Vi har en liten yta på framsidan som ska läggas om med ny sten, inget större underlagsarbete behövs göras, det är en trappa och ca 4 kvm plattor som ska läggas samt en kantsten ca 10-12 meter plus svart/vit dansk sjösten. Problemet är att vi vill ha samma typ av kantsten som grannarna men stenläggaren säger att det inte går att lösa på annat sätt än de gjort med grannarnas stenläggning, det sluttar alltså uppåt och jag vill INTE ha en kant där uppe (vill inte ha någon kant någonstans) utan att det ska slutta uppåt så att det inte blir någon kant. Det är bara ca en meter kantsten där (knappt ens det) så finns inte så mycket yta att spela med..... Alternativet är att man bara har en rad högt med kantsten men vi vill helst ha två rader högt....någon som vet hur man kan göra? Kanten jag menar är den som är där uppe mot kantstenen/plattorna....

klicka på bilden så kommer den på rätt håll. Kantsten och plattor är i betong....

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är jag löjlig som stör mig på kanten? I vårt fall blir den nog inte lila markant då all marksten kommer vara enhetlig...

Jag fattar inte riktigt. Vad är det för kant du inte vill ha?

Gräva hela vägen och sänka raden?

Alltså där uppe där plattorna sen kommer blir det en liten kant....

Det kanske går att hitta en tunnare mursten (jag antar att det är stenarna i muren som du menar med kantsten)? Det blir ju svårt annars om du vill ha två (synliga) lager i muren och marken inte har större nivåskillnad än vad den har.

Menar du kanten mellan kantstenen och plattorna?

Tycker ni det ser konstigt ut med kanten där? Det är för litet fall för att kunna få så mycket lutning eller? Man ser ju att andra har lyckats med detta men de jag sett har oftast nägra meters fall....

Kan du ange exakt vilken kant du syftar på?

En knäpp fråga, det går inte att såga till betonblocket/muren så den kommer i kant uppe vid kansten/plattorna? Ska man annars välja att bara ha ett lager mur på höjden istället för två?

Den som blir där det ligger små gatstenar! Där muren följer asfalten liksom!

image.jpg
Skapa konto

Bilden ovan är lånad från nätet. Ni ser att där muren slutar uppe vid huset finns ingen kant! Det är så jag skulle önska det skulle bli hos oss med men det går kanske inte då det är så små avstånd?

Redigerat:
Kanske blir kanten inte så synlig då vi kommer ha samma typ av sten på plattorna som på muren, vi kommer inte att bryta av med gatsten eller något annat i någon annan färg, samma rakt av då ytan är så liten som 4 kvm

Är det den här lilla kanten du inte vill ha?

Untitled.png
Skapa konto

Platsgjut en mur. Då kan du göra den hur sluttande du vill. Det borde gå att färga betongen på något sätt.

Precis den kanten! BINGO! ������������Plats gjuta låter svårt samt kostsamt (om man inte gör det själv). Dessutom vill vi nog ha blocken, det ser mer levande ut eller hur jag ska förklara det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.