Bara några år efter att vi hade köpt vårt hus började det bildas blåsor på väggarna nere i källaren. Med största sannolikhet hade de förra ägarna innan visningen av huset målat på någon färg som stängde inne fukt, reagerar med tidigare färg eller något. I alla fall så ser det nu hemskt ut! Det är stora bubblor och när man sätter ett finger i dem så rasar det ut puts.

Så nu när vi ska göra fint inför vår försäljning så måste vi ju ta tag i detta...

Där det är löst är det ju enkelt att få bort det, bara ta en spatel och skrapa lite så lossar det. Men vissa områden sitter det fast ordentligt. Hur får man enklast bort det? Knacka med en hammare? Finns det inget man kan sätta på en (slag-)borrmaskin så det blir som en liten "bilningsmojäng"?

Antar att allt måste bort så vi har en ren mur och sedan är det ny puts som gäller?

Har tankar och idéer men inte kunskap. Tips?

(Och ja, vi borde kanske ha sagt något till säljarna men nu är det mer än 14 år sedan och de lever inte ens...)

Redigerat:
Köp en billig borrhammare på tex Jula. De har enkla med SDS+ -fäste så du kan sätta en bilmejsel på den. Det brukar tom följa med en mejsel i lådan. En vanlig slagmaskin fungerar inte då du inte kan koppla bort rotationen på den.

Om det är mer puts som sitter fast än som ramlar av hade jag inte bilat ner allt utan endast lös puts och sedan lagat hålen. Men om det är tvärt om så bila ner allt istället, använd en borrhammare med rotationsstopp på minst 3kg (ett måste) samt en vinklad spadmejsel vilket är den bästa mejseln för puts, då går det riktigt snabbt att ta bort. Gör sedan ett korrekt underarbete med rödgrundning, nätning och sedan puts med b-bruk och målning med en diffusionsöppen sockelfärg så kommer det hålla i många år framöver.

Jag tror inte att de förra ägarna har hållit på med några nät... det verkar bara vara ett tunt lager puts på murblocken.

Peztis skrev:
Jag tror inte att de förra ägarna har hållit på med några nät... det verkar bara vara ett tunt lager puts på murblocken.
Då vet du varför putsen inte höll.

Fast jag är inte så säker på det, att det är orsaken. Läste sedan i andra trådar och det verkar vara ett vanligt problem och orsaken är troligen målarfärgen som användes.

Jaja, det är väl bara att sätta på sig ett andningsskydd och med någon mejsel i handen se hur mycket man får bort. Skitigt göra, lär det bli.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.