Vad jag fattar ang torpargrund så är det bara mullbänk längs med kanterna för att förhindra drag. Sedan kattgluggar för att katten skulle komma in. Ligger det material hela vägen in kommer ju inte katten in och inte mössen heller.
Och vad jag känner till är det vanligt i besiktningsprotokoll att det står något om "ej besikningsbart utrymme och det rekomenderas utförligare undersökning". Detta borde friskriva säljaren.
Och vad jag känner till är det vanligt i besiktningsprotokoll att det står något om "ej besikningsbart utrymme och det rekomenderas utförligare undersökning". Detta borde friskriva säljaren.
Redigerat:
Det är kanske tack vare den dolda källaren som resten av huset klarat sig så bra.
Kan du inte intressera Bygglov med ett sånt projekt?
http://www.tv4.se/bygglov
Kan du inte intressera Bygglov med ett sånt projekt?
http://www.tv4.se/bygglov
Redigerat av moderator:
Så dramatiskt är det nog inte. Det hade vi också i vårt första hus, en så kallad matkällare eller kokskällare. Vår var åtminstone torr, hade en del planer på att inrätta en vinkällare där.anis16 skrev:
Man kan ju fundera på om den ligger under grundvattennivån, tror inte man för 100 år sedan heller var så dum att man byggde källare med såna förutsättningar.
Att grundvattennivån stigit kan ju vara en möjlighet men det enda jag hört om är att den sjunkit.
Kanske vatten på grund av regn, kanske över flera år. Finns kanske en möjlighet att använda som vinkällare, om man vill det.
Att grundvattennivån stigit kan ju vara en möjlighet men det enda jag hört om är att den sjunkit.
Kanske vatten på grund av regn, kanske över flera år. Finns kanske en möjlighet att använda som vinkällare, om man vill det.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Vad vill du egentligen uppnå med ett "dolt fel" räsonemang? Om du tycker att förekomsten av en oväntad källare är det dlda felet, ska då säljaren bekosta borttagnng av källaren?
Säljaren kan ju knappast tvinga att bekosta en dränering eftersom en fungerande dränering lovades väl inte vid köpet?
Säljaren kan ju knappast tvinga att bekosta en dränering eftersom en fungerande dränering lovades väl inte vid köpet?
Vid ett dolt fel så ska säljaren ta ansvar för skillnaden i värde på ett hus med torpargrund och ett hus med en vattenfylld källare som fått golvet att ruttna. Exakt hur en sådan värdeskillnad ska beräknas är svårt att säga eftersom det inte är rimligt att ta bort källaren, men kanske kan man förhandla sig fram till att säljaren ersätter en halv dränering eller liknande?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden