Jag gjorde det, bytte alla rör under plattan i källaren. Grävde även ur de berörda delarna av källaren, isolerade och gjöt in golvvärme. Så nu slipper jag bry mig om källaren ett tag. Ja, nu är jag iofs inte riktigt klar än...

I ett hus från -58 skulle inte jag spara något som har med vatten, avlopp eller värme att göra.

En god vän till mig rekommenderar bergvärme istället för 3 komipanna och luftvärmepump. Har gott om björkved! Vad säger ni?

Hur mycket kv/m isolering behövs. Djupet är cirka 2m

Både Pordrän och Isodrän har beräkningsverktyg på sina hemsidor. Isodräns metod kräver lite mer material, men den är mer lättarbetad och känns vettigare.

Tack alla som gett sina kloka svar på mina frågor. Detta hus är vi efter visningen inte intresserad av. Hela huset var stark eftersatt. Källaren var värst. Putsen där var så porös att flera centimeter var son sand när jag tog i det. På vissa ställen var det vit mögel, när jag tog i det så såg det ut som sockervadd.
Vi tittade på ett annat hus i samma prisläge som såg betydligt fräschare ut och som passar våra behov perfekt. Kommer att lägga ett ett bud i veckan som kommer. Är en och halv med hel källare under.

Det låter som att källarväggarna var kalkputsade isåfall. Det är ju inte osannolikt att putsen är original och det är ju inte direkt häpnadsväckande att ett ytskikt måste bytas efter 50 år... "Möglet" var sannolikt saltutfällningar, dvs helt ofarligt. På din beskrivning låter det väldigt likt hur vår källare var när vi flyttade in. Det innebär en del jobb med att skrapa ner putsen och putsa om, men det blir fint till slut ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.