Vi ska bygga ett antal svängda murar med varierande radier. Ett par svängar är på plats men kapningarna tar lång tid. Eftersom de ska bli med jämna radier borde det gå att räkna ut vilken radie stenarna ska kapas med och sedan märka upp ett gäng och kapa istället för att märka sten för sten.

Min fråga är hur jag ska räkna ut graderna? Finns det något program eller lathund man kan ta hjälp av? Det borde gå att göra en tabell.
Graderna måste också gå att räkna ut med hjälp av en formel som man t.ex. lägger in i excel.

Blocken är labyrint maxiblock 140x210x350mm

Radierna kan vara t.ex. 1,4m 1,8m, 3,5m, 3,8m, 5,5m osv.

Jag har funderat vidare lite på egen hand. Kan detta fungera?

Först tog jag fram cirkelns omkrets och på så vis fick jag ut en grov uppskattning av hur många block som behövs i det tänkta segmentet.

Med radien 150cm och en halvcirkel som segment fick jag fram 471/35 ger ca 14 block. (Jag gjorde medvetet en avrundning uppåt)

180 grader / 14 = 12,86 grader

För att se om vinkeln fungerar räknar jag ut kordan genom formeln:

150*2*sin(12,86/2) = 33,6

Blocken skulle alltså bli större än 35cm och det borde fungera.

Fungerar det här resonemanget eller har jag missat någonting på vägen?

Helt spontant, vad jag förstår är blocken 350 långa o ni ska bygga mur (mer än ett lav) med radie ner till 1,4m!?
Har ni koll på hur nästa lav ser ut (jag förutsätter att ni lägger med halv förskjutning? Jag menar att första svängen lavet blir ju lite kantigt dvs spetstar ut i skarvarna o nästa lav som ligger förskjutet spetsar då ut på mitten av lavet underpå - det kommer inte att se bra ut om det är för snäva radier. Var gränsen går för ert tycke avgör ni själva. Prova o trava lite block med den radie som ni tänkt ha först innan ni sågar sönder alla blocken.
mvh

Det blir helt okej, vi har hunnit bygga två murar. De är arkitektritade och tyvärr har vi inte så mycket att säga till om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.