Grund & Markarbeten
T.lindberg: Ska bygga ut mitt hus där ena sidan på grunden blir hög, har tänkt att lösa det så här.... Huset ligger i södra Halland, om det är av betydelse.... Gula rutor=Ignucell Drain kvalite 200, tj=100mm vita rutor=cellplast S100 Grå ruta=Betong Brun prickad= bef. mark (grus material) Svart prickad=dränerande material armering i betongen ej inritad [bild] Steg 1: gräv ur och skapa komprimerad
Bödde: Det finns ett organiskt isoleringsmaterial som heter cellulosaisolering, som har bättre förmåga att hantera fukt än ex glasfiberisolering. Jag har fått tipset av en byggnadsantikvarie att använda detta i mitt verkstadsbygge som kommer vara stundtals ouppvärmt. Han menar också att man ska medge fuktvandring i sådana lägen, så hans förslag i mitt tak var diffusionsöppen duk istället
Sophie: Vi har också ett sekelskifteshus där golven är isolerade med spån. När vi flyttade in var alla golven på bottenvåningen väldigt kalla och när vi tog upp dem efterhand som vi renoverade visade det sig att spånet sjunkit ihop och bildat en luftspalt där det drog in kallluft. Vi fyllde upp med mer spån så det blev fullt igen och har nu inga problem alls med kalla golv. Vi har låga
Malkovic911: Hej! Jag har precis låtit besikta det hus som jag vunnit budgivning på. Det är en 1,5 plansvilla byggd 1980 trästomme, träpanel, platta på mark... Vid besiktningen så upptäcktes det att ytterväggssyllen (tryckimpregnerat) hade förhöjd fuktkvot på 19,3 % (strax över 10 % vid innersyll). Därtill kunde viss mikrobiell lukt kännas vid isoleringens undersida. Vidare syntes även
Pärran: Hur kommer anläggningsmaskinerna dit för anlägga avloppsanläggningen? Annars skulle jag ta bort jorden och fylla upp med bärlager alt förstärkningslager.
Anonymiserad 144342: Min poäng var att tillverkarnas rekommendationer inte alltid går att lita på. Och det gäller allt ifrån bruk, fog till golv:) Men jag har även vänner som lagt stora ytor med golv och det rest sig på mitten. Och det är väl det som skiljer proffs från glada amatörer. Att veta när man kan gå ifrån tillverkarens råd. Men om det inte är väldigt djupa golv så skulle jag utan problem
Villa vista: Om pumpbrunn behövs pga omständigheter som inte framgick vid offererandet då skall E ersättas för det. Men omständigheter pga väder är inte praxis att ersätta extra för om det inte är naturkatastrof etc. Snösmältning räknas ej som naturkatastrof.
SwiftD: [citat] Mmm, jag ska i alla fall försöka få flytande platta med antingen 20mm cellplast som jag skär i remsor. Men allt beror på om väggen tillåter det. Risken är att sten sticker ut här och där i botten av betongplattan. Vissa grundstenar går ut 20-30cm från väggen så pass högt upp att det inte kommer någon isolering alls över dem. De går liksom inte att knäcka av utan att
phosun: Jag gjord en mindre tvåstegstrappa i betong men använde faktiskt hyllplan från Byggmax till formen. Billigare men framförallt rakare än formplyfan som man många gånger hittar kraftigt skev i byggbutik. Jag dokumenterade projektet i bilder och text: http://vasadunuda.blogspot.se/2014/10/gjuta-trappa-med-form-i-hyllplan-med.html
Thomas_Blekinge: Om du är osäker lägg något diffusionstät under golvet. Trygghetsvakt är någon form av uppvärmning? (Konstigt namn). Jag skulle skippa isodrän för att ha bättre kontroll på pölar mm samt installera en luftfukthighetsmätare därnere som du kan avläsa från bostaden. Kostar några hundralappar och ger dig bra kontroll.
looren: Att väga blir nog bäst, så man får ett koncist resultat. Okej, då är jag med :) Jag tackar så mycket för hjälpen och svaren här, mycket uppskattat!
SwiftD: Tanken var ju att ta in en firma som gör själva gjutningen medan vi fixar allt underarbete. Det är först ett rum på 20kvm, sen 3 rum i anslutning till varandra på sammanlagt 55kvm i huset. Sen ska vi gjuta 100kvm i ett stall med en annan betong. Så allt måste ju klaffa och rulla på då huset ska gjutas med gissningsvis en betonglast. Då går det inte att stå och öva in tekniker i
NorrbottenSanna: Tack för era svar, de är till nytta! :) Ska se över hur vi gör, men det blir nästa år när vi hinner se problemet själva. :)
antnor: Jag har en pd150 sedan ett par år tillbaka. Har aldrig mätt hur mycket kw/har den drar men den håller än och detta trots att den låg under vatten några timmar i höstas vid en översvämning i grunden. Den lyckas oftast hålla RF på inställt värde (65% tror jag) i vår 60m2 krypgrund
pinussen: Är det inte en rensbrunn till dräneringen? Dvs så man kan spola ur dräneringen om det blir stopp.
Jimmu: Nej, det har jag faktiskt inte gjort, hade jag inte en tanke på. Detta får jag lov att kolla upp! Någon som har ett bra tips på hur jag gjuter plattan på bästa sätt?
Hobbybyggare Anders: Tack Forbo för bra råd. Med att riva ut allt menar du då både trossbotten och golvet så att jag kan arbeta uppifrån? Jag har ett ny slipat och oljat ekparketgolv i ett av rummen som jag egentligen vill spara. De styva skivorna kan jag skruva dem hängandes under bjälkarna? Hur gör jag då i kanterna mot grundmuren? Kan tex behandlad plyfa ligga mot betong?
pelpet: Häll dit en skottkärra av vad du nu har på tomten och stampa till.
pelpet: Vid ett dolt fel så ska säljaren ta ansvar för skillnaden i värde på ett hus med torpargrund och ett hus med en vattenfylld källare som fått golvet att ruttna. Exakt hur en sådan värdeskillnad ska beräknas är svårt att säga eftersom det inte är rimligt att ta bort källaren, men kanske kan man förhandla sig fram till att säljaren ersätter en halv dränering eller liknande?
Ardexsmitten: [citat] Svårt att jämföra priser utan att veta hur det ser ut på plats. Många saker påverkar priset! Dräneringsdjup, trappor, terasser, tillgänglighet, träd å buskar kanske ska flyttas på och planteras igen osv. Man kan inte bara jämföra löpmetrar.
herkules25: Hej, Jag har en 1½ plans villa från -81. Den har platta på mark med flytande golv. Vi har bott i huset i 11 år och det ligger relativt högt upp vilket gör att jag egentligen aldrig oroat mig för fuktproblem från marken. Huset har vattenlarm på tappvattnet. Iallafall, förra helgen så påbörjade jag renovering av vårt sovrum och eftersom golvet skulle bytas så passade jag såklart på
slaskman: Försäljere i mörk polyesterkostym och blåa gymnastiskor från Lidl gav mig lite Uncle Sid vibbar !
JaJsEn: Hej, är spekulant på ett hus som står på en riktig torpargrund (byggt innan 1909) som saknar inspektions lucka och undrar hur man smidigast tar sig in i en sådan, går det att ta sig in från sidan utan att riskera ras eller sättningar, eller måste man såga upp i golvet inne i huset? Huset har idag problem med fukt i torpargrunden med både lukt och spår efter skadeinsekter, så vid
Stina71: Ytterligare några funderingar angående mitt hus byggt 1893, torpargrund: Under min parkett på nedervåningen, som ligger ovanpå gammalt trägolv, har golvläggaren lagt Kährs Tuplexplast. Ser ut som en dubbelplast med små frigolitkulor mellan plastskikten. Fick av en tillfällighet höra att denna plast främst används på betongplatta.. Hur ser ni på detta? Kan denna typ av plast orsaka
Stina71: Några funderingar: Hus på torpargrund, byggt 1893 Gått från pelletseldning till jordvärme för drygt ett år sedan. Två murstockar, en används aldrig, den andra nästan aldrig (här finns täljstenskamin, som jag är mycket dålig på att se till att elda i). Torpargrunden är ej krypbar, endast en inspektionslucka i ett skoskåp. Jag ska nu riva ut parketten nere, pga att det ligger en
scim: Det låter som att källarväggarna var kalkputsade isåfall. Det är ju inte osannolikt att putsen är original och det är ju inte direkt häpnadsväckande att ett ytskikt måste bytas efter 50 år... "Möglet" var sannolikt saltutfällningar, dvs helt ofarligt. På din beskrivning låter det väldigt likt hur vår källare var när vi flyttade in. Det innebär en del jobb med att skrapa ner
Attimannen: Har tyvärr samma erfarenhet, isolerade med isodrän i höstas, idag7/3-15 skulle jag kolla varför jag hade fuktutslag på grunden. Råttorna hade norpat det mesta av isodränen,förmodligen för att bygga bo. Jag trodde på idén med att isolera utvändigt men tänkte inte på rått-problemet. Kanske satsar på makadam i stället,det bygger nog inte råttdjävlarna bo av.
Thomas_Blekinge: Hej, jag har grävt ett hål i källargolvet (makadam och stötte på vatten i 20 cm under golvnivå. Tänkte sätta in en brunn med sänkpump. Finns det risk för övriga grunden om jag försöker sänka nivån med 20 cm? Ska lägga en betongsula på makadamet.
byggolle: Om du gjuter med skb se till att frigoliten sitter ihop bra tex fogskum i skarvar, frigolit spik eller dylikt. Skb har en tendens att ta sig in under friggen och lyfta den och då har man ett problem.