hej har ett hus byggt -46 som muren vid källartrappen är sprucken,så har den varit i 12 år så länge vi haft huset men det blir värre o värre,det är alltså en gammal betong trappa ner till källaren och det är muren utanför trappen jag mena,inte själva husgrunden,dom senaste åren har den på vintern spuckit mer på mitten o börjat luta lite inått,vad jag har förstått så är det vatten o frosten som spränger muren,ska man gräva upp o tjära o lägga platon matta utanför,för jag tror inte det finns nåt emot väggen idag,ska man sen knacka lös det lösa runt sprickan o mura igen det,trappstegen har även dom frostsprängt en det så dom får oxå lagas.

vill tillägga att muren sitter ihop med betongtrappen till ingången till huset ovanför.

Bilder skulle nog underlätta, så att du kan få råd om det går att rädda mur och trappa eller om det blir till att gjuta nytt.

Hur har det gått? Samma problem här, men jag behöver nog mura om....

Det är dränering som behövs. Platon hjälper inte för att få bort trycket mot muren, utan du behöver dränerande material och sen leda bort vattnet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.