Grund & Markarbeten
LoJo: Tack alla för svar. Lite skit i vattnet kan ju vara bra om den klarar för vattnet är iaf brunt och lerigt. Sen om det är partiklar i den eller inte har jag svårt att säga. Kanske åka ut till Jula imorrn och kolla på vad dom har och prata med dom. Iof brukar man lära sig mer om produkterna på detta forumet :D Men om den billiga Meecen funkar för dig Kalasclas så kanske man ska testa.
BeGe: Ju mindre plattor desto tunnare kan dom vara, visst. Men det jag åsyftar är inte i första hand om plattorna spricker eller ej utan att dom sätter sig lättare, det blir lättare hjulspår efter bilen. Plattorna viker sig lättare ju mindre sidostöd dom har. Vill man ha marktegel, som jag har, ja då har man ju inget val (ca5cm) men kan man välja - ja då ska man ta tjockare - det är alltid
snowjim: Stämmer det att sprickorna i grunden betyder att det är fukt en plattan? Och såfall betyder inte detta också då att man antagligen inte har någon fuktspärr mellan makadam och platta(d.v.s äldre och mer riskfylld konstruktion). Svar värderas högt!
klippor: Jag har nyligen gett mig på ett sovrum med ingjutna reglar. Jag köpte Julas billigaste borrhammare. Borrade ett antal hål tvärs över regeln, så att den nästan gick av på mitten. Sedan slog jag ner kofot i det borrade spåret och bände upp regeln. I vissa fall var regeln bitvis dold under lite betong, där använde jag bilningsmejseln till borrhammaren. Ingjutna reglar måste bort kan jag
torparnorpan: Halloj!! :-) Enkelt uttryckt så har inget hänt än då vi bott tillfälligt i huset till nu i augusti 2012 då vi flyttade in En firma skulle ha bilat sönder botten för ett par veckor sedan men dök aldrig upp. Vill fortfarande inte ha poolen och med tanke på hur den ligger på tomten så är det bäst att gå på ursprungsplanen...dvs ta bort eländet :-) Hade vart smutt att gör en
ArneTW: Jag brukar ställa en hink under blandaren under rengöringen, då kan man fånga det mesta av grus, sten och betongrester. Vattnet rinner över kanten. Sedan töms hinken i lämpligt hörn av tomten. /ATW
titanium: Att du fått bulor på tapeten tyder oftast på att du har fel färg på väggen. Fukt har kapslats in och löst upp betongen eller putsen. Först bör du göra utsidan vattentät och därefter riva ner tapeten, skrapa bort löst sittande material, spackla, sätta upp ny tapet och till sist måla med en färg som andas och släpper ut den karvarnde fukt som finns i väggen.
pelpet: Nej, jag tror inte det eftersom jag upplever grovt grus som packats som hyfsat stabilt, men framförallt eftersom det inte gör något om du får lite sättningar på en grusad yta. Det är ju bara att jämna till med mera grus. Hade du planerat asfaltering eller stensättning så hade jag tyckt annorlunda. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av markarbeten. Det vore bra med några fler
vectrex: Varför inte gjuta riktiga plintar med armeringsjärn som du borrar ner i berget? Känns inte vettigt med lösa lecablock när det lutar så!
Mell: Jag ska bygga kallförråd 2x6m på lerjord som skjuter på våren. Jag ska borra med jordborr till tjälfritt och gjuta i hålen. Lär funka ypperligt. Ska ner till 2.1m häruppe(Västerbotten) för att komma ner till tjälfritt.
Fiat 500: Hej! Är mitt uppe i garagebyggeprojekt.... Garaget är ett dubbelgarage på gjuten platta och framför den skall det gå ut en carport. Nu är jag i full färd med att gräva för plintar och har stött på lite funderingar. Min garageuppfart sluttar ifrån garage och ut emot gatan. Så efter att jag grävt ca 1 meter djupa hål och slagit en lina där jag önskar att ovankanten på plinten
DennisCA: Jo jag har en ungefärlig idé var vi vill bo. Det finns två områden i kommunen Malax i Finland som vi kollar på. Det ena är ett område nära havet som heter Åminne som utvecklas av några privatpersoner, det andra är lite längre in mot landet som är ett av kommunen detaljplanerat område. Jag ska åka och kolla lite på de olika områderna ännu. Vissa av dom har skog på sig ännu, det
Mikael_L: Ja, jag tror att det blir bra om du funderar runt lite, samt googlar och söker runt lite på forumet. Men sen kommer nästan garanterat nya frågor, men kanske lite mer detaljerade. Så det är bara att komma igen då. :)
lillenp: Hmmm... Sprickorna i plattan e säkert krympsprickor. Sprickorna i kantelementen kan bero på att elementen var konkava och ej spikraka när de sattes och med den värme vi haft så har betongplattan tryckt sönder elementen helt enkelt....
vectrex: [citat] Om du ska lägga ett finare material ovanpå ett grövre utan nollfraktion. Säg att du har 16-32 makadam och sen vill lägga något med nollfraktion i ovanpå. då behöver du duk.
pelpet: Snyggt. Du får nog se till att ha små klinkerplattor eller mosaik där plattan är rundad.
souba: Ska börja med garaget under nästa vecka och har idag paddat 0-90 som ligger. Ska fylla upp ca 15 cm med makadam och tänkte för smidighetens skull lägga dränen innan. Men då till frågan, Hur nära ska man lägga den? Behöver jag mäta ut exakt var plattan hamnar lr kan jag lägga dränen lite grovt runt?
andersmc: [citat] Men då är det bara att göra en vanlig friggebodsgrund.
Byggahem: [citat] Japp, det är ett nybygge. En totalentreprenad, så man hoppas att de kollar rf i plattan då...
brumbjorn: Intressant. Om jag räknar rätt innebär därmed 2 meters höjd att slänten skall vara 3,46 meter lång.
Torpalainen: Hej! Jag tror att du får börja med att se vad din mark har för beskaffenhet vad gäller bärighet. en platta på mark vid en källare kan röra sig som du skriver. Har du kollat med geotekniker om hur mycket det kan komma att röra sig? Delen mot huset står ju rätt bra på din makadambädd men resten då? /
Martin_Z: Tack för alla tips...:) har jag mer på benen om den blir aktuell. Känns inte riktigt bra att enbart lita på entreprenörer och hustillverkare, vet jag lite vad jag ska akta mig för.
Micke64: Jag har sett dessa U-element föresprågas med anledning av isoleringsförmågan. Hur hindras kantelementet från att separera från plattan vid eventuella rörelser eller ojämna laster?
BeGe: ACO drain finns oxå o har bättre kvalitet o är robustare.
_bystrom_: Jag sitter just nu och försöker ta fram information om diverse material inför ett ev. bygge av familjegård (3st 2-planshus) och har tidigare blivit tipsad om Sintersenad teknikbetong. Någon på detta forum som använt sig av denna, och har erfarenheter att dela med sig av? Prisbild? Hållbarhet? Lätt/svårjobbat? Har ni isolerat grunden extra, trots de påstått fina isoleringsvärdena?
dannedd: Har själv ett par Fresh Intellivent i källaren (tvättstuga + 2 badrum) som jag är mycket nöjd med! Går att ställa på ett kontinuerligt flöde så får man det du är ute efter. Glöm dock inte tilluftsventiler så ny luft kan sugas in i huset. Fläktarnas uppgift är precis som Fredrik beskriver att se till att trycka ut luft från huset.
SwiftD: Ja, det finns radiatorrör som är i järn som går ner i golvet (runt 5-6cm i diameter). Det kan ju vara så...