Hej!
Vi har köpt sutteräng-hus byggt på början av 60-talet. Dräneringen är original, 50 år gammal.
Huset har källare. Man blir ju som förstagångköpare uppskrämd av besiktingsprotokollen där de kallar detta riskkonstruktion men det finns inga fuktproblem som vi har märkt i källaren. Ett av rummen (gillestuga) har uppreglat golv men jag har brutit upp en liten bit av det och det såg ut som nytt under (betong, asfalt, plast, reglar). Jag har ställt in en avfuktare som håller nere luftfuktigheten på 65% RH, nu på sommaren var det före avfuktaren mellan 50 och 70% RH beroende på väder. Utanför husväggen är det 1 meter ärtsingel, sedan berg. Huset ligger högt och det enda vatten jag kan tänka mig som rinner mot huset är det som regnar ner närmast. Det finns alltså inget vatten som rinner från något annat hus mot vår tomt.

Jag tog in en offert på drängering. Det skulle gå på 350 kkr pga att de måste suga ut allt singel pga närheten till berg o svårt att gräva. Eftersom det inte egentligen är några problem så hoppar vi nog över det :)

Min fråga: skulle man kunna komplettera den befintliga drängeringen med att själv gräva ner en drängeringsslang typ en halv meter under jord? Det skulle ju vara en väldigt enkel åtgärd och då fångar man ju iaf upp regnvattnet så att det inte ens når ner till den "riktiga" drängeringen?
Finns det något man bör tänka på när man gör detta eller några bieffekter?

Tacksam för svar!

Hälsn. Lars

Nej, en dräneringsslang är ju perforerad, så det som ev. rinner in ovanifrån rinner rakt igenom och ut i bottnen igen. Dräneringsslangens syfte är ju att skapa en högsta maxyta för grundvattennivån.
Det du bör göra är istället att se till att närmaste 2 metrarna från huset lutar utåt och har ett tätt markskikt (inte singel, hellre lerjord, stenplattor eller liknande) som kan leda bort ytvattnet vid hällregn.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Okej, tack för svaret! :)
Problemet är att det är 1 meter singel ut från husväggen och sedan alltså bergvägg (ca 1 m hög ovan jord på baksidan). Det finns ingenstans för vattnet att ta vägen i "horisontalled". Ledsen om jag var oklar i min beskrivning. Det måste ledas längs väggen där det sluttar svagt till ena kortänden av huset. Det kanske bara är ett dike jag är ute efter? :)

Jag har precis samma förutsättningar som du med souterräng från -69, bergvägg, singel, idag helt torra källarväggar men en dränering/fuktisolering vars tekniska livslängd passerats. Jag har gjort en dränering "light" genom att kräva ett dike längs husväggen, som du själv är inne på. Diket grävde jag ca halvmeter djupt och sedan "klädde" jag diket med asfaltspapp som jag även lät gå upp emot husväggen. Sedan lade jag dräneringsrör i dikets botten ovanpå pappen och fyllde igen med singel igen. Diket grävde jag så att de fick några graders lutning åt det håll jag önskade och dräneringsröret leder slutligen bort till en dagvattenbrunn utanför vårt garage. Resultat: när det regnar så rinner merparten av vattnet, som annars hade belastat grundmuren, ut genom röret och ned i brunnen. Om det fångar allt regnvatten vet jag inte men det är en faslig fart i röret när det regnar så jag gissar att merparten går denna väg i alla fall. Bra eller dålig lösning? Från eller till? Tror inte den skadar i alla fall... eller vad tror ni andra?.

Det låter ju som en grymt smart lösning! Hade det varit ljust lite längre ikväll hade jag kört igång direkt :thumbup:

Ja... Är det någon annan som har en åsikt om Hifis budgetdränering? Är asfaltpapp det bästa materialet?

Jag tror att dammduk är mera lämplig. Antagligen lite dyrare men inte orimligt. Vet att bauhaus har på löpmeter men finns säkert på fler ställen.

Ja, dammduk eller annan gummiduk är nog ännu bättre. Tog asfaltspapp/takpapp för att jag hade det hemma.

Kan skicka med några råd också. Viktigt att du får fall precis hela vägen. Finns ett enda plant eller fellutande ställe så får du en osynlig sjö där. Inte bra. Så kolla med passet på dräneringsslangen och är det fel lutning någonstans får du lägga lite singel under pappen/duken på det stället. Slutligen kan du spruta vatten med trädgårdsslangen för att se att det rinner åt rätt håll. När allt ser ut att funka så är det bara att täcka över med singel. Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.