Planerar att dränera hela min bostad till sommaren. Kommer använda mig av isolerskiva av någon typ och jag har väl fått funktion osv ganska klar för mig. Sen kom frågan om dräneringsrör upp och det har fram till idag varit helt solklart att dräneringsrören ska ligga med fall mot pumpbrunnen som jag måste använda, eller kan dom ligga plant?

Fråga nummer två är väl egentligen ganska given, men tänkte nog vara på säkra sidan. Jag kommer i samband med dräneringsarbetet även lägga rör för takvatten. Jag bör väl använda två olika brunnar för detta? En för takvatten och en för dränering eller kommer jag klara mig på en om jag har en tillräckligt biffig pump? Och hur djupa borde brunnarna vara, mätt från nedersta inloppet? Ska dom vara täta i botten så man slipper pumpa grundvatten? Måste man fästa dom på någo vis?

Oj, vad många frågor som dök upp bara sådär... Hoppas någon kan svara på några frågor iaf...
Tack på förhand!

Det är bra ifall du kan lägga dräneringsrören med fall, men det fungerar även om de ligger plant.

Det går bra att använda en brunn för tak och dränering. Du ska ha minst 50cm i sandfång, men är det en pumpbrunn så ska du kanske ha lite till så pumpen inte behöver gå hela tiden. Jag hade nog satt en brunn för dränering och takvatten och en separat pumpbrunn.

Du ska ha en tät botten på brunnen.

Man brukar ju vilja separerar takvatten från dränering för att ha beredskap för det tillfället när pumpen inte fungerar. Jag kan väl tycka att det är lite överdrivet - bättre att lägga några extra kronor på en bra pump och styrning till den.

Jag har ungefär 80cm från inlopp till botten, det funkar bra. Ju större volym desto bättre. Pumpen behöver inte gå så ofta.

Rören man använder är räfflade på utsidan så dom sitter fast när du återfyllt.

Rören skall absolut ligga med fall, 1:200 dvs 1 centimeters fall på två meter rör. Vatten från hängrännor och andra dagvattenbrunnar skall vara separerade men med kommunlat VA så kommer de förr eller senare att ansluta. Det viktiga är att den eller de brunnar du installerar klarar den uppdämningsnivå som kommunen anser behövs.

Det finns en hel dle bra material på nätet om just dränering från olika leverantörer. Googla och förkovra dig.

Nu ska ju jag inte ansluta till något kommunalt utan bara pumpa ut vattnet i en bäck, så uppdämningsnivån sätter jag helt själv.
Problemet är ju att hålet för brunnen måste ju bli 50-100cm under sulan på huset... Ganska djupt, i mina ögon iaf.
Men ok, två separata brunnar med separata pumpar och fall på alla rör får det nog bli.

Kan det vara idé att pumpa från dräneringsbrunnen till takvattenbrunnen och sen pumpa från takvattenbrunnen till bäcken? Visst, det är en bit att gräva till bäcken men 1 eller 2 32mm rör gör ju detsamma kan jag tycka...

Hittade denna informationsskrift på nätet: http://www.malarenergi.se/PageFiles/2523/Info_dag_och_draneringsvatten.pdf
Vet inte om den är till nytta men jag tycker den ger en del bra info. Byggmax har en film liggandes på sin hemsida som beskriver ett dräneringsarbete. Jag tyckte den filmen var en bra guide när jag själv dränerade om för några år sedan.

Byggmax har en hel del bra info-filmer! Tack för tipsen!

2 pumpar låter väldigt omständigt. Går det inte att bli av med tak vatten med självfall. Jag har själv pump till både dränering och avlopp men takvatten gick utan:)

Kanske, om man snålar på förläggningsdjupet. Hur djupt bör takavvattningen ligga som grundast? Om inloppet hamnar säg 60cm djupt så bör man väl ha utloppet säg en meter djupt? Då kommer mynningen vid bäcken hamna 1,40m kanske... Kan funka. Ska hem och räkna på det ;)
Det är ganska platt där jag bor så jag får inte något naturligt fall.

Jag resonerar som så att om det regnar föreligger det ingen frysrisk så något speciellt djup har inte jag lagt mina rör på. Lagt dom så att jag har fall!

Mtech: Du har väl en poäng där...:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.