Hejsan,
Jag håller på och gräver 12 st hål för ett förråd (5.5 x 4.3 m) och då det varit en hel del ganska stora stenar har hålen blivit ganska breda. Tack och lov har jag fått låna en 1.5 tons grävare av en kompis. Annars vete tusan om det hade gått :rolleyes:. Jag har grävt ner till ca 1 m som räcker för frostfritt där jag bor. Jag har nu gjort några träramar 40x40 cm med några råspont jag hade över. Dessa tänkte jag ställa på en liten grusbädd i hålet och gjuta fundamentet i. Därefter ska jag gjuta plintarna på dessa med formrör d 190mm.
Men hur ska jag få bort träramen efter gjutning av fundamentet? Det finns inte tillräckligt med utrymme för att få bort skruvarna så kan man smörja insidan på träramen med matolja eller liknande och dra ramen rakt upp efter ngt dygn? Eller släpper det inte så lätt?

Varför kan inte träramarna ligga kvar till evig tid?
Eller som jag gjorde: Ösa i betongen så hela gropen fylldes.

Ett alternativ är att inte skruva ihop ramen, om du spänner ihop den med ett spännband eller nåt liknande. (Tänk som ett bälte som håller ihop två formhalvor).
efter gjutning släpper du bandet och din form borde vara möjlig att få upp.

/ATW

Redigerat:
Aha det där med spännband var en bra ide. Det ska jag testa.
Jag var också inne på att fylla direkt i hålet men då får jag beställa en bil med betong för att det ska räcka:D
Jag har grävt ner till orörd mark, det här med grus i gropen under fundamentet eller inte hur ser ni på det? Spontant tänkte jag gjuta min lilla platta diekt på backen..Samtidigt peta ner tre st 10 mm arm.järn som jag sen trär på formröret över när jag gjuter plinten.
Är det ngn nackdel att gjuta detta i två steg? Först fundament och sen något/några dygn senare plinten

Jag brukar ha lite grus/sten i botten innan jag gjuter, tror inte det spelar nån större roll men för mig känns det bättre.

när jag gjuter plint brukar jag lägga en trädgårdsplatta i botten också. ;)

När det gäller armeringen kan det vara värt att se till att den inte har direktkontakt mot marken då den kan rosta.
Nu bygger du ett förråd så det lär bli bra och överdimensionerat oavsett hur du gör. (Nästan :))

/ATW

Jag hoppar över gruset. Väger in min gjutram i våg innan jag gjuter. Ska in och köpa gjutrören i morgon. Skiljer det ngt kvalitetsmässigt på dessa som man kan ha med sig till butik? Är alla lika tjocka, 4 mm verkar vara standard. Är det ngn fördel om insidan är vaxad som vissa verkar köra med?
det här med att gjuta i två steg, är det ok?

Antar att det vaxade pappröret är enklare att få bort om man vill ha bort röret.
kvaliteten i övrigt spelar nog minfre roll, det är ju papprör så det kan ju vara bra att gjuta ganska
snart efter man är redo... De blir mjuka/förstörda av regn/fukt om de får vänta ute för länge.

jag har även använt spirorör för att gjuta i ibland.

Det går utmärkt att gjuta i omgångar

/ATW

Då får det blir så, jag kommer gjuta i två steg
Är det ngn som har ngn ide om hur man gör "runt" plinten sen när gjutningen är klar? Hålet runtom är ganska stort (40-50 cm) och det jag tänker på är om man bara fyller tillbaka dom urgrävda massorna (mest pinnmo/lera) eller lägger man ngt annat runtom?
Man ska ju inte lägga singel/makadam vad jag har förstått då man kan få vatten stående runt plintarna utan man ska isf lägga typ bärlager 0-16...
Kan/bör man inte lägga tillbaka massorna och isf varför?

Hej Savett! Känns som du är lite överambitiös. ;) Om du vill ha bort råsponten kan du ju bara slita bort den med kofot efter gjutning. Betong kan inte ruttna så fyll igen med det du har. Armeringen ska täckas av 5 cm betong (täckskikt) för att skyddas bra.

överambitiös är mitt middlename :D. Nej då det är för att jag är novis på det jag håller på med som några av frågorna kanske är overkill. Frågar man inte får man inget veta. Oavsett fråga...nästan :pFrågan gällande massorna var om det är praxis att lägga ngn annan form av massor runtom mina plintar då djupet iaf är 1m och några av hålen blev ganska vida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.