Har en tid haft en firma här som skall isolera grunden och dränera om. I offerten stod det startdag 1 Febr och färdigställande till den sista febr. De dök upp den 16/2 med en lite typ trädgårdsgrävare och har fortfarande ca en veckas arbete kvar. Det blev ju mitt i snösmältningen och jag har skog ligger bakom huset, så det dike de grävde på baksidan blev efter att det stått öppet några dar som gegga.

Han tog då hit en sugbil för att få bort det, det blev en dyr historia som han nu vill ha betalt för utöver offerten. Han hävdar att det inte var normala förhållanden och skall ha extra betalt för det och jag å andra sidan hävdar, att har han kommit tidigare och haft en normal grävare och inte en liten maskin man hyr för trädgårdsarbeten, så har det inte hänt.:mad:

Vad står det i kontraktet?

Det är entreprenören som skall stå för kostnaderna då väder etc är entreprenörens risk.

Iofs. Som MathiasS skriver, avtalet gäller först, om det står någon reservation ang väder, med då de är försenade beror vädret på som du skrev snösmältningen och får E stå för arbetet ändå.

Fast pris?
Övriga villkor i avtalet?

Det som inte ingår är anslutning mot bef stuprännor, från nya dagvattenledningar.

Entreprenören hävdar att om det är onormala saker, typ mycket vattensjukt, så ingår det inte, då kan han begära tillägg.
Det var ju därför han är här, för att det är fuktigt i källaren. Kommer säkert att bli strid om fakturan från sugbilen, jag har inte beställt den och har inte godkänt det. Jag hävdar att det är han som har entreprenaden, Han försöker skrämmas med att det finns duktiga jurister i deras organisation.

Det som han kan få extra för är att sätta en ev pumpbrunn, det kan jag godkänna, lite svårt att veta nivån på nya dräneringen, den gamla låg för högt.

Om pumpbrunn behövs pga omständigheter som inte framgick vid offererandet då skall E ersättas för det. Men omständigheter pga väder är inte praxis att ersätta extra för om det inte är naturkatastrof etc. Snösmältning räknas ej som naturkatastrof.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.