Grund & Markarbeten
Mikael_L: En 2dm makadambädd kan du stampa på med fötterna ett tag för att få tillräckligt packat. En jobbig metod om det gäller 100kvm villaplatta, så då hyr man en padda, men för en liten yta under några LECA-block skulle jag själv helt klart packa för hand (fot!). Att packa med en stamp är tillräckligt [bild] men Du kan annars t.ex. stöta med t.ex. en lite större slägga, alltså hålla
Crebel: Tackar! Hittade svar på flera frågor från Finja som var den som inkluderade beskrivning av stålnät. (Fäst nätet med distans, fästningens syfte är enbart att hålla nätet sträckt och i rätt djupled i bruket. Ingen tunngrundning, lägg på putsen efter att nätet monterats.) Eftersom alla instruktionerna rörde fasadisolering så adresseras inte situationen att putsen går ner i mark,
nirro: Nja men jag upptäckte tegelrören när jag började gräva efter en oljecisterner och blev lite fundersam över dom och om jag "måste" dränera om. Men han misstänker att jag inte behöver det då, torrt och fint en meter ner...
prototypen: Samtidigt kan man få vänta, grannen gav upp klockan halvtre på natten och slipade och det blev som det blev. Naturligtvis kostar väntetiden, en taxichaufför får betalt för hela dagen, det vill en betongare också ha
öringen: Torpargrunder är ofta för låga för att kunna inspektera krypandes. Men det kan ju gå att göra en undersökning med kamera och få en hint om hur skicket är.
pbagheera: I vårt hus byggt 1960 har vi en matkällare under källaren. Den ligger utanför källaren under entrétrappen i söderläge, ca 4-5 dm under marknivå. Ovanpå betongtaket ligger endast sandjord idag, möjligen några förmultnade rester av isolering. Väggarna på matkällaren kommer att ha en matta typ Platon. Men vad ska vi göra med taket på matkällaren? Har funderat lite: * Låta det
bobbo77: har en exakt lika dan konstruktion och märkte nu när jag dränerar att den gamla dräneringen ligger under källartrappan och golvet nedanför... har fått bryta upp allt och göra om fallet, ny brunn, nya rör riva yttre väggen göra en ny sockel, mura upp igen och återställa på "rätt" sätt (mitt sätt :) ) det visade sig att sockeln gett vika för att vatten utanför sipprat ner mellan
eriobe: Det lär inte spännande att ha ett hus som sjunker. Jag vet inte hur man mäter men jag har ett förslag. Om du köper en självnivellerande laser så kan du placera den på ett lämpligt ställe i huset. Tänker mig ett stort rum med en plats som vardagsrummet.. Sedan mäter du höjden från golvet till lasern på olika ställen längs väggarna. Då har du både svaret på om du har
ToRy: Förutom det rent praktiska i att man inte vill trampa i och dra runt smutsigt vatten till ställen där man inte vill ha det? Tja, det kan ju ge missfärgningar, få eventuell färg att släppa och som sagt rinna till ställen där det kan orsaka skada.
pelpet: Om du väljer en minidumper, minibandvagn eller större skottkärra har jag svårt att se att golvet skulle skadas. Lägg ut några OSB-skivor om du är orolig.
Davidw: [citat] 20 cm isolering i botten och nån/några centimeter som stöd mot bjälkarna. 10 cm betong med armering i hela. Plattan ca 1x2 m. Bärlager under är kross på berg. Finns ingen jord under. Rören kommer från kamin och med vatten till huvudhuset. Lycka till!
anaitis: [citat] Det beror på var bygget ska ske. Konstruktören vill säkert kunna inspektera tomten.
jostmart: Hur undviker man då luftspalt mellan kulorna och golvet? Kulorna borde "sätta sig" en hel del med tiden. Ta upp golven och fylla på mer kulor?
Fredrik Å: Man vill inte under några omständigheter ha ner ytvatten i dräneringen. Det som händer om du har grus närmast är att det blir som en balja där ytvattnet kan samlas. Kolla vad Isola säger i sin monteringsanvisning. Fredrik
peter_900: Jag köpte spräckkilar samt SDS-max borrar (20mm) och har inte haft problem med borrarna. Ska dock påpeka att jag har varit extrem noga med att inte köra borrarna för hårt.
Gabbe1: [citat] Man använder en s.k. helikopter och bearbetar den gjutna ytan när den börjat brinna (härda). De jag har sett använder först en svagt kupad plåt som när den roterade smetar ut betongytan, när detta var gjort så byttes plåten mot stålvingar och ytan glättas tills den var helt spegelblank. Det krävs en del vana och talang för att göra detta jobb bra, speciellt om det ska
Fredrik Å: Det är säkert betongrör.Gjutjärnet tar nog slut vid grunden. Det går inte att skjuta in ett plaströr i betongröret? Har du lite tur räcker det med att gräva ett hål i så fall. Fredrik
prototypen: Som det ser ut på övre bilden är det väl nästa bara att bära ut bitarna? Jo det är ju lite jobb men sedan blir det så mycket roligare. Protte
ttompa: Nä berget ligger nog en bit under marknivån på tomten så det går inte in nå i källaren. .
Fredrik Å: Hej Jag hade skaffat några skivor Isodrän eller likvärdigt och lagt i botten.Då får du kapilärbrytningen och isoleringen i samma skiva. Fredrik
sir_erken: Är kanske ut och cyklar helt men kanske golvvärme ovanför plattan? Blir ju snabbare iaf. Tänkte du värma med el-element och luft/luft skulle du ju kunna ha el-golvvärme och luft/luft istället...
svartöra: Vet du vad det är för en anordning som finns där? Sluten tank eller trekammarbrunn eller något annat? Är det en sluten tank är det ju ingen idé att skicka ner regnvattnet där, om du nu inte bor på ett torrt ställe och vill spara varje droppe.
Lantistjej: Det är svårt när det är drömhuset men man vill inte göra ett dumt köp heller... måste man ta bort stolparna då eller är det ett måste?
teamlundver: Vi kommer att bygga till vårt hus på 2 håll och jag har nu börjat fundera lite kring detta eftersom vi ska dränera och isolera källaren på gamla huset nu i höst samt även utföra den lilla tillbyggnaden. Det gamla huset är i tegel och allt kommer bli putsat så småningom. Vi helrenoverar även det gamla huset med bland annat tilläggsisolering och byte av alla fönster så det är
Fredrik Å: Hej Försäkringen gäller aldrig för inträngande vatten via grundmuren. Har man tagit fotografier osv när man gjorde det spelar det nog inte så stor roll förutsatt att det är "riktigt gjort". Platon och cellplast är väl ett billigare system än Isodrän så jämförelsen haltar. Samma sak med kostnadsjämförelsen när man gör det själv istället för att en firma som ska betala
PatrickL: Hej, Jag har gjutet gångstråk runt huset, gjöts någon gång under 50-talet. Jag har brutit upp en yta på 3,5 x 4m för att förlägga slangarna till bergvärmen, gjöt igen denna del nu i helgen och bättrade samtidigt på fallet iväg från huset. Nu ser den del som är kvar som ansluter mot den nya inte så rolig ut, jag funderar på om man kan lägga på en kil med betong på den gamla
norrbottenstorpet: "Skolboken" säger normalt nej, utvändig isolering ska det vara, framförallt i gamla källare, med dåliga kapillärbrytare under plattan. Men hur var din befintliga vägg (om man bortser från vattenläckans härjningar)? Fanns det några tecken på långvariga fuktproblem? Det borde ge dig svaret på hur du törs göra. Om du väljer att isolera invändig, välj en isoleringsmodell som kan