Hej

Vi ska till att sätta marksten på vår infart och gång in mot huset. Grundgrävaren som gjorde tomten för två år sedan gjorde då bedömningen att ingen urgrävning behövdes för infarten då markförhållandena ansågs vara gynnsamma (sandigt underlag och nära till berg). Det är fyllt upp med bärlager cirka 25 cm på infarten och det har alltså "legat till sig" under två år och jag kan inte se några gropar eller knölar (dock svårt att bedöma). Jag skulle dock vilja ha en "second opinion" kring behovet av urgrävning av någon kunnig här.

Detta finns att läsa i vår geotekniska undersökning:
"Under ett tunt vegetationsskikt består jorden av ett 0,5 - 1,0 m mäktigt lager av siltig grusig sand som vilar på bergöverytan. Tre sonderingar är utförda på fastigheten i denna undersökning. Berg påträffades ca 1,0 m under markytan vid punkt RA0998, där en JB-sondering utfördes.
Bergets första 1,0 - 1,5 m bedöms vara mycket sprickigt vid sonderingspunkten. Viss sprängning för VA-servis och VA-schakt kan bli aktuellt på fastigheten. Utifrån utförda undersökningar har grundvattennivån för aktuell tomt bedömts ligga ca 1,0 m under markytan. Grundvattennivån kan variera under årscykeln, och har sitt i regel sitt maximum sent på våren eller sent på hösten."

Jag förstår att det alltid är att föredra att gräva ut och isolera med markisolering, hyttsten eller dylikt men om det inte finns några större risker att inte gräva ur så avstår jag gärna från det då det innebär en hel del merarbete.

Vad säger ni utifrån den geotekniska undersökning? Är underlaget tjälfarligt och risken stor att det kommer röra sig mycket?

Du har ju inte lerjord som håller fukt utan ett dränerande material.
Bärlager, 0-16mm eller större, 20+cm
+ ett 3-5cm lager för avjämning 0-4 alt 0-8mm. Det går bra med flis oxå dvs 2-4 alt 2-5mm som avjämningslager, dränerar o håller myror borta.
En geotextilduk kan du oxå ha mellan lagren som extra stabilitet (räcker med att lägga där bil kör). Isolering behövs inte. Foga med 0-2mm stenmjöl.

BeGe skrev:
Du har ju inte lerjord som håller fukt utan ett dränerande material.
Bärlager, 0-16mm eller större, 20+cm
+ ett 3-5cm lager för avjämning 0-4 alt 0-8mm. Det går bra med flis oxå dvs 2-4 alt 2-5mm som avjämningslager, dränerar o håller myror borta.
En geotextilduk kan du oxå ha mellan lagren som extra stabilitet (räcker med att lägga där bil kör). Isolering behövs inte. Foga med 0-2mm stenmjöl.
Tack för din input. Jag kanske bör tillägga att vi bor i Luleå... men din bedömning att urgrävning och isolering inte behövs kvarstår? Jobbar du med mark eller?

Vi har redan idag bärlager så det vi behöver komplettera med är stenmjöl för avjämning.

Joo..allt över Sthlm e för mej i princip okänt då jag bor i Skåne. En fråga; på våren när tjälen släpper hur känns infarten då? Mjuk eller `stenhård`?
Stenmjöl kallar jag det som specas 0-2mm o det skulle jag INTE lägga under stenen - används endast till fogning!
Jag har gjort en o annan infart genom åren..

BeGe skrev:
Joo..allt över Sthlm e för mej i princip okänt då jag bor i Skåne. En fråga; på våren när tjälen släpper hur känns infarten då? Mjuk eller `stenhård`?
Stenmjöl kallar jag det som specas 0-2mm o det skulle jag INTE lägga under stenen - används endast till fogning!
Jag har gjort en o annan infart genom åren..
Jag skulle nog säga att den är stenhård på våren när tjälen släpper.

När tjälen släpper brukar ju marken vara mjuk, den som varit fuktig o inte dränerande. Jag har lera-lerjord på infarten o när tjälen släpper / snön smällter så är marken så mjuk att det känns som att gå på en tjock gummimatta. När marken torkar upp blir den stenhård bokstavligt talat.
Ni har antagligen väldränerat så det bör ju inte bli nåt problem, som du säger e marken stenhård när tjälen släpper.
Jag har på, del av, min infart; lera/lerjord - bärlager 0-16mm (bara för jag handskyfflar allt annars tar man gärna lite grövre) ca 20-25cm sen ca3-5cm 2-4mm flis, smågatsten på det, fogat med 0-2mm stenmjöl. Paddat bärlager o småstenen med asfaltpadda (ca 100kg) Ingen duk. Klarat tjälen o håller för bil 2000+kg utan problem. Även gått en fullastad lastbil över o kan inte se nåt som satt sig även om jag va nervös. Jag har fuskat pga jag tycker det blir för dyrt att ta in maskin för gräva ur, bortförsel massor, iläggning grova massor + utkörning/hyra stor padda (400+kg)
Jag förlitar mej på mitt självförtroende:) o hoppas på det bästa!
Observera att avjämningslagret inte ska vara mer än 3-5cm - justera ert bärlager med 0-16 noga. Det är VIKTIGT för att det inte ska bli sättningar (eller rättare sagt minimerar risken för) En duk i rätt klassning kanske inte e så dumt heller(där bil ska gå)
Där bil ska gå; Tjocklek på plattorna SKA vara 7 cm eller mer. (jo jag vet att det säljs plattor som e 4 eller 5cm som klarar biltrafik). Jag VET vad skillnaden e i praktiken = sättningar!

Vi kommer anlita en firma för jobbet så underliggande material, paddning, etc räknar jag med att deras stensättare kan. Det var framförallt markförhållandena och dess tjälfarlighet jag ville få bedömda i detta fall. Men din bedömning verkar ju iaf vara att markförhållandena är OK.

Om ni bor på nybyggnadsområde kan ni kanske höra med grannarna hur dom gjort.
Ni ska nog gå igen med utförandeentreprenören hur dom ska utföra arbetet (notera vad jag skrivit) Slarv förekommer utbrett i branschen och i era trakter finns väl inga "stensättare" pga den korta säsongen. Vet stensättare som veckopendlar till era trakter från Skåne !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.