R
Ripper500: uppdatering igen. allt fungerar som det ska. högsta värdet i år 68%. Ingen ny påväxt eller liknande i grunden.
55 svar · 24,6k läst
Z
Zusgazah: Tusen tack! Ska prova med armeringsjärn och försöka ta reda på berglutningen. Tipset med dränslang bortåt låter smart. Internetexpert är mycket mer expert än vad jag är, så jag är mycket tacksam för svaret:)
6 svar · 4,9k läst
·
V
vectrex: Jag håller på att gjuta plintar till en friggebod. Använder mig av justerbara stolpskor på grund av väldigt speciella markförhållanden. Min frigga kommer bli 15 kvadrat och sadeltak med betongpannor. Jag tror absolut att det håller med justerbara stolpskor. De grövsta är gängade M14. När man låser dom med muttrarna så känns dom minst lika stadiga som svetsade stolpskor (en väldigt
6 svar · 17,4k läst
·
H
Husbonde: Okej, nu börjar saker och ting sakta klarna. Tack för all hjälp! Vad fan skulle jag ha gjort utan byggahus.se? :D
6 svar · 13,3k läst
·
S
Savanna: Vi hoppar över loftet på garaget och ersätter med vanliga takstolar i 22 eller 27 grader så vi får fart på bygglovet. Bygghöjden räknas från mark till uppe på taket. Om man drar en linje längs ytterväggen, där den linjen skär uppe på taket, där slutar bygghöjden. Då vi helst skulle vilja ha minst 2,3m i takhöjd i garaget så får det bli vanliga takstolar. Garaget ska bara
12 svar · 5,7k läst
hahalj
hahalj: Jag ska lägga ett litet golv utomhus bestående av 12 betongplattor ovanpå en regelkonstruktion av tryckt virke. För att skydda reglarna borde jag väl lägga remsor av takpapp ovanpå dem, men jag har en burk asfaltsmassa över, det borde väl funka att lägga på det istället?
0 svar · 1,8k läst
R
Roundup: Jag håller på och gör iordning i min oisolerad källare där grundvattnet verkar vara alldeles under plattan. Jag tror det blir bra om man har putsade väggar och klinker på golvet. När man börjar värma på lite i källaren transporteras nog fukten bort, fast jag ska ta upp lite extra tilluftventiler. Sen, när ekonomin tillåter, dränerar jag om och isolerar utifrån, i alla fall det som
5 svar · 5,3k läst
PNO
PNO: Se till att karmen är ordentligt skruvad i väggen i nederkant, annars borra in ett par extra karmskruvar där. Såga av, och ta bort tröskel och underdel samt eventuell plast och annat mög som man gärna la under trädelar i hus förr. Gjut igen och sätt klinker eller vad du nu har i källaren i övrigt. Använd riktig betong och cementbaserat fix så påverkas det ej av eventuell fukt. Får
7 svar · 8,9k läst
R
richard11: ok ska prova det, har tvättat med mögelfri nu det mest utsatta och ska ner med en avfuktare då ska väl källarfönster vara stängda så jag inte drar in fuktig luft
2 svar · 2,7k läst
pelpet
pelpet: Kan du lyfta stugan med en donkraft, gräva ur ett hål framför plinten, rikta upp den, hälla ner en laddning sten och betong i hålet för att stabilisera plinten i sitt gamla läge och sedan lägga in en passbit av lämplig tjocklek mellan stugan och den befintliga plinten? När man gräver plintar luckras ju jorden upp runt plinten. Jag misstänker att det kan vara en orsak till att plinten
2 svar · 3,5k läst
B
brumbjorn: Allt går. Fast om du inte själv kan förvissa dig om att bygget blir bra bör du inte åta dig projektet. Barn kan ta skada av mögel. Krävs så omfattande renovering av ett så gammalt hus, blir det väl inte mycket charm kvar utan mest höga uppvärmningskostnader. Elda upp huset istället och bygg ett nytt. Det kanske kostar 15000 kr/m2, men det kan bli billigare i längden.
1 svar · 3,3k läst
P
Pumba: Kan ju vara ganska långt ner som det funnits någon luftficka eller dyl. Vi byggde en stor parkering i stugan med sten i botten och sen makadam på, där dyker det upp lite sånna där hål ibland när det regnar. Du får nog gräva en bit ner till innan du hittar någon oljetank.
1 svar · 2,7k läst
·
P
perserkungen: Verkar vara olika uppfattning i frågan.
7 svar · 8,9k läst
F
Fredrik Å: 30 cm låter väl inte helt orimligt om dräneringen fungerar. Dräneringen tar hand om vattnet som kommer underifrån,marklutningen runt huset tar hand om det som kommer uppifrån.Det är därför man ALDRIG ska lägga dränerande material utanför en Isodränskiva eller koppla stuprören till dräneringen .Dräneringsrören klarar inte att ta hand om allt vatten som kommer uppifrån.
5 svar · 4,4k läst
P
Pucco: Det finns EcoCenter också http://www.gdl.se/ecocenter
16 svar · 12,1k läst
E
Extra allt: [bild] [bild] Hej, du ska fall ifrån huset med 1-2cm per meter så att regn / dag vatten rinner bort... Hur hög är omgivande tomt ? jag satte kant sten o la singel innanför ca 40 cm har jag... då min tomt lutar och även att teglet ligger på olika nivå så har jag följt teglet..... Och anpassat tomten efter detta...ska se om ja kan få upp bilder bärlagret la jag på känn o anpassade
10 svar · 14,1k läst
·
J
joysam: Mina föräldrar har haft ett system från Dryvent i snart två år (eller om det redan gått två år...). Och de är mycket nöjda. Farsan har länge varit lite nördig med att följa temperatur och fuktighet i grunden och gjorde det långt innan DryVent-systemet installerades. Systemet verkar fungerar riktigt bra, i varje fall om man ser till de mätvärden farsan noterar.
10 svar · 6,1k läst
jac
jac: Där vi bor så grävde en samfällighet ner några Km 110 mm vattenledning för kommunalt vatten. Samfälligheten fick ner kostnaden genom att samarbeta med det lokala energibolaget och la samtidigt, för energibolagets räkning, ner kabelrör för elledningar utmed delar av sträckningen. Tyvärr har jag ingen aning om vilken spänning det är i kablarna som energibolaget sedan drog i rören.
3 svar · 1,9k läst
Stew
Stew: Hej, Har själv skrivit många tusen meningar om fukt i grunden. Först för att jag hade problem själv. Sedan för att försöka hjälpa andra. Fukt är ett av villaägarnas största problem. Fukten verkar aldrig vara på rätt ställe... Mot husväggen, under mattan i badrummet, bakom kopplingarna under blandaren i köket eller i grunden i källaren. Just fukt och mögel (till följd av
0 svar · 791 läst
P
PappasHammare: Tänkte att göra en varm farstukvist med murade/leca väggar så man nästan kan kalla det en tillbyggnad. Ytan är tänkt att bli ca 1.2x3.0m. Den ska senare bli underdelen till en balkong. Vill ha golvet/grunden isolerad. Funderar lite på el-golvvärme. Det är inte tänkt att det ska vara inomhus temperaturer utan mer frostfritt. Det är tänkt att vara en värmeplats/sluss för våra
0 svar · 1,1k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Det munstycket jag menar skär igenom trä. Använde ett sådant när jag dränerade. man fick ta det varligt annars åkte putsen med. Nu var detta en tvätt som ger 220 Bar.
14 svar · 5,0k läst
BiFuel
BiFuel: Jag tror inte en luftventil hade hjälpt. Avfuktare, bort med allt organiskt material (trä, kartonggips etc.) och om möjligt en utvändig dränering. Så hade jag gjort i alla fall :)
5 svar · 7,5k läst
·
J
jonaslatt: Någon som vet om man kan köpa extra bindningmedel. Blev lite lösa stenar över. Man kan liksom skrapa loss det med foten
10 svar · 18,8k läst
F
Fredrik Å: Absolut mot en avgift och en resa på några mil med ett hyrsläp. Däför vill jag återanvända det på något vis själv istället.. Fredrik
4 svar · 8,7k läst
P
PCLarsson: Körde ut drygt 70 ton på två dagar i början av maj med en självlastande skottkärra (minidumper). Var inget roligt jobb och hade alla gånger i veckan tagit en Avant eller något liknande om jag skulle ha gjort om jobbet. Gick långsamt och jag var tvungen att gå brevid hela tiden... var helt enkelt ganska jobbigt och bökigt. Fel maskin för jobbet helt enkelt...
11 svar · 4,2k läst
I
injonil: Ok, det låter bra, ville bara kolla om det fortfarande var ett klimat som kunde orsaka mögel men det verkar det inte vara!
4 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Tiotusenkronorsfrågan är om det finns någonstans att dränera till. Om vattnet står upp till pumphusets golv, visar det att grundvattennivån ligger där. (Den varierar i och för sig starkt med årstid och nederbörd.) Så, om du gräver och lägger ner dräneringsslang, finns det då någonstans för vattnet att ta vägen? Kanske vattnet måste ledas bort till lägre liggande mark. En
2 svar · 1,2k läst
Totem
Totem: Vad rekomenddrar tillverkaren av badet?
6 svar · 9,8k läst
P
pappel: Lägger in en bild på sprickan i grunden som vid fönstret går igenom muren. Är detta inget att oroa sig för? [bild]
1 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.