Hej!
Mina föräldrar har ett sommarhus som är byggt 1967. Huset har krypgrund,hjärtmur och murstock i anslutning till hjärtmuren. Huset är en typ av modulenthus, med väggelement täckta med eternitskivor. Mellan väggelementen sitter brädor för att täcka skarvarna. (Det som gör att det ser ut som ett fint korsvirkeshus :-P)

Någon gång under 1970-talet grävde dåvarande ägare ut en källare under halva delen av huset. Dvs mellan hjärtmur och yttre grundmurar. Resultatet syns nedan....

Källaren var tidigare inredd med bastu, toalett osv. Den är inte urgrävd till mer än ca 1,80 m höjd. Dock var det isolerat från insidan och för att täcka betonghålstenen och resterna av den gamla sulan så byggdes väggarna en bit in. Detta är ju ingen hållbar lösning så jag rev ut alltihop. Där var mängder med mikrobiell påväxt, röta, m.m. Golven var också en katastrof då man reglat upp ett isolerat golv på en platta bestående av någon form av lättbetongplattor lagda direkt mot befintlig mark. (Eldragningen var även den en katastrof, men det är lite off-topic just nu :-P)

Har funderat på olika lösningar för detta, och detta har väl behandlats i andra trådar att man kan gjuta på "klackar" på insidan. Jag har inte upptäckt några skjuvsprickor i grundmurarna eller att huset har satt sig pga. denna urgrävning. Så därför har jag avvaktat med detta.
Är det lönt att försöka göra något åt en sådan här källare eller ska man bara låta det vara/fylla igen eländet?
IMG_0130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P27-05-07_18.42.jpg
Skapa konto
P27-05-07_18.42[1].jpg
Skapa konto
P27-05-07_18.43.jpg
Skapa konto

Bild nedan visar hur befintlig grund ser ut på andra halvan av huset.
IMG_0292.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.