Medlem
· VästraGötaland
· 8 inlägg
Hej på er har byggt en Benders Megawall mur nu i helgen. Den är tre skift hög och ca 10m lång.
arbetet gjordes i går och blev mycket bra, till jag av bara kom på idag att jag monterat den fel. Har lagt topp stenen i botten och botten stenen som toppsten. Hänger ni med, det är not och spont på stenarna. Detta innebär nu att stenarna låser bara bakåt om jag trycker på framsidan bakåt är det stopp men trycker jag på baksidan fram åt så glider dom ut. Så hela tänket mes låsningen är ju borta.
Vad ska jag göra riva muren och lägga rätt sten i botten, eller plocka ner den till botten skiftet och limma varje sten är ju en låg mur så det borde hålla om man har rätt lim..
Vad tror ni.? Är helt knäckt just nu och känner mig jävligt korkad.
arbetet gjordes i går och blev mycket bra, till jag av bara kom på idag att jag monterat den fel. Har lagt topp stenen i botten och botten stenen som toppsten. Hänger ni med, det är not och spont på stenarna. Detta innebär nu att stenarna låser bara bakåt om jag trycker på framsidan bakåt är det stopp men trycker jag på baksidan fram åt så glider dom ut. Så hela tänket mes låsningen är ju borta.
Vad ska jag göra riva muren och lägga rätt sten i botten, eller plocka ner den till botten skiftet och limma varje sten är ju en låg mur så det borde hålla om man har rätt lim..
Vad tror ni.? Är helt knäckt just nu och känner mig jävligt korkad.
Förstår att du känner dig lite korkad...
Men du vet, shit happens, även den bäste 
Om du har satt grundstenen (toppstenen alltså
) i betong, så limma muren. Om inte, vänd upp och ner på hela muren, det blir då inte mycket extrajobb jämfört med förra alternativet du måste ändå plocka ner den 
Om du har satt grundstenen (toppstenen alltså
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jesper&Marika
Har ni inte bara vänt kameran åt sidan?
Vänd den rätt, 90° moturs, så kommer muren att stå upp av sig själv.
Hade ni inget vattenpass eller vad orsakade egentligen detta?
PS
Jag är starkt influerad av
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/205711-stora-missuppfattningstraden.html
Har ni inte bara vänt kameran åt sidan?
Vänd den rätt, 90° moturs, så kommer muren att stå upp av sig själv.
Hade ni inget vattenpass eller vad orsakade egentligen detta?
PS
Jag är starkt influerad av
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/205711-stora-missuppfattningstraden.html
Medlem
· VästraGötaland
· 8 inlägg
Det är inget fel annars på muren. Den står på en bärlagers bädd och sedan lite flis. Är spikrak och är ivåg. Det är inte där problemet ligger. Utan efter som jag förväxlat topp och botten sten så låser den på fel håll så att säga. Trycker jag på baksidan stenen så glider den fram. Vilket den inte skulle gjort om den varit rätt monterad. Utan nu låser den bara på fel håll. Så då är hela grejen med lås klackarna borta. Men tycker att det borde gå att limma, finns ju många murar man bara limmar som inte har någon not eller sport. Typ antik block m.m eller vad säger ni?
Är det locket som rör sig eller stenarna?
Medlem
· VästraGötaland
· 8 inlägg
Det är stenarna som rör sig, locket har ingen klack så det måste alltid limmas
Klicka här för att svara