H
henkepenk: Det var ett hyfsat garage må jag säga... Vilken leverantör körde du med?
2 svar · 4,9k läst
mariatherese
mariatherese: Vi har bergstomt. Vår schaktare (erfaren av bergstomter då det är det är mest berg som finns här) rekommenderade 20cm (minns inte exakt) material (olika grusfraktioner) mellan berg och platta. Vi fick spränga en skvätt och det var inte så dyrt. Samtidigt har jag sett någon av grannarna som har gjutiti upp en stödmur direkt på hälleberget. Så det går väl...
3 svar · 4,4k läst
Locke
Locke: Jag håller inte på med tätskikt men om plattan är oisolerad räknar man väl med att temperaturgradienten ligger över betongen. Har man en isolerad platta ligger den istället över isoleringen och då blir det ju lite kinkigare ur fuktsynpunkt om man skulle skippa tätskikt.
22 svar · 17,2k läst
F
Fredrik Å: Det må vara roligt att snickra men trätrappa är värdelöst på vintern. Det blir halt som fasen att gå på
14 svar · 9,8k läst
·
M
MaM: Håller för närvarande på att lägga sten runt om sockeln på huset och undrar om det finns några minimikrav på avståndet från lagd sten upp till befintliga källarfönster? Min tanke är att det kommer att stänka mer vatten på källarfönstret än normalt om det regnar varvid risken för fukt/vattenskada ökar med avståndet. Finns det någon som har vetskap om detta ?
0 svar · 1,9k läst
F
fn76: Bra att du förtydligade. Jag hade mina föräldrars uterum i tankarna och det är ett friliggande uterum och det kan klassas som friggebod. Men ett uterum hopbyggt med huset är så klart en annan sak.
15 svar · 14,9k läst
F
Fredrik Å: Jag fick tag på 24 volt armaturer igår. Det borde gå med tillräckligt grov kabel. Fredrik
2 svar · 6,5k läst
·
P
Petri_M: Hej, har sett på många sidor i USA om hur de sköter om deras asfaltsbeläggningar med ngn typ av sealer, som är en lättflytande produkt, enkel att sprida ut. Se bilderna på denna sida; http://www.fixer-upper-home.com/home-improvement-tips/how-to-seal-an-asphalt-driveway Har någon en idé om var man kan köpa sådant här i Sverige? Det verkar vara utmärkt för små sprickbildningar för
0 svar · 3,2k läst
P
Pawwen: Eftersom ev. lukt lätt kan sprida sig så skulle jag inte tvekat att åtgärda allt innan man flyttar in. Allt msn kan göra innan man bor i huset är ju bättre. Slipper allt byggdamm.
1 svar · 5,0k läst
D09
D09: 1-2 cm hade jag tagit flytspackel :)
11 svar · 3,1k läst
prototypen
prototypen: Brädriva: Skiva stor som en A4 med handtag man gnider fram och tillbaka och runt runt tills ytan är slät som ett sandpapper. Stålslipa: Med något som ser ut som en lång tårtspade sådär en 40 cm med lite konvex undersida och ett handtag mitt på så med lätt hand i halvcirkelformade rörelser så slätar man ut sandpapperet. IOM att det är lite konvext så är det möjligt att undvika
29 svar · 6,8k läst
·
O
oceanis: [citat] I princip, ja. Men så blir det aldrig för Platonmattan är helt tät men en filterduk kommer alltid att släppa igenom vatten och fukt (den kan aldrig bli diffusionstät). Men inflödet minskar kraftigt och eventuellt vatten i fri form skall enligt teorierna då transporteras neråt i dränskivorna och inte nå väggen. Här har Locke iofs rätt att om skivorna har blivit nersmutsade
17 svar · 8,2k läst
L
Lucy: Hejsan, Jag håller på att renovera ett gammalt tegelshus med putsad torpargrund. Grunden behöver putsas/målas om efter dräneringsarbetet (se bild) och jag vill gärna höra era åsikter innan jag kommer igång. - Vad behöver jag för bruk? - Behöver jag använda någon sorters "putsgrund" eller räcker det med att finputsa det gamla som är kvar när jag har knackat ner det som sitter
0 svar · 6,4k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Läs tråden om stenspräckning med grilltändare. Det kanske kan vara en idé. http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/193849-spracka-sten.html
2 svar · 1,5k läst
·
B
BertStL: Undrar vad som kan vara en rimlig kostnad för asfaltering med grundarbete för en garageuppfart och uppställningsplats för bil. Det handlar om i storleksordningen 30 kvm. Har fått ett anbud som ligger i storleksordningen 2.000 kr per kvm. Fick för tre år sedan ett som låg på cirka 500 kr per kvm. Vad bör man betala?
0 svar · 2,2k läst
btgarb
btgarb: Om jag (som är betongarbetare) skulle bygga garage åt mig själv så blir det 300 mm S100, centriskt placerad 6150, samt 100 mm C25-30 betong. I kantbalken som blir 250-300 mm bred läggs 3 x 12 mm på 40 mm kloss, på undersidan av näten hänger jag en 12 mm järn runtom (mest för att hålla ner nätet så det inte flyter upp under njutningen). Sen skulle inte jag vara orolig för att sätta
39 svar · 29,1k läst
·
fantasi
fantasi: Hmm skriver ned vad om står i utlåtandet och hoppas att det ger svar på dina frågor. Materialtyp 4A Tjärlfarlighetsklass 3 Metod: Viktsonderong enligt SGF standard Skruvprovtagning och slagborrning Jordartsbedömning enligt AMA 98 CE/1 Vingborr Marken består av fyllning underlagets av torrskorpelera på ett tunt lager lera på siltig sandig morän. Sondstopp på 1,4-2,4m under markytan.
4 svar · 2,3k läst
O
ompalompas: Hej! Har ganska nyligen införskaffat ett nässjöhus/norrlandshus, byggt som parhus (byggår -82). Har nyligen installerat en fuktmätare och den gav inte direkt lugn och ro i sinnet. 13-14 grader med 80-85 RH. Har nyligen besiktat den och konstaterat att de inte finns någon påväxt men jag skulle endå vilja göra förebyggande åtgärder. Husen är byggda bredvid varandra med ca 30 cm
0 svar · 1,5k läst
E
engstrom99: [citat] Gäller bara att hitta några. Får goggla vidare:)
6 svar · 5,1k läst
P
popp: Tack för värdefulla tips och äntligen en förklaring om VARFÖR man tar bort matjord :) Paddex har jag kikat på men det blir tyvärr för dyrt.
5 svar · 16,9k läst
C
corre: [citat] F-Skattare? Kan vara så iaf. Men jag håller med om underligheten.
15 svar · 15,0k läst
C
corre: Det är en av de mest välfyllda byggtrådarna jag följt... http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6701
21 svar · 38,4k läst
·
Huntelaar
Huntelaar: Såna här är rätt vanliga idag: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Markkomplettering/Trappor/Blocksteg/
1 svar · 3,0k läst
P
Pumba: [citat] Jag har "stadsnät" från vår lokala fiberleverantör, de tog inte så många kronor i anslutningsavgift men hög månadskostad, 450kr för 100/10mbit. Sen har jag även dragit in telias öppna fiber, det kostade dock 16000kr i avgift. Vi ligger lite dumt till med huset på tomten så vi valde att dra in båda allternativ när det ändå gick, skulle man vilja göra nått i framtiden så
10 svar · 10,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Allt är mer komplicerat än man tror :( Dagens citat: Nothing succeds as planned. Joseph Heller. Kanske du skulle titta lite på familje-skyddsrum. Det var poppis i USA under kalla kriget: http://www.popsci.com/science/article/2013-02/7-creepiest-cold-war-fallout-shelters Sök på bomb shelter eller fallout shelter. Och glöm inte att smaka lite på vinet :)
16 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Om man tar några spadtag med en planteringsspade vid grunden (borde väl kunna räknas som icke förstörande undersökning även om någon tulpanlök blir lite tilltufsad) så ser man väl snart om det är en grundplatta eller en grundmur till en krypgrund. Hu hög är muren till en krypgrund för resten?
2 svar · 2,4k läst
·
K
Karljohan1: Vi ska bygga ett garage på ca 90kvm och är i behov av tips på entreprenörer i Stockholm för grundarbetena. Kom gärna med tips!!
0 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Har precis avslutat omdränering och isolering av vårt hus själv, så här kommer lite tips och erfarenheter; 1. Du skriver att du ska använda isodränskivor och länkar till en instruktionsvideo från isover. Kolla anvisningarna för den isolering du kommer använda, det är viktigt att du gör enl. tillverkarens rekomendationer för att garantier etc. ska gälla. 2. Ja, mura på fall
9 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.