Grund & Markarbeten
jakim: Jag har fått skrot från ett större bygge som jag tänkte använda i mitt bastubygge. Jag ska gjuta en sula som jag murar upp leka på och sedan fyller med grus och isolering för att sedan gjuta en golvplatta på det. Planen är att använda aluminium rundstavar (8mm) som distans material för kamstålen i sulan. Jag tänkte borra genom formen och trycka alu staven genom och sedan najja
seniorkonsult: Prova med din idé samt ta bort jorden, fyll singel alt drängrus och lägg plattor lika övrigt, men byggkraven är att marken skall luta 1:50, 3m ut från fasaden. Det blir 15 cm på sträckan. På ett äldre hus brukar det inte vara byggt så men du kan kanske göra en liten lutning med ett veck så inte vattnet kommer att stå mot grundmuren.
fabban: hej. jag har en trapp som går ner till källaren som har börjat att ge upp. funderar självklart på hur man kan fixa till den på lättast sätt. funderar självklart på att gjuta om trappstegen, men vet inte rikigt hur jag ska gå tillväga för att få till en vettig gjutform för trappen. Om det är någon som har lite tips och idér så är jag självklart tacksam. [bild] [bild]
Stew: Tjenare, Tror du gör bäst att ringa till någon mark entrepernör (hur nu det stavas :P) i skåne: https://www.google.se/search?q=markentreprenad+sk%C3%A5ne&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a Om de inte har rör själva så kan de i alla fall rekommendera någon i din närhet som har det. Mvh Stefan
Palleralle: Finns mycket långsökta teorier! Men kattpiss har ju också vart en teori, men hur många år ska det lukta från kattpiss det är snart 4,5 år nu och lukten kommer bara ibland? Hur sanerar man kattpiss? Lukten kommer under väggen så då måste vi ta bort bottensyllen i den bärande väggen och då sanera! Kan man inte spärra plattan med någonting? Lukten är diffus det är ingen som har
Nybyggare007: Det röret som syns på bilden går ut till en brunn med galler nära gatan och det andra kommer från andra hållet likt den gula slangen... Cementringen man ser på bilden ligger under hela grunden vilket verkar lite konstigt... Min tanke är att jag kopplar ihop de båda dräneringsrören med nån dräneringsslang och höljer igen hålet. Någon som har något annat förslag? som sagt tacksam
Gröna Anna: Har nu varit i kontakt med en byggingenjör som starkt rekommenderade pålning så så får det bli. En påle i varje hörn av utbyggnaden d.v.s även närmast befintlig fasad. Ingen förankring i befintlig platta således.
ullberg: Själva materialet eller arbetet? Jag har liknande funderingar till min grund, har tänkt göra arbetet själv, men när det gäller materialet har jag tittat på stenmagasinet och stenbolaget (som båda ligger hyggligt nära mig, men kanske inte dig ;) ). Då pratar vi 650 resp. 800 per kvadrat för själva stenen, sen ska man ha något att sätta fast de med och något att foga med, jag har
TobiasGren: 2005... Ett tag sedan! Jag har själv lagt bud på ett hus med omfattande fuktskador... Jag är lite nyfiken Etienne, hur gick det för er? Bor ni fortfarande kvar och har ni fått ert drömhus så här efter åtta år… eller ledde det hela till en grym skilsmässa:D Jag kanske kan sia min egen framtid genom att få ta del av er historia...
kinshasa: Ja, jag har tänkt så också - men härnere i Södra Skåne så känns risken ändå hanterbar.
Bucket: Hejhoj! Om två veckor får jag tillträde till nya huset, då blir det lite renovering osv. Ett problem jag har är att uppfarten blir för liten, vi har två bilar som jag vill kunna parkera lämpligt (inte på gatan). Kåken är byggd 1965, fjärrvärme är indragen slutet på 90-talet. Min tanke var att när man ändå tar hem grävare för att ordna en större uppfart är att byta ut
dennisson: Det är inte så enkelt att det är betongplintarna som suger upp fukt från marken, som sedan vandrar vidare upp i kantbalken?
Peter_K: det gick bra att ha röret ovanpå då gruset kommer att täcka det. Nu är det bara att köpa hem mera kross och "fingrus"
Mats: Jag har rent ut sagt urdåligt med bilder på det. Jag hökk ju på att gjuta så inte hade jag tid att leka fotograf inte :) Jag gjorde nyligen en sketchup modell för att beskriva hur jag gjorde formarna till min liggande gjutning här http://www.byggahus.se/forum/grund-m...ml#post1718838 Armeringsmässigt så körde jag med vanlig 5X200 matta ca 90 cm bred i mina element (De var ju 100 breda).
oceanis: Det blir spännande att höra deras svar. Personligen använder jag silikatfärg själv till det mesta putsade utomhus (och inomhus). Det håller för det mesta och har en fantastisk egenskap i att algbildning på murade ytor nästan helt uteblir.
stoif: Sök t.ex. på "bila källargolv" så kommer du få upp en massa träffar. Min övertygelse är att organiska material inte hör hemma i en källare alls, men det finns exempel på när det går bra. Det svåra är ofta bara att innan veta om och hur länge det kommer funka.
btgarb: Det ser lite högt ut på ena sidan av brunnen, men det fixar en bra golvläggare. Annars ser jag inget du behöver vara orolig för. Hur är det med jämnheten, lägg en rätskiva (minst 2m) och kolla så det inte är för stora höjdskillnader. Det brukar vara största problemet ;)
danielandersson: Vår branta backe hade grus innan och problemet var att folk som hälsade på och inte var vana att köra i branta backar stannade mitt i och sen gasade de sönder backen då hjulen grävde ner sig... Sen skumpade man upp efteråt tills man paddat om. Men efter asfaltering var det inga problem alls... Endast tre fyra ggr som bilen utan fyrhjulsdrift inte kom upp nu i vinter.
morbidhans: Påminnel lite om träullit http://www.traullit.se/ funkar väl lite som isolering om jag inte missminner mig helt.
pelpet: Slipad betong borde ju funka isåfall, det är nog minst lika lättstädat som plastmatta men utan risken att fukt stängs in. Även målad betong borde gå bra.
eviljava: [citat] Är huset från 50-talet och du börjar få problem med fukt som tränger upp i källaren är förmodligen dags att göra om dräneringen. Detta finns det många firmor som kan hjälpa dig med. I princip de flesta företag som pysslar med gräv, mark och anläggning borde kunna hjälpa dig att dränera om kåken. Se bara till att de har schyssta referenser, F-skatt och
Marves: [citat] Ahh... den tanken har inte ens slagit mig, det vanligaste man ser är att avloppen till handfaten går ner i golvet. Men så kanske man inte bygger idag? (Detta är alltså inte våran platta, om vi väljer att bygga blir det förmodligen av samma entreprenörer, därav nyfikenheten)
henkepenk: Vi är rätt långt gångna i bygglovsritningar på ett traditionellt sluttningshus med fristående garage men jag kan inte släppa en tanke: Om man integrerar garaget i huset, så vore det mest praktiska att garaget läggs ca 90 cm under marknivån på resten av etageplanet. Detta då infarten annars blir för brant. Den förlorade boarean skulle behövas, och hamnar då på övre plan i form av
Lago: Hej var på en mässa och fick se en produkt från anderstorp www.plastinject.se kanske kan du få någon information.
buspojken: Självklart ska ni dränera om innan utbyggnaden, sura pengar men är enda rätta vägen att gå