Grund & Markarbeten
hulten: Hej alla betongexperter! Enligt TorkaS är jag nere på 89% i dagsläget. Våtrumsentreprenören pratar om att lägga natriumsilikat på betongen innan limning av matta. Är det en bra idé?
Skysodan: Varför tar folk trä när det finns plåtreglar och skivor utan organiskt material? Kan väl inte kosta så mkt mer? Varför bygger man cc60 när man ska kakla på det? Så många varför...
Demmpa: [citat] Saknas verkligen avloppsrör en så lång bit? Är det inte som så att betongrören har implementerat ca 1,3 m, därav "avsaknad" av avloppsrör. Har föra ägaren bott i huset sedan avloppet byttes? Eftersom det är betongrör vid tomtgräns och första biten inne i källaren så har det garanterat varit betongrör hela vägen. Det kan vara som så att en bit av avloppsröret är
Mattiasan: Grävfirman har dokumenterat och fotat allt hitintills och jag tänkte prata med förre ägaren nu idag för att fråga om vem som gjort arbetet med rören och när
Tord_Lj: Har en liten gård i Halland med en lada på 120m2 som måste tas tas om hand. Vi har strandskydd på nästan all vår mark och på sikt kommer troligen dispens att sökas för ändrat användande till Boende. Vi driver B&B i boningshuset så yta behövs ibland. [bild] Fråga 1: Öka på grundsula - Hade tänkt lägga regelstomme med isolering utanför bef. stolpvert som ny yttervägg.
pjapen: det enda jag vet är att man kan lägga på värmemattor så man drar fukten till ytan och där kör med avfuktare. men jag tror inte du har några problem om det bara är 20 cm och så pass djupt. Har lagt plastmattor på många plattor och inte någon har släppt då vi legat under 85% på plattan (inte voten) betong tycker om att jämna ut sig med tiden så har du en yta (läs förråd) där
Oldboy: Vitsen med en luftspalt är att den är ventilerad, dvs det ska finnas springor någonstans.
SwiftD: Fråga 2, teoretiskt går det, men rent praktiskt så kommer 2-3 elefanter trampa runt på plasten för att lägga ut armering och blaska på lite betong. Om det inte var hål i plasten innan så tror jag det kommer bli ett flertal. Men det är troligen bättre än inget. Bäst är om man kan lägga plasten mellan två lager cellplast.
Hobbybyggare Anders: Vi har ett hus byggt 1929 med krypgrund. Tyvärr har delar av trossborren murknat och rasat ner men på de flesta delar ser det bra ut. Nu tänkte jag försöka reparera de delar som är uppenbart skadade. Jag hoppas kunna göra detta underifrån genom att krypa in, riva bort trossbotten, läggs in isolering sen skruva upp trossbotten skivor. Men vad borde jag använda för isolering. Helst vill
Lewdis: Skulle gärna vilja ha svar på denna fråga så pushar denna tråd
Music Man: Fick ett max pris med l-stöd på båda sidor på totalt 70.000:- 😊
Dempa79: Hej, Skulle verkligen önska lite hjälp/synpunkter ang. betonggolv (och golvvärme) i mitt källarplan. Huset är byggt -68, tegelhus, sutteräng. Till saken. Konstruktionen är följande nerifrån och upp: Mark - 15 cm lager grovt grus - betongplatta med armering - sandlager för avjämning + innefatta rördragning - 5 cm Cellplast - Betongkaka på 5 cm - ytskikt. I två rum är (5 cm Cellplast
Bergo: ska bygga ett attefallshus på tomten, det är gammalrullstensås området så det finns mycket sten i marken, och marken är hård om man säger så. vad ska man välja för grund?
Uppsaladröm: [citat] Krypgrunden är av enorma slaggstensblock och står på morän på en kulle.
pebj_: Tack för tipsen! Jag tog lite bilder på krypgrunden så att allt blir tydligare. Vi har utfört mätningar vid ett antal tillfällen och fått det klassat som en frisk krypgrund, det är därför jag vill vara försiktigt med förändringar och endast utföra marginella förbättringar som inte ska kunna ställa till det. För tillfället så ligger utetemperaturen på 3 grader och krypgrunden
Per_2014: Enligt min mening bör man inte dränera bort grundvattnet under huset, risken finns att huset sätter sig och det "torkar". Kör fiberduk, pordrän(klarar den trycket uppifrån?), cellplast. Ingen plast. Enligt min mening
mexitegel: Om du är orolig för brott på avloppet så ta dit en spolfirma som kan videofilma dina rör. Det är väldigt svårt att svara på vad lukten skulle kunna vara för något. Precis som du gör ska man vara väldigt uppmärksam på när något ändrar karaktär i husen.
Snigla: [citat] OK tack! :thumbup: Kanske rent av ska fråga våra hustomtar (tillika snickare..) om saken när de kommer och river ut vårt kök/köksgolv..? De kanske gör sånt också, eller så vet de kanske någon annan som gör det i trakten.. Ha en trevlig kväll, MVH Sandra
Pärran: Granitklinkersen bygger inte 20mm runt 10-11mm kanske. Har du något anslagsjärn så kan du ju lägga på ytterligare där, så gjorde jag
Thomas_Blekinge: Jag skulle göra det men jag är så lat att jag gör inget i onödsan
dmbg: Jag skulle nästan överväga att skippa platonmattan längst ned just pga. risken för att flytspacklet och tätskiktet kan spricka pga att platon rör sig. Om du tänker flytspackla dikt an mot befintliga väggar så har ju ventileringen som platonmattan ska åstadkomma ändå förlorat sin funktion enligt mig. Om jag uppfattar saken rätt så är det en befintlig betongplatta du ska konstruera
Fredrik Å: Hej Detta är ett välkänt konstruktionsproblem. Att spruta boracol kommer inte att hjälpa. Enda sättet att bli av med det och inte bli sjuk är att riva golvkonstruktionen och antingen ersätta med Nivell/Granab eller isolera och gjuta nytt. /FÅ
Second: [citat] Jo, har väl läst igenom deras hemsida under några timmar och har ändå inte läst allt. Bra med info, och bra kunskapsbank. Dock hann jag blir rejält skrämd när vi skulle göra en mer utförlig besiktning av huset som vi nu köpt då det fanns noterat om en avvikande doft. Denna doften kunde ju vara penaklorfenol i syllarna....ingen rolig läsning. Men det var inte så farligt
dmbg: Skulle vara bra att få bilder lite mer mot husväggen så man ser exakt vart vattnet tar vägen. Jag skulle försöka leda om vattnet, kanske lägga ränndalsplattor som vattnet kan rinna i, eller ett litet makadamtäckt dike. Jag tycker du borde övertyga din sambo att man faktiskt kan göra något kul med det här vattnet. En liten "bäck" med vatten som rinner ihop med lite växtlighet runt
Mikael_L: Ja det beror ju mycket på hur "klämd" man är. Här hade väl huset kunnat få hamna ytterligare en meter in på tomten också, om det nu skulle krävts eller känts vettigt av någon annan anledning. Nu ville vi ha så mycket tomt som möjligt kvar på "framsidan", så baksidan var ju tänkt från första början att ligga på exakt 4,5 meter från gräns. Men i ett infall i slutet så lade
dmbg: Hej igen Ett sådant parkettgolv går att återanvända, men man får vara försiktig när man tar upp det. Sen blir man troligen tvungen att slipa det efter att man lagt in det igen. Väggarna kan jag inte svara riktigt på, beror på om väggarna är infästa ovanpå bjälklaget eller är infästa direkt i kantmuren. Är väggarna infästa uppe på golvbjälkarna, då kan det ju bli svårt att
Anonymiserad 138578: Ja det är lite så det kommer att bli, nån tidigare ägare har haft katt så det är uppsågat för kattlucka i källardörren så luften kan vandra därigenom. På vintern är luckan igensatt pga att det drar annars men då är det ju ganska torrt ändå och vi har 16-18 grader varmt i källaren. Nån risk för spridning av svartmögelsporer tror jag inte att det är eftersom jag har rivit det
tobbew: Hej! Ett år senare, gjutningen gick bra. Vi började med att göra ett rejält dike som leder en bra bit bort till säkra, låga höjder. Vi grävde ner en dränering under dräneringen, som leder till en pumpbrunn som gör att vi kan hålla hela tomten torr, även på låga höjder. Sedan går vanliga dräneringen samt dagvatten ner i diket och försvinner långt bort. Den vattenhöjden som det