
Nu är det stenlagt med gott resultat.
Nu är det stenlagt med gott resultat.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Jag vill alltså inte padda själva motfyllet vid gjutningen, men sen när jag krattat allting platt och skall lägga plattor/stenläggning, så kommer jag vilja padda för att få ett bra resultat.
Om det är en stenfraktion typ 8-16 eller 16-32 så packas den ändå mycket marginellt av paddningen, så det var därför jag frågade.
Är det däremot samkross, typ 0-16 så packas det fint av paddningen.
Jag har egentligen ingen koll, men jag skulle själv våga padda på cellplast med ett antal cm fyllning på.
Men jag skulle nog se till att välja en ganska liten lätt padda och inte nöta på alltför länge.
Säg en 100-kg och två överfarter, typ.
Men som sagt så är det utanför min kunskapshorisont egentligen.
Är det däremot samkross, typ 0-16 så packas det fint av paddningen.
Jag har egentligen ingen koll, men jag skulle själv våga padda på cellplast med ett antal cm fyllning på.
Men jag skulle nog se till att välja en ganska liten lätt padda och inte nöta på alltför länge.
Säg en 100-kg och två överfarter, typ.
Men som sagt så är det utanför min kunskapshorisont egentligen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan man köra med lastbil, visserligen oftast lite mer fyllning men en liten padda kan inte skada plasten.
Kontrollera hur djupt paddan packar, är det mindre än fyllningen så händer lite under det.
Protte
Kontrollera hur djupt paddan packar, är det mindre än fyllningen så händer lite under det.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Det är alltså inte så att jag är rädd om cellplasten
den ligger nog där under oavsett om den är fin eller inte...
Frågan är istället om grusfraktionen, t.ex. 0-30 eller liknande, går att padda över huvud taget eller om vibrationerna "sväljs" av den mjuka cellplasten så att ingen komprimering av gruset uppnås.
Frågan är istället om grusfraktionen, t.ex. 0-30 eller liknande, går att padda över huvud taget eller om vibrationerna "sväljs" av den mjuka cellplasten så att ingen komprimering av gruset uppnås.
Klicka här för att svara