Hej,

vi har ett hus med källare som är byggt på 30-talet. Ursprungligen var det ett trähus, men på 60-talet försågs huset med tegelväggar. Då har man gjutit en betong klack utanpå källarväggen som håller upp teglet. Klacken är ca 1 meter hög, och källaren totalt 2 meter, dvs översta delen av källarväggen är 5 dm tjock. och nedre delen är ca 4 dm tjock.

Källaren är i starkt behov av en dränering och isolering, då den är mycket fuktig.

Hur gör man det under dessa förutsättningar?

Mvh,
PL

Jag gjorde så att platonmattan följde fasaden, min klack hade en kil nederst så det blev en naturlig övergång. Enda kruxet var i hörnen där jag fick skära ett snitt i mattan och lägga i en bit matta bakom som blev överlappad av den yttersta. Det fanns inte så mycket att be för. Det är synd att alla instruktionsvideor om dränering/ plattsättning/snickeriarbeten så görs arbetet på nya hus med spikraka väggar och golv. Det är lite jobbigare när ens hus är byggt av en vindögd snickare utan vattenpass.

Jag hittade även en gammal yttertrapp mitt i grävningen, det var ju en.. Kul överraskning.

OK, intressant. Men platonmattan isolerar väl inte?

Pratade precis med en byggmästare i 65 årsåldern. Han menade att nederkanten av betongklacken med största sannolikhet är försedd med armeringsdubb, så det borde vara möjligt att dränera och isolera ändå. Jord- och stenmassorna som grunden fyllts med hade ändå inte varit tillräckligt för att ensamt hålla uppe tegelväggen.

Några tankar kring detta?

/PL

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.