Vi gjöt min garageplatta idag. Det blev minst sagt en besvikelse.

Killen som körde ut betongen ringde direkt till stationen redan efter lossning av några tiotal liter och frågade "Vad har ni blandat egentligen, är detta verkligen SKB?" Redan innan första betongen landat på marken hade det fastnat och runnit över i rännan. Han var minst sagt missnöjd.
Snickaren som bossade över hela projektet med laser och sloda, tyckte betongen vad klistrig och obeskrivligt svårhanterlig. Vi slet som djur och slodan blev bara större och större.
Ytan stelnade fort, men det tog lång tid innan det gick att beträda. Till slut vågade vi inte vänta längre och trots att det krävdes ganska mycket vatten under helikopterslipskivan för att få nån effekt, var hela kalaset som en geléklump att gå på och det blev mjuka gropar (fotspår) över hela plattan :(
Som grädde på moset började plattan spricka (massor) innan betongen ens stelnat. Det såg ut som att sprickorna uppkom mellan de "ringlor" som rännan gjort. Ungefär som om betongen varit yttorra korvar redan på väg ut ur blandaren.

Det jag beställde var "Vibrationsfri och lättflytande betong för formgjutning med laser och sloda, lämplig för ett garage". Svaret jag fick var "Jaha, du ska ha en SKB."
Är det här klistret vad jag kan förvänta mig, eller har nån gjort fel? Läser jag Swerocks manual ser det ju lite annorlunda ut...

Redigerat:
Klart det är något knas på skiten du fått. Vad fick föraren av betongbilen för svar egentligen? Reklamera direkt och kräv ersättning för merarbete.

Låter verkligen inte som skb. Skb'n ska du knappt behöva sloda så låter som att dem blandat fel, men den bildar mer sprickor än std-btg.

Man ska inte slipa SKB när den är färsk. SKB slipar man dagen efter med en Abs-slip. Den ska vara nästan som flytspackel i konsistens.

Föraren fick svaret att det var rätt sats. Han (föraren) sa nåt om att "de använder stenmjöl ... snålar in de kronorna ...".
Att inte slipa var omöjligen ett alternativ med denna satsen :(
Att den spricker lättare än vanlig betong var jag beredd på, men räknade väl med att den åtminstone inte ska börja spricka innan den stelnat.

När vår helikopter gav upp mitt i allt hävde jag mig in till stan och hyrde en annan. Där beklagade jag mig över klistret och fick till svar från uthyraren att "det är fler som haft problem med det idag".

Ska ringa och skälla på folk imorgon bitti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.