P
PL1975: Pratade precis med en byggmästare i 65 årsåldern. Han menade att nederkanten av betongklacken med största sannolikhet är försedd med armeringsdubb, så det borde vara möjligt att dränera och isolera ändå. Jord- och stenmassorna som grunden fyllts med hade ändå inte varit tillräckligt för att ensamt hålla uppe tegelväggen. Några tankar kring detta? /PL
3 svar · 2,1k läst
Savett
Savett: överambitiös är mitt middlename :D. Nej då det är för att jag är novis på det jag håller på med som några av frågorna kanske är overkill. Frågar man inte får man inget veta. Oavsett fråga...nästan :pFrågan gällande massorna var om det är praxis att lägga ngn annan form av massor runtom mina plintar då djupet iaf är 1m och några av hålen blev ganska vida.
9 svar · 3,8k läst
T
toker78: Kan man få reda på hur grundläggningsarbetet är gjort?
2 svar · 1,0k läst
1
13Klara: Nej, jag är inte så säker på exakt vad det är för material på grunden.. ska fixa en bild!
2 svar · 951 läst
A
ArneTW: Skulle tro att man har spåret uppåt för att det vanligtvis är enklare... man lägger armeringen i spåret och fyller sedand på med bruk och det hålls på plats. Funktionsmässigt så spelar det nog mindre roll. Jag murade upp tre varv med LECA till mitt garage men jag lät spåren vara uppåt även på sista varvet. jag la bruk även på ovansidan då det gjorde det enkelt att släta av med
5 svar · 4,2k läst
·
D
Drömhus2012: Ja, det beror ju på omständigheterna hur mycket dräneringsbehovet är. Det finns ju gamla hus utan dränering som inte har fuktproblem. Men det är bara dumt att inte lägga ny dränering idag om man ändå håller på och gräver som jag sade tidigare. Men det finns ju inget som hindrar att TS låter tegelrören ligga kvar och lägga nya dräneringsrör utanför om de vill ha dom kvar. Mina
20 svar · 20,4k läst
F
Fredrik Å: Putsen ser också till att det blir vind och vattentätt.Observera att vattentätt inte är samma sak som fukt tätt... Fredrik
2 svar · 2,1k läst
B
beerfueled: Ingen som vill ens spekulera i detta?
1 svar · 2,7k läst
B
BeGe: Sätt kullern i 2-4mm och foga lite lätt med det oxå sen sista toppen med svart/antracit stenmjöl 0-2 eller varför inte hoppa över fogningen ser snyggt ut så speciellt med knytnävs-stora kuller
1 svar · 2,4k läst
S
Savanna: Få se vad han säger imorgon ang betongen. Ska bla kolla upp vilken betong som är beställd. Har vi riktigt riktigt otur kan han inte gjuta på ons pga rejält regnoväder, håller dock tummar och tår att regnmolnen inte dyker upp som smhi mfl påstår. /K
30 svar · 13,2k läst
Ö
Överstyvt: Tack för tipset, ska kolla vidare på det.
10 svar · 20,9k läst
·
B
BeGe: Du har ett lav med block för mycket! Tyvärr e det nog så att blocken e limmade o att ta bort ett lav går kanske inte utan att det blir limrester kvar på ovansidan på det undre lavet block. Skrapa o försöka pilla bort det kommer kanske alltid att synas på blocken vilket man inte kommer bli nöjd med. Det ni möjligtvis skulle kunna göra är att hitta svarta/antracita plattor (finns
18 svar · 6,1k läst
·
Massa
Massa: Ska man verkligen säta in en avfuktare om inte övrigt dräneringsarete är gjort? Vår besiktningsman sa till oss att ABSOLUT INTE sätta in en avfuktare före krypgrunden var utgrävd, lagt singel, sedan plast, och till sist tätad. Först då kan man sätta in en avfuktare var vad vi fick till oss, annars så drar avfuktaren bara till sig mer fukt in i grunden och snabbar på tillväxt av
2 svar · 4,5k läst
Z
zingo: Har ett torp som har en tillbyggnad från 1980 (5 kvm). I en del har man gjutit en betongplatta på marken, med golvbrunn och avlopp till stenkista. Det var nog tänkt att det skulle bli badrum. Nu vill jag just göra ett badrum här, med fuktspärr och klinkers enligt konstens regler och byggnormerna. Men är inte risken att fukten i plattan stängs in och att det blir fuktproblem?
0 svar · 1,8k läst
M
Mell: Jo, lite så jag funderar. Att göra en form känns lite fel, hur ska jag få i betongen om jag vill ha en rak kant ända till järnet? Alternativ att bara gjuta rakt och sen lägga dit Kallasfalt.
12 svar · 10,5k läst
·
O
oskee: Hej Har några snickare här som ska lägga Platon. De har rivit alla golv, och sågat/knackat bort så mycket de kan av de ingjutna klossarna med de får inte bort de hela då ytterväggs syllen står på dessa. Samt att de sitter som berget enbit under syllen. Kommer det bli problem med dessa eller ventileras lukten bort från dessa också? Dessa är inte ruttna iaf.
0 svar · 1,6k läst
H
huggan: [citat] Självklart ska vi flytspackla, förmodligen redan gjort. Med fall.
10 svar · 4,6k läst
F
FredrikRei: Jag såg som hastigast igår att där är två gamla "ventiler/hål" in i murstocken, en från tvättstugan nere i hörnan och en i "passagen" enligt skissen. Båda är 2 dm från marken. Då borde de ju leda till ett av rören till skorstenen, om det inte är igensatt vilket jag antar det inte borde vara. Detta är väl "frånluft" idag räknar mha självdrag? - som jag isf kan sätta fläkt i
8 svar · 8,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Någon som har tips på någon expert i bohuslänsområdet som jag kan konsultera?
6 svar · 1,6k läst
T
thejonas: Hur kan jag göra för att jämna till ojämnheter? Spackla ovanpå asfalten?
2 svar · 1,0k läst
B
Babeln: Tack för tipsen. Det blir med största sannolikhet att vi gräver ner i nivå med halva sulan, vill inte riska ev. sättningar som kan uppstå om gräver ner under sulans nivå. Sedan får rören läggas så lågt som möjligt utifrån det, fyller med mackadam den bit som ev. blir under rören.
7 svar · 4,4k läst
TF83
TF83: Stämmer bra det :) En JCB 3c, är osäker på årsmodellen men tror det är en -68. Duger fint å sitta och peta med på våran lilla gård.
4 svar · 2,2k läst
H
Hifi: Kan skicka med några råd också. Viktigt att du får fall precis hela vägen. Finns ett enda plant eller fellutande ställe så får du en osynlig sjö där. Inte bra. Så kolla med passet på dräneringsslangen och är det fel lutning någonstans får du lägga lite singel under pappen/duken på det stället. Slutligen kan du spruta vatten med trädgårdsslangen för att se att det rinner åt
7 svar · 2,6k läst
M
Mrs Strawberry: Det låter ju jättebra! hantverkaren som fixade isoleringen av röret i krypgrunden får tydligen bakläxa och ska fixa det. En besiktning ska bokas, som säljaren betalar för men vi får vara med. Så kan vi köpa besiktningen sedan om vi vill gå vidare efter det, och även själva betala en utökad besiktning på tex grunden.
9 svar · 2,8k läst
F
Fredrik Å: Jag tror inte det är så farligt. Jag hade en liknande grej på en av väggarna. Grovdammsugare för att få bort det värsta och sedan spolade rent med trädgårdsslangen. Skivorna sitter normalt med en infästning/skiva så dom sitter inte stumt mot väggen och väggen är säkert inte 100 procent slät heller. Fredrik
11 svar · 10,8k läst
·
iamrane
iamrane: Hmm ja nu har jag ju redan beställt, men kanske kan beställa ytterligare sen när jag ser hur mycket jag får över. Kommer få rätt mycket över, men tror inte det räcker till dubbla lager, men kanske kan beställa mer.
14 svar · 2,9k läst
·
bobas
bobas: Dränera i februari. Då är marken frusen och du får minimal förstörelse. Det var iaf vad en dräneringsfirma sa till mig..
7 svar · 2,9k läst
H
Henrik A: Ta en betongbil, kolla samtidigt om dom kan leverera en lånevibrator när bilen kommer. Många gånger hinner du vibrera medan chaffisen tvättar bilen. Fungerar åtminståne på mindre orter där dom litar på folk.
2 svar · 2,2k läst
B
Beetleboy: Jag hade nog tagit dit någon expert, t ex Anticimex eller liknande så de hade fått kika för säkerhetsskull. Om det lutar åt affär så ska ni väl ändå besiktiga huset?
3 svar · 1,4k läst
·
prototypen
prototypen: Men det måste vara stadigt under, lera och matjord funkar inte. Med ett bra underlag så blir det kanon. Protte
7 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.