Grund & Markarbeten
HenkeBoy: Hej, Önskar lite tips och råd angående grunden till mitt blivande maskinhallsbygge. Jag planerar för en maskinhall 13,2x8,4m i eget sågat lösvirke. Maskinhallen ska användas till förvaring av jordbrukstraktor och diverse redskap mm. Det finns alltså inget behov av betongplatta, utan ett lager 0-40 grus räcker gott och väl som golv. MEN, hur gör man med grunden? Plintar, helgjuten balk
tronen: Någon som har en sammanfattning hur en betonggrund ska vara för att enligt byggnormer vara godkänd? Har hört flera varianter: 2 meter rätskiva 2 mm fel, 1.5 meter rätskiva 3 mm fel... Men hur fel får det vara på hela plattan? Hur stora lokala fel får det vara? Får plattan luta några grader?
tronen: Börjar tappa hoppet om dom som gjort betongplattan. Det var väldigt ojämnt efter gjutningen. Dom har varit och flytspacklat en gång där dom sa att nu är det ok. Vi kollade och det var inte bra. Sen kom dom igen och det är inte bra gjort igen, vissa ställen även värre än det var till en början. Nu måste jag be dom komma igen, men dom verkar ju inte vara kunniga inom flytspackling. Kan
Matti_75: Du kan inte bila i dom hur som helst. Står huset på pålar?
Luxman: Igår hade jag en grävare på plats och diskuterade lösningar. Vi kommer skära av åsen framför huset med ett dräneringsdike och dra täta rör från takavvattningen. Även från farstukvistens utkast.
titanium: Nej, tyvärr. Om du fått uppgiften att göra ett fackverk så måste du nog göra precis så. Vajern kommer att glida i vajerlåset. För att få ett optimalt fackverk måste du sammanbinda vajrarna i mitten med t.ex en kraftig ögla eller dyligt där du sätter 4 st vajerlås. Du behöver dock bara 2 vantskruvar för varje kryss.
OskarBr: Hej! Jag håller på att bygga en bergsdamm på drygt 100 kubik. Övre delen av halva dammen tänkte jag mura en lutande mur mad natursten. Räcker det att bara lägga markduk på jorden och börja mura eller måste jag först bygga gjuta en armerad platta och sen mura på den? Skickar med lite bilder :)
sweac: Fräs ner spår för värmeslingorna i epsen. Skruva sen fast armeringen i epsen. Går åt mindre spackel då och mindre chans för resning för slingorna. Bör vara 2cm flyttspackel ovanför slingorna.
Campar: Vi påbörjade vår utbyggnad förra sommaren och lät då en entreprenör göra källarvåningen inkl ett gjutet bjälklag på det. Det är murat med lecablock och armerat. Det gjutna bjälklaget är mellan 12-16cm tjock och ligger på såna där självbärande plåtar. Det var klart nångång i början på september och under vintern har jag haft en pressening ovanpå för att skydda lite från
largab: Ovan mark: sök på forumet :-) , limmar eps + nät + puts ungefär....
EdinBasic: Tack Fredrik. Då blir det bra att jag lägger dem en bit ifrån.
nino: finns flytspackel för utomhusbruk som man ska använda där det kan vara fuktigt. tyvärr så är det ofta ganska lite "flyt" i dom så det är inte bara att hälla ut Ardex har ett spackel som heter K301 Mix som det ska vara skapligt flyt i men det kostar en slant...
oskee: Tja Funderar på att sätta igång att gräva runt huset en sida i taget och lägga lite grus/singel dylikt. Undrar om jag ska passa på att dränera? Hur ska jag göra? Ska jag lägga ett rör under plattans nivå?
sventable: Jo man kan ha stenmjöl istället men det är lättare att lägga i 2-8 och myrorna tycker inte det heller..
nino: Hej på er Kan man gjuta en platta utomhus utan isolering och utan allt för mycket grävande? Har jordvärmeslingor liggandes över hela gården och jag skulle gärna vilja ha en betongplatta vid carporten, så man har nått ordentligt att ställa domkraften på när man byter däck. Idag är det grus med stenhällor men det har blivit väldigt ojämt med åren... Kan man ta bort hällorna
jostsweden: Jag har en plastadapter som ansluter mot luftintaget i kaminen. Frågade sotaren som gjorde inspektionen å det var helt ok, blir inte varmt där på min modell iallafall.
cecar33: Vem påstår att huset måste sänkas ner 1m ? Det är ju så att det föst och främst är bygglovsritningarna som gäller och då måste höjder ändras även där. Sedan är det så att det lämnade priset gäller tills ev ny överenskommelse blir gällande. Varför skulle priset öka med 218 000 kr har dom över huvud taget kompetens för det dom sysslar med. Pst.. nämn aldrig för en
Ingper: Jag hade liknande problem, och anlitade en firma som använde vattensprängning. Eller egentligen är det laddningar också, men mycket svagare. Se http://www.stensprackareniboras.se/ Jag sprängde så nära som någon meter från min garagegrund, och fem meter från grannens glasade uterum som de bl.a. trodde skulle flyga i luften (alla de historierna i en annan gammal tråd, dock). Är det en
Erik_X: Dräneringen kan hjälpa till med isoleringen av plattan grunden. Torr jord isolerar bättre än fuktig. Det beror på hur långt ner det är torrt i dag och vad du kan uppnå. Men har man ändå grävt schaktet är det lika bra att dra ner en dräneringsslang
ullberg: Biltema ger ju inte enormt mycket information, men som referens kan man ju titta på Wavin: " Varje kassett rymmer 192 liter vatten och kan avvattna29 m2 takyta om marken har tillräckligt bra infiltrationsförmåga." dvs Biltema är redan från början mer generösa i sin beräkning (5,5l / m2 tak för BT mot 6,6 l / m2 tak för Wavin ) och Wavin säger "om marken har
enmik: Vi har nyss gjort en tillbyggnad och håller nu på att bygga en altan längst denna. Utbyggnaden är av typen platta på mark. Idag är det mer eller mindre inget återfyllt på utsidan kantelementen och dränrör och dagvatten rör ligger väldigt nära marken (underkant kantelement är på vissa delar synlig). Finns det en fördel med att inte återfylla så att fukt inte stannar vid grunden
Henri: Mellan gräsmatta och alla rabatter i min trädgård har jag lagt vanlig gatsten 10 x 10 cm. Stenarna är nergrävda i nivå med gräset utan något underarbete. Med sand mellan stenarna är det lättare att hålla undan gräset och det ser prydligt ut. De har legat i 17 år utan behov av justering, tjälen påverkar dem inte. Jag kanske har särskilda markförhållanden, det tror i alla fall
kjb: Ok, ja de är ju en hel del pengar för en golvbrunn. Jag har även funderat på en "vanlig" golvbrunn, tex purus heavy i gjutjärn. Men de kanske är svårare att gjuta fallet mot en sådan.
mangen5: [citat] Det är högst troligt så att vattnet i hålet är grundvatten som samlas istället för att kapillärt ta sig upp i jordgolvet. Vattnet söker sig de lättaste vägarna och ett eller flera hål i golvet "sänker" grundvattennivån lokalt. Jag har haft samma lösning i flera detta huset, dock med sänkpumpar som pumpade ut vattnet då och då.
Urban G: Då var det läge att väcka upp min tråd igen. Det blev höst/vinter och projektet lades på is över vintern. Men nu går det mot sommar och jag har för avsikt att göra klart detta projekt. Läget är alltså dom tre upptagna hålen i plattan. Har grävt ur det ena hålet nu och funderar lite på hur jag ska gå vidare. Hålet i plattan är 60x60 cm, plattan är ca. 15 cm tjock, hålet är
ullberg: [citat] Idealt ja, och det är då det kan vara lite problem att vika in grenröret, och får man inte till det får man som sagt köra två skjutmuffar, och en bit rör med slätände, då går det ju alltid. /U
Johan111: Hej Jag håller på att bygga ett uterum (19kvm). Rummet står i en backe kommer jag kommer gjuta plattor i tre nivåer och mura upp med leca, Ett välkommet sidoresultat blir därmed ett förråd under uterummet. Jag kommer sätta isolerade vår/höst glas (1,6 u-värde på partier men ej bruten köldbrygga) Jag vill ha plusgrader både i uterum och förråd och har fått indikationer på att