Köpt en lekstuga på 1,7 x 2,6m. Hur göra grunden? I paketet med allt material så finns det 5st grundbalkar (36x60x1700). Dessa grundbalkar vill dom skall vila på 20st punkter.
Jag funderar på att sätta en 45x95x2600 på varje långsida som bärlina (45x145 kanske är bättre men jag vill inte bygga upp för högt, eller är 45x95 alldeles för klent?). Dessa bärlinor får bäras upp av 6st jordankare (3 på varje bärlina) som jag sätter 70x70 stolpar i och skruvar fast bärlinan i. Sedan skruvar jag fast grundbalkarna i bärlinan. Sedan lägger jag marksten under grundbalkarna.
Funkar detta eller är det bättre att skippa jordankare och endast köra på marksten som grund?

Se min fina bild för att förhoppningsvis få bättre klarhet på vad jag menar:
Svart = bärlina 45x95x2600.
Blå = Jordankare med 70x70 stolpe.
Röd = Grundbalkar 36x60x1700.
Grön = Marksten.

lekstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade kompletterat med en till bärlina i mitten så att 36 x 60 grundbalkarna får en spännvidd på ca 80 cm. Sedan hade jag lagt tre markstenar under varje bärlina, totalt alltså 9 st. Inga jordankare.

Se även min nya tråd om lågbyggd altan.

Tack pelpet för snabbt svar. Ja, en bärlina i mitten är nog inte fel. Men varför marksten istället för jordankare? Är det en sämre lösning (blir inte lika stabilt) eller för att det är lättare/billigare att bara lägga marksten istället för att hålla på med jordankare? Anledningen till att jag var inne jordanakre med med 70x70 stolpe i, är att det är lättare att få bärlinorna i samma höjd och i våg.

Marksten har några fördelar motför jordankare som jag ser det. Du behöver bara lägga ut dem och sedan efterjustera höjden, som jag planerar i min tråd. Sedan sitter lekstugan inte fast så det blir enklare att flyta den. Jag tror att den står tillräckligt bra fast ändå med den egna vikten - om inte så kan du sätta fast två av justeringsreglarna i markstenen med vinkelbeslag. När ungarna lessnat på den så kan det vara skönt att kunna sälja den på blocket utan besvär och står den löst så klarar några vuxna lätt att lyfta på den på ett släp. Sen borde prisskillnaden mellan 9 jordankare och 9 markstenar räcka till en stabil grillmiddag för hela familjen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.