Byggahus.se

Felplacerade uppstick i betongplatta

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vårt nyproducerade hus på betongpatta har flera anmärkningar på avloppen på bottenvåningen:

Två golvbrunnar (badrum, tvättstuga) är för nära väggen.
    Avloppet till tvättstället är för nära väggen. Enligt ritning borde detta ligga i väggen tillsammans med vattenanslutningarna.
    En granne fick stopp i toaletten och det visade sig när rörmokaren kom att även detta avlopp är för nära väggen, varför man har skarvat med någon krök som dessutom gjort röret smalare och gjort en "hylla" där skiten fastnar. Detta fel är inte noterat i besiktningen, det är ju dolt. Men jag är rätt säker på att det finns i vårt hus också, av nedan anledning:

Enligt egenkontrollen för markarbetena är placeringen av uppsticken kontrollmätt. Jag har sett egenkontroller för fem hus och alla har OK kontrollmätningar. Utöver dessa fem hus har ytterligare 15 hus felplacerade uppstick. Slutsats: Markentreprenören har fått en ritning av totalentreprenören (Skanska) som inte går ihop med placeringen av husets väggar.

Min fråga är nu om detta är något som över huvud taget går att åtgärda. Jag har tittat i golvbrunnarna och de har anslutningen till avloppet i botten, och röret går säkert en meter rakt ned. Det lär bli ett omfattande ingrepp att bila upp betongen för att flytta brunnen och/eller röret? Kan det göras säkert utan att skada andra delar av konstruktionen (jag tänker närmast på vattenrören för golvvärmen i plattan)?

Sen undrar jag också om det är troligt att det finns ett dolt fel med vattenanslutningen till tvättstället. Jag har sett andra grunder som har gjutits och där är varm- och kallvatten uppdragna på varsin sida om avloppet, alltså allt i linje. Hade alla rör legat i väggen så hade man väl dragit upp dem där enligt ritning. Nu har man vinklat avloppet utåt utan att lyckas få det tillräckligt långt från väggen för att uppfylla kraven för tätskikt. Så min gissning är att man har tvingat vattenrören inåt i väggen istället. Jag tänker mig att i värsta fall är de bara nedklämda mot golvet och gömda i flytspacklet under klinkern ("bakom" avloppsröret finns ingen klinker utan bara fog, kanske eftersom det är så lite plats, och det ser också lite ojämnt ut). Är det i så fall OK?

2. B
    Medlem Nivå 4
    Ingen som vill ens spekulera i detta?