Byggahus.se

Isolerad grund eller inte isolerad grund

1. I
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Grävt upp runt huset i helgen, allt har gått bra förutom en avgrävd elkabel (läs separat tråd).
    När jag skulle lämna tillbaka grävaren till han vi hyrde den av frågade han lite vad vi hade tänkt att göra. Förklarade att vi tänkte dränera och isolera med pordrän. Han frågade då om jag hade tänkt att ha ett uppvärmd grund. Jag förklarade att det fanns några element i källaren, men grunden är inte uppvärmd med någon golvvärme eller så.

Han rekommenderade INTE att man skulle ha pordrän om man inte skulle använde det till boyta. Tanken är att vi skall ha tvättstugan där, samt ett hobby rum. Kanske kontor eller något. Sambons pappa är vvs:are så vi tänkte komplettera med lite mer element, än de 2-3 som finns. Klassas det som en uppvärmd källare då? Vi kommer inte kunna bila då sulan ligger i princip direkt efter golvet kändes det som. Och sulan var 10-15 cm, ibland saknades t.o.m. sula.

Han tyckte det lät som om vi skulle använda en platonmatta istället. Han förklarade att om man isolerar med pordrän eller något liknande och inte har en uppvärmd källare så kommer det bli fuktigare i källaren.

Stämmer det? Och vad är isf uppvärmd källare? Är den uppvärmd om man har några element i den? Vilken temp måste det hållas där för det skall vara uppvärmt?

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det blir inte fuktigare i källaren om du sätter pordrän, oavsett om det är uppvärmt eller inte. Tvärtom. Din grävkompis pratar i nattmössan. Självklart ska du passa på att isolera grunden nu när du grävt upp.

Lycka till!

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Ja, du kommer ha en uppvärmd källare.
    Jag tror dock han har rätt avseende pordrain/platon. Jag skulle välja platon istället oavsett varmt/kallt.
    Det finns andra som tycker tvärtom....

4. I
    Medlem Nivå 4
    Men att isolera med platon/cellplast verkar så jäkla komplicerat? Eller iaf hela det här membrandelen? Verkar vara så toknoga att allt är 100% tätt överallt. Känns som att om jag skall göra det själv så kommer det inte bli med 100% säkerhet helt tätt precis överallt. Och då verkar det ju bli bananans.

5. L
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl grejen med platon... att det ska vara tätt.
    Men de flesta verkar välja typ pordrain så det fungerar säkert oxå.

Redigerat 9 sep 2013 13:09
  6. S
    Medlem · Nivå 7
    Vill bara understryka vad andra redan sagt: har du grävt upp, självklart skall du isolera. Du får bättre inomhusklimat, punkt. Jag vill hävda (helt utan faktabelägg eller källa) att detta vanligtvis gör större skillnad än själva dräneringen.

Det är heller inte svårt med pordrän/isodrän/optidrain.

7. I
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaren :)
    Då känner jag mig säker och kör vidare med pordrän. Bor nästan grannar med deras fabrik så :) Köpt via dem.

Kollade på deras hemsida efter arbetsbeskrivning. Det konstiga är att isolering av källarvägg inte finns. Jättekonstigt. Massa andra fanns, men inte för källarvägg.

Hittade denna beskrivning, men hade varit skönt att ha från det stället man köper det från.
    http://www.gossman.se/pordran/instr_beskr.html#kallare

Ska nog ringa och fråga.

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
  9. I
    Medlem Nivå 4
    Grymt tack! Borde finnas med bland valen på arbetsbeskrivning. Konstigt

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det gör den ;)

11. I
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pordran.png

Nu jobbar ju jag med att göra hemsidor. Även om de är lite större än pordran.se så borde väl för fan de kunna göra det tydligare.

Letade i listan efter källarvägg. Finner källarrum och klickar där, men icke då. Skulle klickat på monteringsanvisning, och sen IGEN monteringsanvisning. Ghaa.

12. I
    Medlem Nivå 4
    Hur kan de ha listan med användningsområden större än länken för monteringsanvisning på sidan monteringsanvisningar. Illa!

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, jag håller bara med. Du får trösta dig med att de förhoppningsvis är bättre på att göra isoleringskivor än att bygga hemsidor :)

14. S
    Medlem · Nivå 7
    Ytterliggare en sak; hos oss sitter 100mm, hade jag gjort det idag hade jag satt 200mm. Något att fundera på iaf.

Lycka till!

15. I
    Medlem Nivå 4
    Hmm ja nu har jag ju redan beställt, men kanske kan beställa ytterligare sen när jag ser hur mycket jag får över. Kommer få rätt mycket över, men tror inte det räcker till dubbla lager, men kanske kan beställa mer.