Grund & Markarbeten
haavard: Men snackar vi inte här om en krypgrund med granitblock istället för betong eller leca? I så fall ligger ju (det isolerade) bjälklaget på graniten.
Larsa: Det är dränering som behövs. Platon hjälper inte för att få bort trycket mot muren, utan du behöver dränerande material och sen leda bort vattnet
TobiasGren: Idag kom Anticimexkillen som gjorde besiktningen av mitt hus inför köpet. Jag bad honom komma för att se hur jag påbörjat arbetet med att fuktsäkra krypgrunden. Han var uppriktigt förvånad över det arbete jag lagt ner och hade absolut inga invändningar gällande de konstruktionslösningar jag vidtagit eller de som jag tänka vidta. Jag var helt säker på att han skulle gå på stort
z9leca: Hej, Jag tänkte hyra grävmaskinför at göra iordning lite diverse på tomten. Bland annat ska jag gräva en liten rörgrav för avlopp och vatten mellan mina två sidobyggnader och huvudbyggnaden så jag kan installera toa där i framtiden. Min fråga till forumet är - hur gör man lämpligast en väldimensionerad kulvert som är framtidssäkrad. Initialt hade jag som sagt tänkt lägga rör
Micke64: Ser bra ut! Det är kanske självklart, men det är bra att uppdatera din hemförsäkring till att innefatta brunnen och nya boden. PS. Undvik att gräva just där du planerar plintar till boden för att undvika sättning.
r3tina: Tack för din input! Jag låter dem vara och river kanske i framtiden :)
Squall Leonhart: Egentligen ska jag väl kunna sånt här men jag litar inte riktigt på mina utbildningskunskaper i alla lägen så därför vänder jag mig till mer erfaret folk. Se mina illustrationer: [bild] [bild] Det är inte skalenligt (mellan berget och garaget är det kanske 50 meter) men åtminstone en grov bild av hur gården ser ut. Problemet är att garagets högra vägg har gett med sig något på
olotor: Hej Det här är nog den billigaste du hittar i Stockholm: [h=1]Geogrund AB[/h]+ListaSkriv ut • vCard • Tipsa andra Teknik - Konsulter & Analyser [h=2]Telefonnummer: 08-646 62 27[/h] [h=2]Adress[/h]Skansbergsvägen 6 141 74 SEGELTORP
Strip: Föraren fick svaret att det var rätt sats. Han (föraren) sa nåt om att "de använder stenmjöl ... snålar in de kronorna ...". Att inte slipa var omöjligen ett alternativ med denna satsen :( Att den spricker lättare än vanlig betong var jag beredd på, men räknade väl med att den åtminstone inte ska börja spricka innan den stelnat. När vår helikopter gav upp mitt i allt hävde jag
r3tina: Tack Stew och Anders07!! @Stew: Har sett tråden innan och det är verkligen häftig och se vad du har skapat! Hela radhuset består av betong. Grannen säger att huset är byggd på sand så dräneringen är bra. Besiktningskvinnan som var här sa att källaren var torr. Men jag ville inte riskera. Började alltså ta bort listen. Fick lite panik av vattnet, antar det var kondens. Under
50talshusBlg: Jasså, så oljeboard och plywood är tillräckligt böjbara för att kunna användas till detta. Man tackar :) Oljeboard ger en finare yta då antar jag mot betongen. släpper lättare etc.
brumbjorn: Jag är ingen expert på gräsmattor, men vilken lösning du skall välja beror väl på om övriga gräsmattan också är fuktig. Att stänga av vatten till hela gräsmattan kanske gör att du får vattna istället. Hur går det för grannarna? Hur ser deras gräsmattor ut? Som lätt arbetsblyg hade jag nog valt ett rör från problemområdet.
Byggahem: Hej! Tänkte terrassera en brant på min tomt. Det är idag sprängsten på tomten och en del av det behöver terrasseras och tas bort. Yta ca. 30m (lång) x 4m (bred) x 2m (djup). Alltså ca. 240 kubikmeter sprängsten. Grovt räknat, är det rimligt att räkna 2 dagars arbete för att terrassera detta? Jämna till det med lite fyllnadsjord, ca. 1 dags arbete? Tacksam för alla svar!
Stew: Hej, Kan du komma åt insidan torpargrunden? Några fuktproblem där? Torpargrunden kom ju till på 1800-talet för att hålla grunden fri från fukt. Du har inte någon bild på hur grunden ser ut? Gärna där du grävde ur hålet? Med den informationen jag har tycker jag inte du behöver göra något. Torpargrunden har använts i 200+ år, med gräs hela vägen fram till grunden, Hur husen
BeGe: Om ni bor på nybyggnadsområde kan ni kanske höra med grannarna hur dom gjort. Ni ska nog gå igen med utförandeentreprenören hur dom ska utföra arbetet (notera vad jag skrivit) Slarv förekommer utbrett i branschen och i era trakter finns väl inga "stensättare" pga den korta säsongen. Vet stensättare som veckopendlar till era trakter från Skåne !
seniorkonsult: Platradn är en praktisk sak, inget som har med ytvatten att göra. Vatten letar sig fram och om det kommer så far det ned under plattan. Så lutning från huset speciellt på våren när smältvatten rinne rmot grunden på den frusna marken.
Miles: Just det, fukten behöver ta sig uppåt också. Hur åtgärda, räcker det med att byta ut plasten mot Byggmax fiberduk? Och se till att leran under inte har fall in mot garageväggen.
SnickareHobb: Tack för alla svar! Jag tror jag hittat precis dom delar jag behöver.
BMW fahrer: Krossen ger god dränering och samtida kraftig bärighet (hård stabil grund). Krossen är att föredra före singel. De vassa kanterna gör att vatten samlas på lägsta punkt och droppar lättare, dessutom så gör formen att de kilar fast sig mot varandra och skapa därmed en mer "solid" grund än vad väl paddat singel kan åstadkomma. Gällande själva golvet så innebär en god grund
Snickerick: Tack, jag är väl medveten om möjligheten att hyra in någon för att göra jobbet, men nu var jag mer intresserad kring de frågeställningar som uppstår om jag väljer att göra jobbet själv. Jag har möjlighet att hyra en 3,5 tonnare och med den kommer jag i alla fall att nå har jag konstaterat.
BeGe: Kallas även kloakskopa typ som den här http://www.harald-nyborg.se/kloakskopa-2m.html mycket lätt att använda Om brunnen e i betong (fabrikstillverkad) så ca 0.7 m under utgångsröret, man märker om man når botten
Nimajneb: Nyckelfrågan är om det befintliga är singel eller makadam. i vilket fall så är 3-4dm överdriver tjockt lager för en P-plats och skulle det vara singel så bär det väldigt dåligt när det handlar om bil.
Fabba: Det låter som att någon som kan detta bör titta på det. Vad anlitar jag för person? Ingen fukt idag i det som kunnat kollas på men hela grunden är inte inspektionsmöjlig.
sigpl: Ok. Verkar vara ett rimligt resonemang. Tackar. Kanske nån annan som har nåt att tillägga ?
nimhed: Hörde mig för afk och fick då svaret att man borrar tight i 45 graders vinkel och slår in armeringen. Sedan sitter det som berget när man najat fast det i den övriga armeringen och gjutit.
andpet: Hur noga måste man vara med plasten? Behöver man gräva ur en jädra massa egentligen ? Räcker det inte med att bara gräva så man kan fästa upp plasten mellan stenarna ? En fråga till, om man bara plastat tex 1/3 av grunden kommer det göra någon nytta eller trycks bara fukten upp där det inte är någon plast ? Tackat för svar /Andreas
tlundberg: En bild hade hjälpt mycket :) Men har du funderat på en avvattningsränna utanför porten, så att vatten aldrig kan ta sig fram till porten och in i garaget? [bild]