23 475 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Makadam eller singel kring husgrunden?
Sida 1 av 2
0-16 om bärigheten är viktig....
8-16 om dränering är viktig.....
8-16 om dränering är viktig.....
tvättad makadam är ofta overkill pga att den ofta ändå smutsas ner under all hantering. typ smutsig lastbil, smutsig grävskopa, mellanlagraas på marken mm. och den är mycket dyrare i inköp + ofta längre transporter.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag förstår inte riktigt ska du har plattor runt huset med någon sorts grus under? Eller bara grus?
Jag antar att precis närmast huset vill man ha något som inte dränerar med fall från huset så inte ytvatten rinner rakt ner mot grunden. Så i princip något krossat typ 0-18 som när man paddar inte blir så dränerande för eventuellt vatten som kommer dit. Gärna stenmjöl på det och sen plattor (allt med fall från huset).
Makadam som saknar dom minsta partiklarna och kanske har dimension 16-25 rinner liksom ytvatten rakt igenom och kanske går mot grunden innan den når dräneringsröret.
Helt ur hjärtat utan fakta eller kunskap bakom
Jag antar att precis närmast huset vill man ha något som inte dränerar med fall från huset så inte ytvatten rinner rakt ner mot grunden. Så i princip något krossat typ 0-18 som när man paddar inte blir så dränerande för eventuellt vatten som kommer dit. Gärna stenmjöl på det och sen plattor (allt med fall från huset).
Makadam som saknar dom minsta partiklarna och kanske har dimension 16-25 rinner liksom ytvatten rakt igenom och kanske går mot grunden innan den når dräneringsröret.
Helt ur hjärtat utan fakta eller kunskap bakom
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Barnrikehuset; nej, utan kunskap.... mot grunden skall det vara dränerande grus (det finns t o m angivet siktningskurvor ibland.dva hur mycket som passerar ett nätmed en viss maskvidd av varje fraktion den sammansatta beställda fraktionen). 8-16 blir nog bra, markytan lutar från grunden 15 cm på 3 m (1:50), därefter en rad plattor närmast sockeln så blit det bra och lätt att klippa gräset. Meningen är att ev ytvatten skall rinna rakt genom. Definitivt inte stenmjöl somblir "stenhårt" när det regnat på det. Ta det till infarten istället.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg