Enk Projektet
Enk Projektet: Att se till att vatten aldrig kommer dit är det bästa...och helst med dränering med självfall.....
4 svar · 1,5k läst
D
drdahl: Återkopplar och förtydligar lite: sutterängplanet används som boyta och har motfyllda ytterväggar endast på ena kortsidan samt drygt en halv långsida. På detta plan finns entré med stor hall, passage med klädförvaring, allrum med altandörr samt fullstort fönster, ett badrum, pannrum och matkällare. Vi anlitade en firma som bilade bort den gamla bottenplattan och gjöt en ny med
5 svar · 2,2k läst
anders07
anders07: Blåbetong är det med största sannolikhet inte, det användes inte efter 1980 i princip. 1984 hade man börjat med isolering under plattan men långt ifrån alla hus byggdes så. Risken är alltså att ni har "platta på mark" utan isolering och då kan det förekomma fuktvandring. Om ni inte har tillgång till konstruktionsritningar är det enda sättet att borra hål i plattan och se om det
1 svar · 1,5k läst
jac
jac: Jag har (än så länge) en uteplats med marksten (30 kvm) och har många gånger önskat att det var fall åt något håll eftersom där samlas ganska mycket vatten vid regn. Det rinner definitivt inte ner genom fogarna särskilt fort utan det bildas stora pölar ganska snabbt vid regn. Marken under är f.ö. i stort sett bara sand. Så fall åt lämpligt håll i kombination med en brunn låter
6 svar · 3,2k läst
titanium
titanium: Ena året kan det vara mycket snö och då går tjälen kanska bara ner ett par dm. Andra året kan det vara mycket lite snö och kanske 20 minus i ett par veckor. När då våren närmar sig kan mycket väl tjälen gå ner till 1,4 m i Stockholm. Notera också att en plint leder kylan ner i marken. Om man har tjälfarlig mark (som du inte har) kan man då ställa plinten på en markskiva för
2 svar · 9,6k läst
F
FiddeP: Tack för den lärdomen! :)
2 svar · 2,1k läst
Suhagg
Suhagg: Missade en detalj. Det blir skjutpartier på alla andra väggar utom denna. Väggen emot denna förvaring kommer vara reglad och rätt stadig. Kommer även ha vedförvaring så lite vikt blir det men inte jättetungt. Kanske är bäst och lättas att låta den vara skruvad i väggen och ha den hängandes. Men att sätta en metpost under de två hörnen lägst ut skadar väl inte?
3 svar · 1,9k läst
F
Fredrik Å: Plasten tycker jag påminner om fiberduk för trädgårds ändamål
3 svar · 1,4k läst
·
J
joey007: 123
10 svar · 2,0k läst
G
Gnor: Kolla vad det kostar att få det jobbet gjort med en sugbil, borde inte ta så lång tid. Låter inte kul att göra det manuellt.
8 svar · 1,3k läst
·
P
Peter_K: [bild] Gick bra med spettet. Tack för tippset
3 svar · 1,0k läst
·
A
Agorazo: Bra tips kan jag inte ge men anticimex har en "drive" just nu där de erbjuder krypgrundsbesiktning och en trådlös hygrometer för ca 600kr. Det är en bra deal. Haken är att erbjudandet löper ut idag den 24:e!
1 svar · 2,5k läst
anders07
anders07: Vattna ordentligt mellan varven och lägg inte mer än max. 10 cm per varv. Jag har "stompat" med en 50cm betongplint (från Bauhaus) som jag fäst ett handtag i...
3 svar · 7,0k läst
B
Bursus: Tack för snabba svar. Jag tänkte att det var väl optimistiskt att tro att ett sådant förråd kan göras mustätt, men ni tror alltså att det går och att man verkligen ska gå in för det? Det är inte direkt något blåshål det kommer att stå i. Kan man förankra syllen i betongplattorna för att vara på den säkra sidan? Finns det risk att plattorna spricker?
3 svar · 13,2k läst
M
MMR: Så länge man kan lägga massorna någon annanstans. Du kommer antagligen inte kunna få plats med diket och sen massorna mellan diket och däcket. När vi grävde i somras gissar jag på att dike och massorna säkert tog 4-5 meter, då grävde vi ca 2m djupt
2 svar · 2,6k läst
T
Tiger79: Ja cramo med flera har kilar. Prova vinkelslip med diamantklinga, borde gå.
6 svar · 3,2k läst
·
H
Heyking: Nu har dom lagat kabeln och det var en gammal blykabel med pappersisolering, vad det nu betyder. Nu kommer nästa problem och det är att jag har terroriserat Telia för att få ett svar om dom är färdiga för dom har inte grävt igen hålet. Jag trodde kanske att dom tyckte att jag kunde gräva igen det men dom har inte lagt någon kabelmarkering (nät eller vad dom markerar med) över . Det
21 svar · 18,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Är det kommuntantens egna, subjektiva tyckande? Eller har länsstyrelsen utfärdat skydd för träden? Eller står det något/är inritat i detaljplanen att dessa träd inte får tas ned? Man kan inte i ett bygglov villkora att träd inte får tas ned, om det inte redan står så i detaljplan eller krav från länsstyrelsen.
7 svar · 2,1k läst
anders07
anders07: Finns inget trä (eller byggspill) i isoleringen ska det inte vara några problem med mögel. Dock är det ju tyvärr så att det kan kastas både det ena och andra bakom en vägg eller att man rullar ut ullen på t.ex. sågspån som kan bli grogrund för mögel. Nu vill jag inte skrämma upp dig i onödan utan lita på din näsa. Luktar det unket/källare då är det sannolikt något där...
5 svar · 1,4k läst
S
Slayingshark: Tunga fordon kommer kunna köra där, men det finns risk för sprickbildning på plattorna. Även beroende på hur underbyggnaden är. Bättre underbyggnad ger mindre risk för att förstöra plattorna i övrigt.
4 svar · 1,4k läst
S
Slayingshark: Som anläggare så är det säkert om det är djupare en 1.20 m i skåne, då det finns vissa risker för låga temperaturer. Då det sällan eller aldrig kommer mer än 80 cm ner. När vi lade om vattenledningen i Staffanstorp försökte vi ligga på ungefär 100 - 120 cm djup.
9 svar · 16,6k läst
S
Slayingshark: Höjd är beroende på vad du vill ha. Du kan ha huset i samma nivå som gatan eller lägre, men det sätter krav på att du har en väl dränerad grund och på vilket djup dräneringen är. Jag gjorde som så att jag satte isodrän emot plattan, dränerade längst ner och kopplade på det kommunalt på dagvattenledningen.
5 svar · 2,6k läst
dadid
dadid: Fyll gärna upp den och skapa en ny "platta på mark" på uppfyllnaden. Detta är hyggligt rationell, fuktsäkert och känns solitt att gå på. Mvh David
1 svar · 2,1k läst
T
TobiasGren: [citat] Låter dyrt... Och jag tror mer på en riktigt gjord krypgrund på gamla hus. Jag kommer även göra en krypgrund under tillbyggnaden.
8 svar · 3,1k läst
·
D09
D09: Kolla powertools stenspräckare, man kan gå väldigt nära och får effekt direkt. Minimalt med vibrationer.
2 svar · 1,5k läst
H
Herr Anders: [citat] Nja. De sex skivor jag slitit ut hittills kostade 99 kronor styck på Harald Nyborg. Det är visserligen en helg med motorkapen men jag gissar att motsvarande arbete hade slitit i alla fall någon millimeter på den hyrda diamantskivan à 625 kr/mm. Så jag ser det fortfarande som troligt att det här är det billigaste sättet. Knappast det enklaste dock.
19 svar · 37,7k läst
·
jackt
jackt: Den är tänkt att bli ca 1.20-1.40m i 6m sedan gå ner till ca 1m och vinklas 90 grader och fortsätta 4-5m.
4 svar · 10,0k läst
·
Locke
Locke: I byggsammanhang används uteslutande RF eller om man föredrar engelska RH. Personligen försöker jag använda svenska så långt det går i löpande text men använder alltid engelska i formler. Förkortningen "rf" för radiofrekvens har jag aldrig stött på. Jag använder kWh och har heller aldrig stött på kWt.
18 svar · 5,7k läst
Oldboy
Oldboy: Hur gammalt är huset? Hur använder ni källaren? Vad för mark är det under huset (sand/grus/lera/berg)? Hur ligger huset (högt/lågt/på gammal sjöbotten/i en mosse/sandstensås)? Hur är dräneringen runt huset? Om det alltid har stått vatten under huset så finns det förmodligen en risk för sättningsskador om man börjar pumpa bort vatten. Är det en naturlig vattenåder el likn så
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.