Grund & Markarbeten
Mikael_L: [citat] OK, då vet jag. :) Vårt hus är ju kopplat till dagvattensrör. Men jag har sett dom där och tyckt dom verkat smarta. Men jag har ju inte tänkt så mycket på höststormarna då.
dannedd: Har inte bestämt ang golvvärme. Känns ju betydligt säkrare än infra alt en gasolbrännare. Tror det höjer värdet på huset med om man har golvvärme där ute. Dock är ju frågan vilken typ av golvvärme som passar bäst då det inte kommer användas på vintern? Ett annat alternativ är ju att köra på lite bättre isolerglas så man kan använda det även på vintern...
dmbg: Hej! Mina föräldrar har ett sommarhus som är byggt 1967. Huset har krypgrund,hjärtmur och murstock i anslutning till hjärtmuren. Huset är en typ av modulenthus, med väggelement täckta med eternitskivor. Mellan väggelementen sitter brädor för att täcka skarvarna. (Det som gör att det ser ut som ett fint korsvirkeshus :-P) Någon gång under 1970-talet grävde dåvarande ägare ut en
Peztis: Fast jag är inte så säker på det, att det är orsaken. Läste sedan i andra trådar och det verkar vara ett vanligt problem och orsaken är troligen målarfärgen som användes. Jaja, det är väl bara att sätta på sig ett andningsskydd och med någon mejsel i handen se hur mycket man får bort. Skitigt göra, lär det bli.
Fredrik Å: Jag gissar att det är någon som "fusklagat" asfalten med en skvätt betong som blivit över.Banka på det med hammaren så spricker det säkert loss från grunden.
Grillen: Kan bara meddela att platt%¤&/%¤ är 25-30cm tjock över HELA plattan! Har fått bort 3/4 av det jag ska ta bort och har inte varit under 25cm hittils :D
prototypen: Bör nog riva först, men betong lever sitt eget liv, finns ingen tid man kan gå efter utan man får vänta tills det har brunnit "lagom". Spannet kan vara att man inte hinner riva/glätta första lasset till att man ger upp klockan 3 på natten. protte
Montören: Vi dränerade vår källare i höstas, 1planshus 90kvm. Platonmatta med 100mm isolering och nya dräneringsrör. Vi gjorde allt jobb själva och slutsumman hamnade på ca 23000kr I priset ingår hyra av grävmaskin men inte bortforsling av överblivna schakt/jordmassor
pelpet: Marksten har några fördelar motför jordankare som jag ser det. Du behöver bara lägga ut dem och sedan efterjustera höjden, som jag planerar i min tråd. Sedan sitter lekstugan inte fast så det blir enklare att flyta den. Jag tror att den står tillräckligt bra fast ändå med den egna vikten - om inte så kan du sätta fast två av justeringsreglarna i markstenen med vinkelbeslag. När
Johan111: Hej Har haft bergspräckare här som efter bästa förmåga tagit bort berg till ett förråd som kommer bli under mitt uterum. Tyvärr går slagen i berget på så vis att vi inte lyckats få det att luta ut från huset på alla punkter. Om jag vattnar ytan just nu så rinner det som i en bäck längs mitten av rummet ungefär. Dränrören kommer på så vis att hamna högre upp än jag skulle
tronen: [citat] Om vi inte gör det snart så blockas annat jobb...
matkol: Hej Jag vill isolera och dränera grunden på ett hus i Södertälje och söker efter ett seriöst och kunnigt företag. Är det någon som har använt sig av "Prima Tak & Mark i Stockholm" och är nöjda? Jag tar gärna emot förslag på andra företag som är duktiga på isolering och dränering och kan åta sig uppdrag i Södertälje.
Bunker: Stort tack för svaret! Jo vi kommer även göra jobb utomhus. Lite beroende på hur det ser ut när vi gräver upp marken vid husväggen, men planen är att gjuta en hålkärl som vattenglasas eller liknande. Sedan skära i berget så det kan rinna bort (tror inte vi vågar borra/spränga då risken är att vi får nya sprickor som går in i huset). Ev. även göra en mur en bit från väggen
pelpet: I den här leriga slänten är det tanken att en friggebod på 4 x 3 meter ska resa sig. [bild] Min idé att att skotta ur en halvmeter från den högsta nivån, och sätta upp en stödmur på en halv meter på en lägre nivå, för att få en hyfsat slät yta. I den ytan så tänkte jag borra några rejält djupa hål (så djupa jag kan) med en jordborr, och så tänkte jag gjuta armerade
vectrex: Tack för svaret. Någon mer som har vettig input? Tänker främst på om justerbara stolpskor duger till lite mer permanent byggnation (carport).
Johan111: Hej Under mitt blivande uterum på 17kvm kommer jag vilja ha en källare som snickarbod/förvaring. Huset står i en backe, dvs. källaren blir suteräng med cirka 2 meter hög mur av LECA varav cirka 50% under mark. Cirka hälften av källaren blir full takhöjd, övriga delen kan jag inte gräva ut så mycket pga. att krypgrunden till huset står lågt. Jag vill helst gjuta golv i hela
Drömhus2012: [citat] Men om det står vatten i dem upp till nedre kanten på utloppet så är ju botten tät och allt som det ska.
knivigare: Hej. Håller på och dränera och skall använda mig av optidrain system för detta, slipade bort asfalten från väggen igår och började stryka på asfaltprimer på klacken på huset men blev lite osäker på hur stor yta som skall täckas. Räcker det med att stryka på själva klacken och lite över och under eller är det bättre om man täcker en större yta. Har sett på några andra
thomasx: Men om du ska limma måste du ju ändå plocka ner till nedersta raden, då kan du lika gärna byta den med, få det helt rätt och slippa limma! Eller varför skulle det vara bökigare? Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Stathallar: En ytterligare fråga med samma garage på gammal sjöbotten i åtanke. Ponera att jag hade möjlighet att gräva ur golvet ordentligt, lägga drän enligt konstens alla regler( dessa regler kan jag ännu inte) och därefter höja golvnivån med makadam ca 40cm och sedan gjuta ett nytt golv ovanpå detta! Då stiger ju inget vatten upp i garaget då grunvattennivån på våren håller sig under
mino75: Menar du att jag ska såga ur golvet inifrån? Isf blir vägguttagen typ 25 cm för höga och likaså fönstren.
Buford: I vår kalkyl ingår 160 ton på ett hus på 140kvm. Säljaren sa att vi får räkna med ca 25.000kr till (ca 120 ton). Då är det en fast grus/sandmark med Max en (1) cm jord på ytan. Har funderat på hur lätt entreprenören kan luras om detta. Svårt att kontrollera i efterhand hur mycket de lagt under plattan...
klonk: En sak som jag redan nu vet påverkar ägandet är att man inte bör borra för bergvärme, de fastigheter som redan har installerat bergvärme kommer att bli av med den och få någon slags kompensation. Det är kommunalt vatten och avlopp, så egen brunn lär ju ingen ha ändå. Jag hörde att vid tunnelbyggande under ett bostadsområde i en annan stad häromkring så blev det lite sprickor i
Fredrik Lund: Hej Jag håller på att renovera ett gammalt uthus(nästan bygga nytt) som bara står på marken. har tänkt att det ska bli full isolerat. Tänkte att jag skulle gräva en bit runt huset för att sedan mura upp en leca grund under huset och fortsätta mig framåt på det viset och sedan gräva ur inne i huset för att isolera och gjuta en platta. till min fråga, hur skall jag isolera runt
Markgubben: Per timme är nog enklast. Ett pris per ton och km kan man också göra upp om. Du kan säkert få ett pris per lass också. Oftast kan man få köpa schakt ganska billigt om de bygger någonstans. På schakttippen får man nämligen betala (här ca 250kr/lass) för att tippa. Så kan du få dem att åka direkt till dig får du säkert ett bra pris. Sista lasset beställer du något bättre
Markgubben: Det blir helt okej, vi har hunnit bygga två murar. De är arkitektritade och tyvärr har vi inte så mycket att säga till om.
Stew: Hej, Här har du beskrivning och bilder på hur jag gjorde med min källare. Jag dränarerade inte (hade inga fuktproblem egentligen). Men därimot så gjorde jag en isolerad, lyft, ventilerad golvlösning. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html Mvh Stefan