3 008 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Gjuta platta högre än 60cm pga klinkergolv
Går och funderar på hur jag ska kunna bygga om min gamla altan. Idag har jag 2 trappsteg ner till den från köket och sedan är det 2 trappsteg ytterligare till gräsmattan. Den är idag uppbyggd på slipers på en grusbädd. Golvet är gammal trall.
Nu vill jag riva allt och bygga nytt. Vill då ha klinkergolv och då är det väl gjuten platta som är enda alternativet? Vill även att det ska vara samma nivå som köksgolvet. Problemet är ju att det är mer än 60cm från marknivå till köksgolvet... Hur gör jag?
Nu vill jag riva allt och bygga nytt. Vill då ha klinkergolv och då är det väl gjuten platta som är enda alternativet? Vill även att det ska vara samma nivå som köksgolvet. Problemet är ju att det är mer än 60cm från marknivå till köksgolvet... Hur gör jag?
Ja det skulle ju kunna funka! Tänkte att man får gjuta en väldigt hög platta men det var ju lite fel! =) hur tjock bör "muren" vara då? Och ska man göra så att man låter lite armeringsjärn sticka upp ur muren och gjuter på en decimeter även på "muren" när man gjuter själva plattan? Är ju ingen stor yta (ca 16m2) så mycket mer kostnad blir det ju inte. Eller kan man få problem med för tjock platta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Eller gjut något som liknar en helt vanlig platta på mark med en kantbalk, en gjutning, inga skarvar.
Protte
Protte
Hur skulle jag kunna göra det i ett svep? Är ju ca 1m högt jag ska gjuta upp, blir ju lite väl mycket betong! =)
Min plan är följande: lägga ut ett bärlager av makadam i marknivå, padda av ordentligt och efter det bygga upp en murform runt om kanterna på altanen/uterummet av någon form av boardskiva. Slänga i lite armeringsjärn och i med betong, jag låter armeringsjärnen sticka upp en bit. Sedan när muren torkat så tar jag bort den innersta boardskivan och efter det hivar jag i makadam i "betongformen" och paddar av, i med lite isolering och trycker fast den, i med lite armeringsjärn och sedan i med betong till rätt nivå.
Detta är min grova plan! Har jag missat något väsentligt?
Min plan är följande: lägga ut ett bärlager av makadam i marknivå, padda av ordentligt och efter det bygga upp en murform runt om kanterna på altanen/uterummet av någon form av boardskiva. Slänga i lite armeringsjärn och i med betong, jag låter armeringsjärnen sticka upp en bit. Sedan när muren torkat så tar jag bort den innersta boardskivan och efter det hivar jag i makadam i "betongformen" och paddar av, i med lite isolering och trycker fast den, i med lite armeringsjärn och sedan i med betong till rätt nivå.
Detta är min grova plan! Har jag missat något väsentligt?
Har inte bestämt ang golvvärme. Känns ju betydligt säkrare än infra alt en gasolbrännare. Tror det höjer värdet på huset med om man har golvvärme där ute. Dock är ju frågan vilken typ av golvvärme som passar bäst då det inte kommer användas på vintern?
Ett annat alternativ är ju att köra på lite bättre isolerglas så man kan använda det även på vintern...
Ett annat alternativ är ju att köra på lite bättre isolerglas så man kan använda det även på vintern...
Klicka här för att svara