Hej... Jag blir snart galen av alla dessa olika skolor som motsäger varandra gällande fuktsäkrande av krypgrund.

Här var/är min initiala plan:

Invändigt arbete:
1. Gräva ut krypgrund... Jag har nu ökat krypdjupet från 50 - 110 cm
2. Fylla på med grus 10-15 cm
3. Täppa igen samtliga ventilationsgluggar.
4. Lägga fuktspärr, dvs. ålderbeständig plast.
5. Avfuktare.

Utvändigt arbete:
1. gräva ny dränering
(idag är den obefintlig och dräneringsrören ligger 10 cm över grundmurens sockel och utan kapillärbrytande fyllnadsmassor). Jag kommer även leda bort takvattnet något som inte görs i dagsläget.
2. Isoleras utifrån med isodränskivor.
(Jag kommer senare även isolera över mark med något frigolitmaterial men först då jag tilläggsisolerar om ca två år).

Hur låter min plan, är den så fel?

Enligt kommunteknikern så ska jag strunta i grus och istället rulla ut en "matta" som både fungerar som fuktspärr och markisolering...

Enligt Anicimex tekniker så ska det räcka med grus och plast om man isolerar grunden utifrån...

Nu vill jag lyssna på alla de kunniga hjältar som hänger runt på det här forumet... Hur tycker just du att jag ska göra?

ullberg
jag har varit i din sits och försökte väga alla skolor mot varandra, det var inte lätt och jag är fortfarande ingen expert men jag kan beskriva vad jag gjorde:

Förutsättningar (utgångsläge):
- 70-130 högt, typ "stampat jordgolv"
- mycket skräp (inkl. halvt förmultnat organiskt material), tydlig källardoft och kanske vissa antydningar till mögeldoft / liten påväxt (men inte speciellt mycket, jag är forfarande inte säker på om det verkligen var mögelpåväxt eller bara skräp / gammal spindelväv).
-Fuktmätaren låg sommar och höst i princip alltid över 80, ganska ofta en bit över 90 (dock har jag bara emipiri från en halv säsong eftersom vi fixade detta ganska tidigt efter inflytt

Min approach:
1) städa
2) hyvla av ett litet lager över hela ytan (ca 5-10 cm), mer orkade jag inte. gjorde viss utjämning här också (hyvlade mer på kullar)
3) Lägga ut lite grus, jag gjorde inget omfattande arbete, utan främst för att ytterligare jämna ut ojämnheter
4) spraya ut först en saltlösning och sedan något dyrare produkt, tror jag tog både trossbotten och marken. Syftet var att döda det som ev. fanns där (detta fick föga förvånande effekten att RH omedelbart stack upp till 98-99%, men det gick ner ganska fort)
5) Byggplast (tejpade skarvar)
6) Tunn markisolering (typ liggunderlag), hade tänkt tejpa även dessa, men det blev aldrig av.
7) sätta igen ventiler
8) enkel avfuktare (kondens)

Resultatet av detta blev att grunden helt enkelt håller den RH jag ställer på, första säsongen la jag mig på strax under 60%, senare har jag justerat upp något då jag tror det är "onödigt" torrt, så nu ligger jag strax över 70%. Tyvärr verkar jag ha schabblat bort historiken, men så här ser det ut den senaste månaden (men det är ju knappast den värsta månaden):

bild.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väljer man mer detaljerad upplösning ser till och med ganska tydligt när avfuktaren arbetar. Och nej, mätaren sitter inte i avfuktarens utblås, utan en bra bit ifrån och avfuktaren är riktad "från" mätaren. Dessutom har jag en annan lös mätare som jag flyttar runt ibland, och data från den visar att jag verkar ha en ganska jämn spridning i min, förvisso helt öppna grund.

Några av mina beslut:

Avfuktare: säkerligen hade en sorbtionsavfuktare varit bättre, en kondens funkar ju inte när det blir kallare, men då faller också RH kraftigt så så går min avfuktare väldigt sällan. Dock har jag någon gång fått lite påisning på avfuktaren, då stänger jag av den och låter den själv avfrosta sig. Givet mina mätvärden tycks det som att en sorbtionsavfuktare hade varit väldigt overkill för mig.

Isolering: jag tror det är mycket bättre att isolera på utsidan och i princip skapa en varmgrund, jag ville inte göra det jobbet då det varken är dränering eller utvändig tilläggsisolering nära förestående. Om jag ska göra något av dessa kanske jag omvärderar, med min lösning har jag höjt tempen i grunden även vintertid (och därmed rimligtvis minskat energiåtgången) men om en full isolering av grunden verkligen är kostnadseffektiv är jag lite tveksam till...

När det gäller mattan så var det lite olika bud, jag funderade på att köpa den svindyra krypgrundsisoleringen, men när det visade sig att man ändå behövde komplettera med byggplast eller välja en ännu mer svindyr isolering kände jag mig lurad.

Jag tror fortfarande att det som säljs som krypgrundsisolering egentligen är en av de bättre kvaliteterna av betongtäckmatta (har dock fått mothugg på forumet ang. dess diffusionstäthet, jag är inte övertygad ;) ), så jag köpte sådan (klart billigare) istället.

Trots att jag tror jag till slut fick den svin svin dyra diffusionstäta isoleringen (fast billigare) kompletterade jag med plast, dels hängslen och livrem, men också för att min grund forfarande inte är helt plan, och då kändes det mycket lättare att få plasten tät, än att verkligen sammanfoga isoleringen utan glipor (och i slutändan struntade jag ju helt i det...

Jag väldigt nöjd med resultatet och tror samtidigt att det finns fler möjliga sätt att nå ett "tillräckligt" bra resultat. I valet mellan matta inne eller isolering utvändigt tror jag i) att den ena inte utesluter den andra (en riktig varmgrund har väl mycket markisolering också) ii) att åtminstone matta, men troligtvis även utvänding isolering är ensamt tillräckligt för fukten i de flesta fall, så det handlar mer om hurvida man vill bättra på uppvärmningekonomin (vilket i sin tur är beroende på väldigt mycket, övrig isolering, uppvärmningskälla etc. etc.)

Hoppas jag inte gör det svårare för dig att fatta beslut ;)

/U

Tack ullberg!

Vilken utförlig redogörelse! Det du skriver kommer absolut vara till hjälp när jag själv fattar några viktiga beslut :)

Även jag har funderat på betongtäckmattan som ett alternativ och du verkar sitta inne på viktig erfarenhet här.

Vore kul att ta del i det forum där den diskussionen företogs. Jag ska söka upp den direkt!

I min värld så är det alltid bäst att åtgärda orsaken istället för symtomen...dvs se till att vatten inte kommer in under huset från första början.....var kommer TS vatten ifrån?

ullberg
TobiasGren skrev:
Vore kul att ta del i det forum där den diskussionen företogs. Jag ska söka upp den direkt!
Det var nog här på BH skulle jag gissa, så många inlägg har jag ju inte gjort så de borde man nästan kunna leta igenom, ska se om jag hittar den.

/U

Här är i alla fall en gång jag fått lite mothugg (men inga väl underbyggda, så jag har inte funnit anledning att ändra mig ;) ): http://www.byggahus.se/forum/grund-...r-i-krypgrunden-mogel-eller-impregnering.html

Redigerat:
ullberg
Och givetvis, se till att göra dräneringen (eller om man kan mota olle i grind ännu tidigare / en kombo av båda), precis som Enk_proj säger så ska man ju gå på källan i första hand. I mitt fall tycks dock dräneringen funka väldigt bra och det kändes därför inte kostnadseffektivt att ge sig på den ännu en gång.

Enk Projektet skrev:
I min värld så är det alltid bäst att åtgärda orsaken istället för symtomen...dvs se till att vatten inte kommer in under huset från första början.....var kommer TS vatten ifrån?
Tyvärr så har man slarvat med den tidigare konstruktionen... Jag har uppmärksammat följande:

1. Dräneringen runt huset har gjorts felaktigt. drän. röret ligger över sockeln och kapillärbrytande material saknas helt. tät/fin sandlera har lagt sig som ett rör över befintligt drän. rör vilket är lika med noll dräneringsförmåga.

2. Takvattnet går rakt ner i backen, leds inte bort till brunnen för dagvattnet.

3. murblocken på den utbyggda delen (1972) består av fin betongsten... suger upp fukt som ett sugrör till skillnad från exempelvis lecablock. Vad tänkte man på sjuttiotvå? :confused:

1 och 2 är lätt åtgärdat. För att åtgärda punkt tre så kommer jag lägga åldersbeständig plast samt syllpapp under den nya syllen.

När 1 och 2 är fixat så är det kanske inget problem öht....
Börja med 1 och 2 så kommer du se om någon mer åtgärd behövs...en fuktmätare att sätta i grunden är en bra investering....

Tyvärr så var jag tvungen att riva ut både blindbotten, golv och även syll. Rötan hade gått hårt åt träkonstruktionen :(... Jag blev tyvärr tvungen att börja med det invändiga arbetet, hur fel det än kan tyckas!

Min plan är att kunna flytta in familjen någon gång under augusti september månad... Det är också då jag får tillgång till min fars lilla grävmaskin vilket kommer att underlätta grävarbetet betydligt :)

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag sitter och vilar min stackars rygg nu efter några tunga timmar i huset... Tänkte ändå försöka göra lite nytta framför datorn :)

Jag har som tanke att isolera min grundsula utifrån med podrän. Jag vet att man med denna typ av isolering kan fylla upp med befintliga fyllnadsmassor. men att göra så känns helt fel... Vad tror ni kan jag fylla på med grus säg 60cm och därefter 60 cm av de gamla fyllnadsmassorna? (Dum tanke kanske), men man skada podränskivan med grus?

Idag kom Anticimexkillen som gjorde besiktningen av mitt hus inför köpet. Jag bad honom komma för att se hur jag påbörjat arbetet med att fuktsäkra krypgrunden. Han var uppriktigt förvånad över det arbete jag lagt ner och hade absolut inga invändningar gällande de konstruktionslösningar jag vidtagit eller de som jag tänka vidta.

Jag var helt säker på att han skulle gå på stort med att försöka sälja in en avfuktare... Men han påpekade att avfuktare kan komma att vara onödig... Men han uteslöt inte avfuktaren som en ytterligare säkerhetsåtgärd men att jag då i så fall en mindre modell.

Skönt och kul att få synpunkter från opartiskt håll, särskilt när man får positiv respons :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.