Byggahus.se

Laga trossbotten underifrån?

1. H
    Medlem Nivå 4
    Hej

Vi bor i ett hus från 1929. När vi skulle renovera vårt hallgolv upptäcke vi att trossbotten hade rasat in under hallgolvet. Vi har ingen inspektionslucka in till krypgrunden så detta var första gången vi såg något var skadat med grunden. Nu har vi tagit upp hallgolvet och köksgolvet (de golv vi ändå tänkt byta) så att vi har kunnat krypa in under golvet i båda våra vardagsrum (Två golv som vi vill ha kvar). På det stora hela så verkar bjälkarna, sylen och trosbotten ok, Men det finns några ställen som bjälkarnas underkant är lite skadad.

Vi har pratat med han som gjorde besiktningen av huset när vi köpte det och troligen har det varit förhöjd fukt någon gång mellan 1929 och nu. Men efter som skadan bara är någon cm i botten av bjälkarna skulle det inte vara så farligt det är ju ca 20 cm kvar av bjälkarna. Besiktningsmannen tycket även att vi kunde sätta upp gullfiberskivor och sedan skruva på borsalts behandlade trossbottenskivor. Sedan lägga en plast på backen för att förhindra markfukt. Nedan är två schematiska skisser i från olika vinklar på hur kryprunden ser ut i dag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Krypgrund.001.jpg

Krypgrund.002.jpg

Trossbotten består av råplan som ligger på någon form av läkt som är spikad in i bjälkarna. Där torssbotten har trillat in verkar detta bero på att läkten den ligger på har skadats och sedan tillat in. Dessutom ligger inte läkten kan i kant med bjälkarna utan kan gå ner någon cm längre ner än bjälken på något ställe.

Vi vill inte ta upp vardagsrumsgolven utan vill fixa detta underifrån. Det är dock ganska trång under höjden är typ bara 500 mm så det är inte jätteenkelt att jobba där nere.

Min tanke är att jag ska riva bort trossbotten där den är uppenbart skadad och fylla på med linisolering sedan bygga på bjälkarna nedåt för att de ska gå längre ner än läkte överallt. Sedan även sätta tunna linisoleringsskivor under den gamla trossbotten där den fortfarande är hel och skuva upp oljehärdad board under hela trossbotten. Därefter sätta upp impregnerade trall tvärsöver för att inte borden ska böja sig ner. Samt lägga en plast på backen. Se bilder nedan

Krypgrund.003.jpg

Krypgrund.004.jpg

Skulle detta kunna vara en vettig lösning?

Hur gör jag närmast krundmuren det blir ju svårt att inte komma in trä mot betong eller iaf oljeboard mot betong är det ok?

2. F
    Medlem Nivå 8
    Några råd från en som har krupit runt under hus några gånger:
    1. Skippa allt som har med isoleringsskivor att göra..det är bökigt, knöligt, dålig passning och svårt att få på plats tills trossbotten är på plats.
    2. Oljehärdad masonit är bra, men det är också sjukt bökigt att sätta upp, för att inte tala om att få in trallbrädor i trångt utrymme..

3: Riv ut alltsammans, sätt upp styvt skivmaterial, antingen cellplast eller fibercementskivor eller behandlad plyfa.... sen tar du dit en lösullssprutare som sprutar in cellulosaisolering antingen underifrån eller ovanifrån genom små små hål...

Det blir ungefär fyra veckors mindre jobb och bättre resultat..och ungefr samma kostnad.

Lycka till!

3. H
    Medlem Nivå 4
    Tack Forbo för bra råd.

Med att riva ut allt menar du då både trossbotten och golvet så att jag kan arbeta uppifrån? Jag har ett ny slipat och oljat ekparketgolv i ett av rummen som jag egentligen vill spara.

De styva skivorna kan jag skruva dem hängandes under bjälkarna? Hur gör jag då i kanterna mot grundmuren? Kan tex behandlad plyfa ligga mot betong?